וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול נמרץ

שלי אבגי תבק

9.11.2006 / 12:30

הם מבקשים לא להביא גוויות, אבל מצילים את הגוססים - מאשפזים את הסחלב בבית החולים של קיבוץ מעלה החמישה

"זו מחלה", אומרת איריס גלזמן ממשתלת וונדי, "מי שנדבק בה, ויש רבים, לא יכול להירפא בקלות. סחלבים זו אהבה והתמכרות". הצמח המיוחד הזה, שגדל בטבע כשהוא אחוז בגזעי עצים ביערות טרופיים, מגיע, לרוב, אל אדן החלון הביתי שלנו כמתנה.

הסחלב דורש טיפול ותשומת לב, ממש כמו גור כלבים ולכן אנשים לא ששים לרכוש אותו לעצמם. גידולו דורש אחריות רבה ותחושת האכזבה המרה שעלולה להציף אותנו כשדבר כל כך יפה נובל בין אצבעותינו הלא ירוקות – מרתיעה רבים.

אבל קל להתפתות לקנות אותו, בעיקר כמתנה, בשל יופיו המהפנט. כאמור, יש מי שמתאהב במתנה הזו והופך את הגידול לאובססיה, המתבטאת בחיפוש אחר זנים נדירים וקשים לגידול, בניית חדרי גידול מיוחדים וניסיונות כמעט כפייתים לשמר את הפריחה העונתית המקובלת (בשיאה בפברואר) על פני כל השנה. כל השאר כנראה חוו את אחד משני המקרים הבאים: או שהוא קמל ומת לו לאיטו, או שהצליח לשרוד, אבל לא שב לפרוח בעונה היעודה, כמה מתסכל.

בשביל האחרונים נמצא פתרון: אשפוז הסחלב במשתלת הסחלבים במעלה החמישה. המשתלה הוקמה על ידי יצחק נבט, מוותיקי הקיבוץ (כיום בן 93), אשר, בשעתו, היה מורה לחקלאות שהתעניינותו בצמחי בצל הביאה אותו לאותה התמכרות מדוברת. הוא היה מבין הראשונים בארץ שהביא את רעיון גידול הסחלבים והקים משתלה מיוחדת לכך, אחרי מחקר וקשרי מידע ברחבי העולם.

המשתלה מתמחה בגידול ומכירה של זנים שונים של סחלבים וייחודה בשרות פנסיון לסחלבים: בעלות של כמה שקלים לחודש אתם מוזמנים לאשפז את הסחלב החולה שלכם עד להתאוששות, או לחלופין להשאירו לטיפולם המסור של אנשי הצוות בעונה בה הוא איננו פורח או כשאינכם יכולים לטפל בו כנדרש.

לפני שאתם מתנפלים עליהם עם עשרות פגרי סחלבים, מדגיש צוות המשתלה כי לצמח שהתייבש או נרקב אין פתרון. מוטב להגיע או להתקשר כשהסימפטומים מתחילים. בד"כ, בהתאם למצב, אחרי אשפוז של 3-6 חודשים מצבו של היפיוף ישתפר ויש תקווה לפריחה הבאה.

כדי לא להגיע למצב קטטוני, רצוי לשמור על תנאים מסוימים וטיפול מינימלי וכאן באנו לשבור כמה מיתוסים: אין צורך להשקות את הנסיך במים מזוקקים בלבד! נכון, רצוי להימנע מהשקיה מלאה במי ברז ישראליים קשים ולהשקות במים מסוננים (כמו תמי 4 וכדמ') אבל, לטענת גלזמן, כדאי לשלב בהשקיה גם 1/3 כמות של מי ברז, העשירים במינרלים וחומרים מזינים התורמים לחיי הצמח.

למי שידוע כרוצח צמחים, ממליצה גלזמן לבחור את הזן הכי שורד של המשפחה כחולת הדם הזו - הפלנופסיס. הזן הזה קל יחסית לגידול ומתהדר בגוונים של סגול, לבן ומעט צהוב.

מיקום הצמח מהווה 95 אחוזים מהצלחתו לשרוד ולשוב לפרוח מחדש. המיקום האידיאלי הוא ליד חלון גדול ומלא אור, אך ללא שמש ישירה היוצרת כוויות בפרחים ובעלים העדינים. אוורור הוא מרכיב חשוב בגידול, ולכן יש להשאיר את החלון פתוח במשך שעות היום. גם המצע שבו הוא שתול צריך להיות אוורירי, עשוי קליפות עצים או טוף. מטרתו לחקות את תנאי המחיה של הסחלב בטבע ולמנוע אגירה של מים, הגורמת לריקבון השורשים.

גלזמן מציינת שהשורשים של צמח יבש או רקוב נראים זהים, והסיבה היא אי הגעת המים לחלקי הצמח בשל מחסור בנוזלים או בשל שורשים רקובים, שלא מסוגלים להעביר את המים. הטעות הנפוצה בטיפול בצמחי בית הכלואים בעציצים באופן כללי, היא השקיית יתר, וביטול יכולת ההתפשטות וההתנדפות של מים מיותרים. המדד הנכון לבדיקת רמת הלחות הנכונה של האדמה היא בבדיקת אצבע פשוטה. יש להשקות רק כשהאדמה יבשה וזה בממוצע פעם בשבוע, תלוי בתנאי הסביבה. אם הצמח צהוב כנראה שחסר לו אור ואם מתחילות כנימות לרבוץ בין עליו, סימן שחסר אוורור.

צוות טיפול נמרץ של מעלה החמישה מבקש להימנע מביקורים במחלקה. במשתלה מאושפזים אלפי סחלבים והם פשוט חוששים כי הם לא יעמדו בכמות המבקרים. כל סחלב חולה שפורח עובר למחלקה של מתקדמים, ואז מתקשרים לבעליו ומבשרים לו את ההודעה המשמחת. מחיר האשפוז: 7 ¤ בחודש, ועד 40 ¤ ליותר מ-6 חודשים.

אפשר להביא לאשפוז את כל סוגי הסחלבים, מלבד סחלבי צימבידיום, שהטמפרטורה לה הם זקוקים כדי לפרוח נמוכה מהרגיל. תנאי המשתלה לא מתאימים להם וקשה לעורר אותם לפריחה. הצוות המטפל מדגיש כי לא מתקבלות גוויות, רק סחלבים שיש להם סיכוי להתאושש.

משתלת הסחלבים במעלה החמישה: 02-5347394

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully