וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאורה טבעית

שלי איבגי תבק

5.11.2006 / 10:51

בסטודיו שוליים עושים כבוד לטבע, מייצרים מנורות מליפה ומציעים לכם להעביר אותן למיחזור בתום השימוש. עיצוב אקולוגי

אמן, כך אומרים, יודע שעבודותיו הופנמו בציבור, כאשר מתחילים לצוץ החיקויים, למקור שיצר מוחו הקודח. לפי התפיסה הזאת, את שולי לוין, מעצב המוצר מסטודיו "שוליים", כולם כבר מכירים - כל מי שישב אי פעם בבר "סלונה", במתחם נגה ביפו, לא יכול היה שלא להתפעל מנברשת הליפה הגדולה, המוצבת שם כהוכחה חותכת לאמרתנו הנ"ל. זאת מכיוון שהנברשת המדוברת היא "טייק–אוף" של מעצב אחר על נושא הליפה, שנחקר ועוצב בפרוייקט הגמר של לוין ב'אסכולה' כבר לפני כארבע שנים.

לוין מפרגן בשמחה ליוצר וטוען כי "אין לי בעלות על הליפה. זהו חומר מן הטבע ועל נושא זכויות היוצרים לא שמעו בעולם הזה". לפני כשנה הוא החל להתחבר לעולם הטבע באופן יותר מעמיק, כשהחל בעבודה על סדרה חדשה של גופי תאורה אקולוגיים ושמה 'אקוספירה', שפירושו: המערכת האקולוגית הגלובלית.

הסדרה שמה דגש על שימוש אקולוגי נכון בחומר ובתהליך העיצוב. החומרים נחקרים, מעובדים ועוברים תהליכים תעשייתיים, העומדים כולם בתקנים "ירוקים", אשר מצמצמים את הזיהום ובזבוז האנרגיה, והופכים למוצרים המבטאים חדשנות ומודעות אקולוגית.

לוין רואה חשיבות רבה בשימוש בחומרים טבעיים וממוחזרים והבאתם לקדמת הבמה של עולם העיצוב והצריכה, כחלק ממגמה עולמית של חשיבה על הדורות הבאים וצורך לעבור בדחיפות לשימוש בחומרי גלם ותהליכי ייצור שאינם מזיקים לאדם ולסביבה.

הפיתוח נעשה בתהליך ארוך בסטודיו של המעצב, הממוקם במושב בני ציון. הסטודיו מתמחה בפיתוח וייצור סדרות קטנות של גופי תאורה, ריהוט ואביזרים לבית, למשרד ולמקומות בילוי, מחומרים טבעיים וממחוזרים. לוין חקר את תהליכי הייצור והחומרים המומלצים בתקנים הבינלאומיים, ניסה ובדק מספר אפשרויות, כשמטרתו הייתה ליצור מוצר צריכה המצמצם את הנזקים לסביבה בתהליכי הייצור, בחומרים ממנו הוא עשוי ובהיותו בר מחזור בתום השימוש.

הסדרה מורכבת מארבע משפחות:
Stone - סדרה המעוצבת בהשראת חלוקי נחל וסלעים, עשויה משכבה דקה אחת של לבד תעשייתי בעיבוד של תפירה גסה, והקשחה בתבנית עם שרף על בסיס מים, שהוא חומר ידידותי לסביבה, ומעכב שריפה. על אף שהחומר אינו "ירוק טהור" בבסיסו, הוא תוצר לוואי של תעשיית הצמר והוא מכיל סיבים ממוחזרים.

Cylindrica - ליפה, מיודעתנו, עוברת בסדרה זו עיבוד מינימלי, כשהיא מעוצבת ביריעות שחוברו יחד עם דגש על תפירה גסה ובולטת.

etalica - עשויה גם כן יריעות ליפה שעברו עיבוד קל כשהן, מנופחות וכלואות בתוך מסגרות מתכת.

Relight - שימוש בנייר ממוחזר שנרכש מקונצרן בריטי (SOMIC), העוסק במיחזור נייר בכל אירופה. הנייר שבחר לוין, בעל גימור במראה קש, מותאם לשימוש בגופי תאורה והוא מורכב על שלד מתכת או במבוק, בשילוב עבודת יד מסורתית.

הסדרות מדברות זו עם זו באותה שפה עיצובית, וכוללות מנורות לתלייה על הקיר, מהתקרה, על שולחן ועל הרצפה. כל חומרי הגלם עוברים תהליך של טיפול בחומר המעכב שריפה.

בבסיס תפיסת ה"אקו דיזיין" עומד רעיון הצריכה הנכונה והמבוקרת בעולם השפע, במטרה לצמצם את הצריכה המיותרת, המבזבזת חומרים ומשאבים, תוך יצירת נזק למערכת האקולוגית העדינה, בתהליכי היצור המיותרים וביצירת מוצרים הנזרקים מהר חזרה לסביבה (כשמשליכים אותם לאשפה) בשל חוסר צורך ממשי.

כל תהליכי הייצור של לוין נעשים לאור תפיסה זו:" למרות שאלו מוצרי פנאי וצריכה שאינם בסיסיים אנו פועלים למזער את הנזק, כמו השימוש המומלץ בנורות PL החוסכות אנרגיה ומפיצות פחות חום מנורות רגילות, דבר המצמצם פליטת אדים המזיקים לסביבה."

לוין גם מזמין את לקוחותיו, שאם וכאשר יסיימו להשתמש במוצריו- להחזיר אותם לסטודיו שלו ולא לזרוק אותם לזבל, על מנת להמשיך את מסורת השמירה על הסביבה הטבועים בבסיס העיצוב של המוצרים בסטודיו שלו. הוא מבטיח למחזר כל חלק אפשרי ולנצל את החלקים השונים למוצריו העתידיים.

כהרחבה של אותה תפיסה ידידותית לסביבה, עובד לוין עם עמותת "גוונים" משדרות, המעסיקה אנשים עם מוגבליות. הם אלו שתופרים את בדי הלבד לגופי התאורה של לוין, הבוחר לתרום בכך גם לסביבה האנושית ולקהילה, מעבר לסביבה האקולוגית. "על אף שזה מייקר במעט את עלות הייצור, אני חושב שיש ערך מוסף למוצר כשעומד מאחוריו רעיון שכזה."

עם זאת, המחירים של גופי התאורה בסדרה הנם שפויים לגמרי והם נעים בין 300-1500 ש"ח.

ניתן להתרשם מהם בחלל התצוגה אשר בסטודיו, וכן בחנויות איי די דיזיין, בחנות המוזיאון בת"א ובחנות "אוסף" בגיבעתיים.

סטודיו שוליים לעיצוב אקולוגי , מושב בני ציון, טל' 09-7601475

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully