וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע העיצוב בירושלים: מה החפצים שלנו מעידים עלינו?

המעצבת והצלמת פאולה זוקטי בתיעוד מרשים הממחיש כיצד עיצוב קיים בכל דקה בחיינו. הפרויקט יפתח כחלק מתכניות שבוע העיצוב שיחל בסוף השבוע בירושלים

צלמים זמניים מורשים

ביום שלישי לפני כשבועיים התייצבו בבית הנסן אשר בירושלים חמישה ישראלים שלא היה ביניהם קשר עד לאותו יום: רוזאן טאגליאמימי - נוצרייה העובדת במוזיאון הפרנציסקני, עציון מזרחי – דתי אורתודוקסי, חוזר בתשובה, בן 30, אב לשניים מעצב בחברת היי-טק, אמל איוב - מורה לעברית בבית ספר בשועפאט במזרח ירושלים, עמיר בלבן - צלם ועובד בחברה להגנת הטבע, ומחמוד מונא - פלשתינאי בעל חנות ספרים במזרח ירושלים. הם הגיעו כדי להשתתף בפרויקט הצילום המרתק של פאולה זוקוטי (Paula Zuccotti), העומדת מאחורי הפרויקט והספר המרתקים Every Thing We Touch: A 24-Hour Inventory of Our Lives. המפגש בין חמשת הישראלים לבין זוקוטי הוא חלק מההכנות לשבוע העיצוב בירושלים הכולל שורה ארוכה של פרויקטים, מיצגים ותערוכות.

חלק מהאתגר של מי שעומד מאחורי שבוע העיצוב בירושלים ענת ספרן, המנהלת האמנותית של האירוע, טל ארז, האוצר הראשי, והמנהלת איילת דרור, הוא למשוך יוצרים בינלאומיים מובילים. השנה, הוזמנה זוקוטי (41), ממוצא ארגנטינאי-איטלקי המתגוררת מזה 17 שנים בלונדון, המתעדת ברחבי העולם בצילום אסתטי ומדויק על רקע לבן ואחיד את כל החפצים שאנשים שנבחרו על ידה מראש, נוגעים בהם במהלך יממה ודרכם, היא מספרת סיפור - על האנשים, על התרבות, על העיצוב המאפיין אותם. הפרויקט האמור ממחיש איך עיצוב נוגע בחיים שלנו בכל רובד.

פאולה זוקטי. קורינה בנקהד,
חפצים יום יומיים על רקע לבן. פאולה זוקטי בפעולה לקראת שבוע העיצוב בירושלים/קורינה בנקהד

הצילומים של זוקוטי יוצגו במסגרת שבוע העיצוב בירושלים שיפתח ב-8 ביוני וימשך עד ה-15 ביוני. דרך הצילומים אפשר יהיה לקבל הצצה על חייהם של חמישה ירושלמים מרקעים שונים, דתות שונות וזרמים שונים, המנהלים אורחות חיים שונים זה מזה, וגם במפתיע דומה זה לזה. "אני נוסעת הרבה בעקבות העבודה שלי ועכשיו גם בעקבות הפרויקט", אומרת זוקוטי, בעודה עובדת על התמונות שצילמה, "תמיד נסעתי וחקרתי אנשים ואת החפצים המקיפים אותם. למדתי על ההתנהלות וההתנהגות של האנשים דרך החפצים המשמשים אותם. זו ממש אנתרופולוגיה הלכה למעשה. למדתי איך הם מבלים, איך הם מבשלים, איך הם קונים, איך הם נוסעים וכך הלאה".

מה אפשר ללמוד על עיצוב מוצר בעקבות הפרויקט שלך?
"אפשר ללמוד הרבה בכל ממד, הן ברמה הפרקטית והן ברמה העיצובית, ואני שואבת השראה כמעצבת כשאני רואה איך אנשים משתמשים בדברים שלהם", אומרת זוקוטי, "כמעצב אתה יכול להבין חיים של אחרים, לקבל הצצה על זווית הראייה שלהם דרך האינטראקציה היום-יומית שלהם עם הפריטים שלהם. החפצים מספרים לנו סיפור ודרכם לומדים עם מה יש לנו קשר רגשי ועם מה יש רק יחסים פונקציונליים ועם מה גם וגם. כמעצב, אתה יכול להמציא מוצרים חדשים בעקבות הפרויקט שלי ולחשוב על רעיונות יצירתיים לעיצובים חדשים כי אתה מבין מה אנשים רוצים ומה הם צריכים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שבוע העיצוב בירושלים. פאולה זוקטי, מערכת וואלה! NEWS
החפצים של אמל איוב - מורה לעברית בבית ספר בשועפאט במזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, פאולה זוקטי

האם יש הבדל משמעותי בין גברים לבין נשים?
"במפתיע אין הבדל משמעותי, אם כי לנשים יש יותר חפצים בחיים שלהן – יותר תכשיטים, תיקים, אביזרים, משקפי שמש וכדומה. ההבדלים בחפצים קשורים יותר לאישיות ולגיל מאשר למגדר או למיקום".

מה זה אומר?
"לגאוגרפיה יש פחות ופחות משמעות. צילמתי סיני בן 70 שכל החפצים המקיפים אותו הם חפצים סיניים מסורתיים ואותנטיים ולעומת זאת צילמתי באותו מקום סיני בן 28 ואין ביניהם שום דבר במשותף כמעט. אצל הצעיר הכל היה בינלאומי, הכל מותגים עולמיים כי הוא איש העולם הגדול. כך שלא הייתה חשיבות למיקום שלהם. בצילומים בירושלים צילמתי אנשים שונים מרקעים שונים שהם מעין איים המייצגים קהילות שונות בעיר, ועם זאת יש ביניהם לא מעט מהמשותף. הם צורכים די הרבה דברים דומים ממותגים דומים. בסופו של דבר אנחנו יותר דומים ממה שנדמה לנו", היא אומרת, "למשל צילמתי את אימא שלי בת ה-62 והיא משתמשת בחפצים שצעירים לא משתמשים בהם היום, כמו CD כדי לשמוע מוזיקה, כסף מזומן ולא אשראי, יומן שהיא כותבת בו מדי יום, שעון מעורר שהוא לא בסלולרי ועוד מאפיינים הרלוונטיים לגיל שלה ולהרגלים שלה ולא למקום הפיזי שלה".

פאולה זוקטי. קורינה בנקהד,
חוקרת את כל מה שאנו באים איתו במגע במהלך היום - פאולה זוקטי/קורינה בנקהד

מה למשל מאחד אותנו?
"חפצים טכנולוגיים כמו טלפון נייד, מחשב, פריטים ממותגים זהים ועוד, אבל גם חפצים יום-יומיים אחרים כמו כלי אוכל, כלי רחצה, מצעים, מגבות, מפתחות ועוד", אומרת זוקוטי, "הפרויקט שצילמתי בבית הנסן בירושלים היה מדהים. הבנתי דרך החפצים השונים את המורכבות של העיר. מעניין היה לראות את חיי היום-יום של המצולמים בלי פוליטיקה. אמל, שהיא מורה שנולדה וגדלה בחיפה, התאהבה בבחור ירושלמי וגרה כיום בעיר, סיפרה לי שהיא נוגעת בבוקר דבר ראשון בשטיח התפילה שלה ובקוראן, ואחרי התפילה היא שותה קפה ומעשנת סיגריה. דרך הסיפור הזה הבנתי את המקום של הדת בחייה ואת סדרי העדיפויות שלה. כך גם הבנתי את היחס של עציון לדת. הוא מניח מדי בוקר תפילין ומתעטף בטלית. עמיר, שהוא צפר בחברה להגנת הטבע, הגיע הישר מהשטח עם ציוד קמפינג וציוד צפרות שמלווה את חייו כל הזמן. הבנתי מה הוא עושה במהלך היום, על נדידות הציפורים, על המיקום המיוחד של ישראל בין אסיה לאפריקה וכך הלאה".

שבוע העיצוב בירושלים. פאולה זוקטי, מערכת וואלה! NEWS
אמל איוב ומשפחתה על רקע הפרויקט של זוקטי/מערכת וואלה! NEWS, פאולה זוקטי

במה כולם נוגעים דבר ראשון בבוקר ודבר אחרון בערב?
"הטלפון הסלולרי ומברשת השיניים".

כמה מקום יש לטכנולוגיה בחיינו?
"הטכנולוגיה תופסת מקום מרכזי, וזה מאפיין גלובלי. אנחנו מסתמכים על המכשירים הטכנולוגיים בחיינו בכל הרבדים - לעבודה, ליצור קשר עם חברים, לניווט, למידע ועוד - והם חלק בלתי נפרד מחיינו ב-15 השנה האחרונות. עם זאת, אם נתבונן בתמונות שאני מצלמת היום בעתיד, אפילו בעוד חמש שנים, המכשירים הטכנולוגיים ייראו לנו מיושנים ולא רלוונטיים בעוד שיתר החפצים שמרכיבים את חיינו – מגבות, כלי אוכל, בגדים וכדומה – ייראו אותו דבר. זו רק הטכנולוגיה שמתיישנת".
השנה ייערך שבוע העיצוב תחת הנושא: "איים" בהשתתפות כ-150 מעצבים במסגרת שורה של אירועים, מופעים ומגוון תערוכות עיצוב, שיוצגו במרחב הציבורי, בבית הנסן, במוזיאון הטבע, במוזיאון לאמנות האסלאם ובמבנה התעשייתי הענק של מרכזיית בזק הנטושה (הממוקמת ברחוב שופן, מול תיאטרון ירושלים), שבה תוצג התערוכה המרכזית השנה. שבוע העיצוב ירושלים הוא פרויקט הדגל של הפעילות המקצועית של בית הנסן, המייצר פלטפורמה לפיתוח וקידום תחום העיצוב בארץ, בתמיכתה של הרשות לפיתוח ירושלים, בשיתוף משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים. הכניסה חינם. לפרטים נוספים באתר.

בית הנסן. חיים יפים ברבלט,
בית הנסן לובש חג בשבוע העיצוב שיערך בירושלים/חיים יפים ברבלט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully