וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות צפוניות: חיפה מחממת מנועים לקראת כנס האדריכלות

18.10.2015 / 8:21

היא עיר מגוונת, צפופה ובעלת משאבים טבעיים ותעשייה. אבל מול הערים האחרות בישראל חיפה תמיד נראית מפוספסת, למרות הפוטנציאל להפוך לספוט משמעותי בארץ. איך פועלים לשינוי מצבה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ספוט משמעותי בארץ שאיננו מנוצל כראוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

זו השנה השלישית ברציפות שבחיפה מתכנסים לדיון סביב העצמת הכלכלה, משיכת תיירות והמרצת מיזמי נדל"ן. תתפלאו לשמוע, אבל בלי פוליטיקה בכלל (אולי רק קצת)- אלא רק בעזרת אדריכלות. אדריכלים בולטים בתחומם יתכנסו ב-4 לנובמבר במלון דן כרמל בחיפה, למפגש שמוקדש כולו לעיצוב אורבני עם דגש על ערי ים ונמל. על הפרק- איך להחיות עיר ולהפוך אותה לתוססת ומשגשגת? איך לשזור אדריכלות חדשנית מבלי לפגוע במרקם העירוני הישן?

בכנס האדריכלים חזית הים "WATERFRONT", ישתתפו גם שר האוצר, משה כחלון, יוזם הכנס ראש עיריית חיפה יונה יהב, אליהם מצטרפת רשימה מכובדת של מנכ"לי חברות מובילות בענף הבנייה ואדריכלים ישראלים מובילים כמו- ארז אלה, חיים קהת, דפנה גרישפן ועוד. בפאנל המכובד ייקחו חלק אדריכלים אורחים מחו"ל שיביאו את ניסיונם הרב אל השולחן. בין היתר, יתארח האדריכל הצרפתי, מארק מימרם, שמתמחה בתכנון גשרים בערים רבות ברחבי העולם. אם השם שלו מצלצל לכם מוכר זה אולי בגלל שלפני מספר שנים הוא הציע לתכנן גשר שיחבר בין הגדה לרצועת עזה.

העיר חיפה. ShutterStock
עיר מגוונת וצפופה - חיפה/ShutterStock

כדי להבין קצת יותר איך האדריכלות יכולה לחולל מהפך של ממש בחיים העירוניים שוחחנו עם האדריכל ארז אלה, מבעלי משרד האדריכלים HQ, שכעת מתכנן את בניין עיריית גבעתיים ומוביל פרויקטים מכובדים בארץ ובעולם. הרזומה העשיר של אלה כולל עבודה עבור האדריכל הבינלאומי רם קולהאס והקמת משרד האדריכלים הניו יורקי REX. ככה גם למדנו שתכנון עירוני לא חף מפוליטיקה אבל יש פה עתיד לשינוי אם רק האדריכלות תדע לפעול ולתמרן במרחב.

"הקושי של אדריכלות בישראל ובעולם כולו, טמון בעובדה שיש רעיונות טובים על הנייר ועדיין, הם לא יוצאים לפועל. כך לדוגמה, איך לחבר את העיר חיפה לים". כלשונו של ארז, "הרבה דברים שברור לכולם שצריכים לקרות לא קורים. השאלה שצריכה להישאל היא איך לממש את כל הפרויקטים הללו, ואיך אנחנו האדריכלים צריכים להתמודד". בהרצאה של אלה ינסה להסביר כיצד תפקיד האדריכל השתנה במציאות הכלכלית הנוכחית. "אדריכלות היא לא רק להציע הדמיה יפה, אלא גם להבין את המנגנונים שעובדים מולם ולנסות לרתום או לנטרל אותם על מנת לממש את התוכניות. חיפה היא דוגמה מצוינת מפני שיש בה כל כך הרבה גורמים כמו: הצבא, הנמל, תחבורה מורכבת ואוכלוסייה מגוונת. התפקיד שלנו הוא להבין את כל התמונה ולמצוא פתרון שיהיה טוב. לא רק עיצובית, אלא לכל מי שיושב מסביב לשולחן. רק כך נוכל לקדם את התוכניות שלנו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא תאמינו כמה פוטנציאל גלום בעיר הצפונית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם נניח את הפוליטיקה בצד, האם תכנון נכון יכול לחולל מהפך בחייה של עיר? לפי אלה, יש מספר אסטרטגיות לעשות שינויים בעיר קיימת, " אחד הדברים שהיום כבר אי אפשר לעשות זה להסתכל על הכל כנייר לבן. אין מקום שלא קורה בו כלום ואי אפשר לבוא ולמחוק את הכל. מה שכן, אפשר לתקן את זה בכל מיני רמות, האסטרטגיה הראשונה היא לפעול בפעולות ממוקדות קטנות או גדולות שיהיו כמו קטליזטורים שישפיעו על המרחב מסביב".

"אנלוגיה טובה למצב האמור הוא הציור המוכר שיש לילדים שבנוי מנקודות ובסוף יוצר מין תמונה גדולה. הרעיון הוא לתכנן מספר מוקדים שבסוף יתנו תמונה רחבה". דוגמה טובה היא רחוב יפו בירושלים שעבר שינוי וקיבל אפיון אחר, שינוי זה השפיע על מרכז העיר שחזר להיות מרכז אורבני שוקק. דוגמה נוספת הוא רחוב ברודווי במנהטן שבנוי באלכסון, מה שיצר מעין איים משולשים לאורך הרחוב שהיו במשך שנים אזורים מתים. בעקבות מהלך של עיריית ניו יורק נסגרו האיים לתנועות מכוניות, המשולשים נצבעו בירוק ונוצרו מין פינות ישיבה ומרחבים עירוניים להולכים והשבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מספיק שאדריכל יביא הדמיות יפות. הוא צריל לעמוד מאחוריהן" אומר האדריכל ארז אלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אסטרטגיה שניה היא לנסות ולפעול במרחבים עירוניים, לא בהכרח במהלך אחד גדול. עיריית תל אביב למשל עושה מהלכים קטנים שהופכים את הרחובות לנעימים יותר ומסודרים יותר. לאט לאט במשך שנים המרחב העירוני משתנה ואפשר להרגיש בזה כאשר הוא מציע שוויון הזדמנויות לכולם- שכולם יכולים ליהנות ממנו" אומר אלה. האסטרטגיה השלישית פחות תכנונית אבל בהחלט יכולה להוביל לשינוי מהותי, "אני חושב שלא צריך להסתכל על הקפיטליזם כדבר שלילי. אנחנו צריכים לרתום את הכלכלה לטובתנו. הכסף היום לא נמצא אצל הרשויות והמדינה כישות שמשכה את ידה מהמרחב הציבורי." לפי אלה, הסיטואציה לא מאפשרת להמשיך לקוות אלא לפעול במציאות החדשה ויש לו דוגמאות לגבות את שיתופי הפעולה שהוא מציע. " בארצות הברית יודעים איך לנצל את הקפיטליזם וההון הפרטי לטובת הציבור. יש מצבים שיזם שבונה בנין גדול בניו יורק בונה גם תחנת סאבוי כיוון שזה מעלה לו את שווי הדירות ובד בבד, תורם לאינטרס הציבורי. כאדריכלים נוכל להציע רעיונות איך הכסף הפרטי יירתם לטובת האינטרס הציבורי".

חיפה. ShutterStock
יושבת על משאב טבעי וחשוב מאוד/ShutterStock

זה לא במקרה שהעיר חיפה היא המארחת הרשמית של הפאנל, " חיפה היא עיר עם המון פוטנציאל עירוני בכל הרמות, ואיך שהוא זה מפוספס בגלל תכנון". לפי אלה, אם מישהו מחפש מהי ההגדרה הטובה ביותר לעיר- חיפה יכולה לספק את התשובה. "היא עיר מגוונת, צפופה עם משאבים טבעיים ותעשייה. יושבת על המים שזה משאב שאין להמעיט בערכו וביכולתו לתרום לעיר. אבל כעיר מול הערים האחרות בישראל היא תמיד נראית מפוספסת, יש לה המון פוטנציאל להפוך לעיר מושכת ומשמעותית בישראל". מבחינתו זו הבחנה נכונה לערוך את הדיון הזה דווקא בעיר חיפה, " כנסים שדנים בתכנון הם חשובים. השיח הזה חשוב. שיחה מובילה למעשים ואני מקווה שגם לשינוי".

כל הפרטים על כנס האדריכלים בחיפה שיערך ב-4 בנובמבר אפשר למצוא באתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully