וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות מלבבת: לצבוע את העולם בוורוד, או לפחות את הבית שלנו

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד, החלטנו להתרכז בצבע שמסמל את המאבק - הוורוד. מתברר כי מדובר בצבע שנוי מחלוקת, שעל אף הנטייה שלו לסמל משהו רומנטי, יש מי שסולד ממנו. אז איך משלבים אותו בעיצוב הבית? הנה הסוד

צבע ורוד עיצוב הבית, ברברה ברזין. אורן קינן,
הוורוד מסמל רוך, אהבה, אופטימיות - אבל גם מעורר אנטגוניזם/אורן קינן

חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד צובע את העולם בוורוד. הצבע המתקתק על גווניו השונים מסמל את הטוב שבעולם - רוך, אהבה, אופטימיות וחמלה, אך באותה נשימה מצליח לעורר בקרב רבים, ובהם גם נשים, סלידה ואנטגוניזם במיוחד כשהוא מתורגם לאופנה או לעיצוב הבית. אז כיצד ניתן עדיין לשלב אותו בעיצוב מבלי להפר את שלום הבית? הסוד הוא בטון ובכמות.

אם תנסו לרגע לעצום את העיניים ולדמיין את העולם שבו אנו חיים ללא צבע, סביר להניח שמהר מאוד תפקחו אותם בבעתה. אנחנו מוקפים בשלל גוונים וצבעים שונים, ובמודע, או שלא, יש לכל אחד מהם השפעה עמוקה על האופן שבו אנו חיים ומתנהלים. מחקרים שנערכו לאורך השנים מוכיחים שלמרות שהשימוש בצבע אינו תחליף לטיפול רפואי, הוא בהחלט יכול להשפיע על הבריאות ומצב הרוח של כל אחד מאיתנו. צבע הוא גל של אנרגיה ויש לו יכולת להשפיע על נפש האדם - לחיוב ולשלילה.

צבע ורוד עיצוב הבית, מירי בלבול. יניב שמידט,
האם ורוד הוא צבע לבנות וכחול לבנים? בכלל לא בטוח/יניב שמידט

הצבע הוורוד כאמור נתפס כרומנטי ואופטימי, אך באותה נשימה גם מעורר מחלוקת, יותר מכל צבע אחר על סקלת הצבעים. הסיבות לכך קשורות בעיקר לנורמות חברתיות שהתפתחו בתרבויות שונות במהלך העשורים. "החוקרת הבריטית אניה הרלברט פרסמה לפני כמה שנים מחקר שמבקש להוכיח שמוסכמה חברתית אינה שרירותית, אלא תוצר של הבדלים ביולוגים בין המינים", מסבירה מעצבת הפנים ובעלת בית הספר ללימודי עיצוב פנים, ברברה ברזין. "תוצאות המחקר ההוא הראו כי הגברים נמשכים לקצה הכחול של הספקטרום וחיבתם לצבעים, ככל שמתקדמים לעבר הגוונים החמים, הולכת ומתמעטת. הנשים לעומתם העדיפו במובהק את הגוונים החמים - הצהוב והאדום. עם זאת, פרשנות תוצאות המחקר בהקשר לשוני הביולוגי ספגה ביקורת רבה בקהילה המדעית. עם זאת, חקרים אחרים קבעו כי אין הבדל ממשי בין בנים לבנות בהתמקדות או בהעדפה של צבע כזה או אחר".

עוד בוואלה! בית ועיצוב

לחפצים בבית שלכם יש המון מסרים מעוררי השראה להעביר לכם, אז רק תקשיבו

לכתבה המלאה
צבע ורוד עיצוב הבית, גולדשטיין גלרי טפט. יח"צ חו"ל,
"הוורוד מקושר לנשיות, אבל זה לא תמיד היה כך. פעם ורוד סימל כוח ודומיננטיות"/יח"צ חו"ל

"במערב הוורוד מקושר לנשיות בדיוק כמו שכחול מקושר לגבריות, אך זה לא תמיד היה כך", ממשיכה ברזין. "בתחילת המאה הקודמת התפיסה היתה שונה ודגלה בכך שוורוד מיועד לבנים, מכיוון שמדובר בצבע דומיננטי והחלטי בעוד שהכחול עדין יותר ומתאים דווקא לילדות. אנחנו גם רואים את זה ביצירות אמנות שצויירו עד למאה ה-20, שם ניתן לראות בבירור בנות לבושות בכחול ובנים בוורוד. יש חוקרים שטוענים שהשינוי נבע מהעובדה שהצבע הכחול שימש לצביעת טקסטיל של תלבושות אחידות ומדים, וכך הוא הפך "גברי" והותיר את הוורוד לבנות. בפועל, המגמה הזאת המשיכה גם במאה ה-21. הבשורות הטובות הן שאנחנו רואים ניצנים של שינוי. כיום יש יותר פתיחות לשימוש בוורוד בעיצוב הבית, גם אם הוא עדיין מינורי".

צבע ורוד עיצוב הבית. עודד סמדר, באדיבות סטודיו קרמיקה,
לוורוד יש ספקטרום רחב מאוד של גוונים/עודד סמדר, באדיבות סטודיו קרמיקה

השינוי נובע לא רק מפתיחות מחשבתית לקבל את הוורוד כצבע ניטרלי נטול זהות מגדרית אחת, אלא גם מעצם העובדה שהספקטרום הוורוד נמתח לקצוות מאוד רחבים והטונים שלו רבים ומגוונים - החל מוורוד בייבי מתקתק וילדותי, דרך ורוד עתיק וקלאסי ועד לצבעי הניוד והפודרה שנתפסים כיותר מסתוריים ומתוחכמים, וגם גברים יכולים להתמסר אליהם במינונים הנכונים.

"הטווח של הוורודים היום כל כך רחב, ולכל גוון של ורוד יש משמעות שונה ואופי אחר ולכן גם היישום של כל טון יראה שונה לגמרי בחלל", מסבירה שרית גולדשטיין, מנהלת השיווק של גולדשטיין גלרי טפט. "גם בטונים הבהירים שלו, הוורוד נותר מאוד עוצמתי. הוא צבע שמצליח לעורר אמוציות ולהיכנס לנשמה וללב באופן שקשה להסביר, וככזה כדאי להשתמש בחוזקות שלו ולרתום אותו לעיצוב. הרי בסופו של דבר, זה בדיוק מה שאנחנו מחפשים: להפעיל רגשות על ידי עיצוב החלל".

לדבריה, "אנחנו עדיין רואים כיצד משתמשים בוורוד באופן מגדרי, במיוחד בחדרי ילדות או בחללים מסחריים שפונים לקהל הנשי - אבל ממש לא רק, יש יותר ויותר חיפויי קיר, רהיטים ואלמנטים עם דוגמאות ורודות או רקעים ורודים שנתפסים כקונצנזוס, וטוב שכך. עובדתית הוורוד מצליח לנחם, להרגיע, לא לאיים והוא מספק השראה. הוא מרגיע את האנרגיות שלנו, מקל על תוקפנות וכעס ומעל לכל - הוא פשוט יפיפה".

צבע ורוד עיצוב הבית, גולדשטיין גלרי טפט. יח"צ חו"ל,
"בכל גוון, הוורוד תמיד נשאר עוצמתי"/יח"צ חו"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully