וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל כך נעים לראות גן סגור. ובטח שלא את זה

27.11.2015 / 10:22

בסלובניה מסתבר, מקדישים תשומת לב יתרה לעיצוב גני ילדים. למה? כי מדובר בדור העתיד שלהם. מעבר לאסתטיקה, העיצוב מפתח את היכולות הקוגניטיביות של הילדים בגיל מוקדם. כך זה נראה מבפנים

יח"צ - חד פעמי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קירות לוח שמציעים קשקוש בכל רגע נתון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא ברור עד כמה גן מעוצב ומתוקתק ימנע מהילדים את הבכי קורע הלב בשעה שהם נפרדים מההורים, אבל ברחבי העולם ניכר כי אדריכלים שמים גז על הנושא ועושים כל שביכולתם כדי שהתרחיש האמור יתמשש. כך זה קורה בגן הייחודי הזה שבסלובניה. מבט אחד חטוף בו עושה חשק לילד ומעורר הערצה לגורמים החינוכיים שם.

משרד האדריכלות Jure Kotnik Architecture , התבקש לעצב את גן הילדים הזה רק שבמקום לעצב חלל סטנדרטי, המטרה היתה ליצור חלל שמעודד אינטרקציה, משחק משותף ולמידה עצמאית. הרעיון הוא לרתום את כל החללים המתים כגון: מדרגות, מסדרונות וכו', להיות חלק בלתי נפרד מהחלל הפנימי. במקום מדרגות משעממות שקוטעות את הרצף העיצובי- כל מדרגה מוספרה כדי לעודד את הילדים ללמוד באופן עצמאי לספור. ילדים כידוע, מטפסים בצעדים קטנים וזעירים, הם שמים לב לכל מדרגה ומדרגה- מה שמעודד אותם לספור בשקט או בקול רם. בנוסף, נצבעו המדרגות בכל צבעי הקשת עם שמות כל צבע על גבי כל מדרגה, כדי לסייע לילדים ללמוד על הצבעים השונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מגלשה מהקומה העליונה. תודו שזה מזכיר את משרדי גוגל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לב החלל בקומת הכניסה משמש כחלל משחק רב תכליתי שממנו עולים במדרגות הצבעוניות לקומה השנייה. חלק מהקירות הם לוחות המשמשים כקנבס ענק, עליו יכולים הילדים לצייר בכל רגע נתון. ילדים שמחפשים הפוגה מכל ההתרחשויות, יכולים לברוח למקום נסתר ורגוע. השטח מתחת למדרגות הוסב מחלל "מת" למקום מפלט שבו הילדים יכולים לנוח על מזרנים וכריות. הדובדבן שבקצפת היא המגלשה האדומה - אטרקציה שלא מפסיקה לרגש את הילדים ולעודד פעילות גופנית. הילדים כמובן, אוהבים לגלוש לקומה הראשונה במקום להשתמש במדרגות, אבל בשביל להגיע אליה הם צריכים לטפס את 22 המדרגות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת מתוך 65 הפעילויות שיש במקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגן משתרע על כ-700 מ"ר ומעוצב כחלל פתוח. חדרי המשחקים והלמידה השונים מוגדרים על ידי דלתות הזזה- כך שבקלות ניתן לאחד את כל החללים וליצור אזור משחקים משותף לכל הילדים. כחלק מסדר היום והאג'נדה הפדגוגית של הגן המקפידה לאפשר כשלוש שעות משחק משותפות לכל כיתות הגן. במקום שמונה חדרי משחק זהים- כל חדר מציע סביבת משחק ולימוד שונה. חלק מהחדרים שמים דגש על טבע ומדע, חלק מוקדשים למוסיקה, אמנות, ספורט ועוד. החלל כולו מציע כ-65 פעילויות שונות שהילדים יכולים לבחור מתוכן באופן עצמאי. רוב הריהוט על גלגלים - מה שמאפשר שינויים מהירים ויעילים אשר יוצרים עיצוב מחדש של המרחב. הנגישות הזו נועדה למעשה לעודד את הילדים להיות פעילים ולאפשר להם לגלות ולהתנסות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אף ילד לא משתעמם כאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב הגן חצר נעשה תוך כדי שימוש בכמה שיותר חומרים טבעיים- משטחי דשא, אזור מים, ארגז חול, אזור טיפוס, אזור ציור וכו'. בצד החצר ישנה גבעה מפתיעה שניתן להתגלש ממנה ולטפס עליה בעזרת חבל, והדבר המפתיע ביותר – בתוך הגבעה ישנה מנהרה נסתרת. כמיטב המסורת הסלובנית, בצד החצר ישנה גינת תבלינים ופירות יער שמטופלת ומתוחזקת על ידי הילדים עצמם. התגמול הוא כמובן אכילת פירות יער בזמן משחק בחצר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רהיטים על גלגלים מאפשרים תנועה של החלל ודינמיות הכרחית/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויש גם שעות של מוסיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילויות לפיתוח חושים נוספים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העיצוב לא גונב את הפוקוס מהמטרה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוץ הגן עוצב בחומרים טבעיים לחלוטין ויש ליד גם גינת תבלינים מסורתית/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully