וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאכול עם העיניים

מעצב המסעדות ירון טל מדיח את האיטלקים ומכתיר את היפנים כמלכי העיצוב, בשיחה בעקבות ספר חדש על עיצוב מסעדות וברים

כמה פעמים יצא לכם לבחור מסעדה בזכות האווירה והעיצוב ולא רק לפי התפריט? גם אם הבחירה לא נעשית תמיד במודע, לעיצוב מסעדות וברים יש השפעה מכרעת על חווית הבילוי, ובנטייה לשוב למקום פעם נוספת. ההשקעה העיצובית במקומות בילוי גדולה במיוחד, מאחר שהיא נחשבת כחלק אינטגרלי משיווקו של המקום. בשנים האחרונות ישנה תנופה אדירה בתחום, בזכות הבנתם של בעלי העסקים שזה כבר ממש לא מספיק לשכור את שירותיו של שף מוצלח ולהשקיע בחומרי הגלם. אם רוצים להשיג יתרון מול המתחרים, צריך לחשוב גם על המנורות, הטפטים, הרצפות, הספות והאווירה הכללית שנוצרת במקום.

ספרו החדש של פיליפ ג'ודיד, מחבר סדרת הספרים "אדריכלות עכשיו!", מוקדש לעיצוב מסעדות וברים. הספר מציג את המילה האחרונה בתחום של מיטב המעצבים ביניהם, זאהה חדיד, קארים ראשיד, פיליפ סארק ומרסל וונדרס. חבל שתנסו לנחש איזו מסעדה ישראלית זכתה להיכנס לספר, מסתבר שמדינות אחרות קבעו סטנדרט גבוה בהרבה ממה שהורגלנו אליו בארץ (מעצבים, לתשומת ליבכם).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Water Bar ממוקם במלון בוטיק בסידני עוצב על ידי סטודיו Cate Young באווירת האנגר אפלולי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בספר מופיע מגוון רחב של מסעדות וברים באתרים שונים ומפתיעים, המשלבים צבעים, טקסטורות וחומרים לצד פרטי ריהוט מיוחדים, בדי ריפוד, חפצי אמנות גופי תאורה ואביזרים דקורטיביים נוספים. הספר מזהה את הטרנדים העכשוויים בתחום, החל ממינימליזם וכלה בבארוק אקסטרווגנטי, כשהאלמנט הבולט בכולם הוא לוקיישן יחיד מסוגו, המאפשר למבלים ליהנות מעיצוב, אדריכלות, אוכל ושתייה, בשילוב מעורר השראה.

מעצב מקומות הבילוי ירון טל, המוכר לחלקכם מתקופת כהונתו כשופט לצידה של ברברה ברזין, בסדרת הריאליטי "הבלוק", אחראי בין היתר על עיצובם של רשת בתי הקפה "מקס ברנר" בארץ ובעולם, לולו במתחם בזל, קיוטו, לוקה, ארמדה בנמל ובימים אלו, עובד על רשת מסעדות חדשה באוקראינה. טל מציין כי מאחורי כל עיצוב טוב של מסעדה עומד סיפור, קונספט, או הגדרה. "התקופה שבה דברים נעשו בספונטניות כבר איננה קיימת, וההשקעה בתכנון היום הרבה יותר מורגשת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
S Bar - הוליוודי עוצב על ידי פיליפ סטארק, הידוע בחיבתו לפריטים אקלקטיים ומראה סוריאליסטי. על קירות הבר מופיעים צילומי ענק של מרחבי ורסאיי, פרי יצירתו של הצלם הצרפתי הנודע Patrick Tourebouef, והרהיטים במקום לוקטו על ידי סטארק בשווקי פשפשים שונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך בונים סיפור למסעדה?

"לפני שאני ניגש לעיצוב אני מתחיל במחקר שכולל מיהו קהל היעד של המקום, מיהו השף, מהו סגנון האוכל ואיזה סגנון מוסיקה עתידה להתנגן. כל אלה יחד עם העיצוב, בונים סיפור מההתחלה ועד הסוף בצורה אחידה ומגובשת, שיוצרת אצל המבלים חוויה. אי אפשר לתלות את הסיפור בשנדלייר מרשים וענק במרכז החלל, או בכיסא יוצא דופן."

על מה שמים דגש בעיצוב של מקומות בילוי?

"תאורה נחשבת לשחקן ראשי, מאחר שבמידה והתאורה לא תהיה נכונה יש ביכולתה להבריח אנשים. גם סאונד נחשב לאחד הדברים החשובים שנלקחים בחשבון בעיצוב מקומות בילוי כיום, חשוב לדעת היכן לפזר את הסאב וופרים בצורה נכונה, כדי שכל אחד מהמבלים יוכל ליהנות מהמוסיקה בצורה שווה. דבר נוסף הוא איכות החומרים, יש להשתמש בחומרים חזקים, עמידים במיוחד שאינם מתבלים מהר. הם צריכים להחזיק מעמד גם אחרי שנתיים של שימוש, מאחר שרמת השחיקה במקומות בילוי היא גבוהה."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת Banq עוצבה על ידי משרד אדריכלים dA ונבחרה לאחרונה, כמסעדה הטובה ביותר על ידי מגזין העיצוב המוערך "וול פייפר". המסעדה ממוקמת בבוסטון, בתוך מבנה מתחילת המאה ה-20 שהיה נטוש במשך עשרות שנים. לאחר שחזורו, האדריכלים התחקו אחר השטח הפנימי של המבנה ומתוקף כך, המסעדה מתוכננת על ציר האות Z/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה לא עושים היום בעיצוב מקומות בילוי שבעבר נחשב פופולארי?

"זאת שאלה יפה, אבל יהיה לי יותר קל לענות על השאלה ההפוכה – מה עושים היום שלא עשו בעבר? בעבר לא התייחסו כלל לעיצוב השירותים והיום יש להם משקל רב. אנשים היום נכנסים לשירותים ומופתעים כל פעם מחדש, פעם היו אריחי קרמיקה לבנים ובזה נגמר העניין, כהיום זו השקעה בפני עצמה, זהו עוד פרק בסיפור. כל הנושא של תאורה גם מאוד התפתח והיום יש לה את הכוח לשדרג מקום בכמה רמות, ומתפקדת כמייקאפ של המקום. וכמובן יש מגוון חומרים שבעבר לא היה, והיום יש עשרות סוגים לכל חומר."

באיזה מקום בעולם הולכים הכי רחוק בעיצוב מקומות בילוי?

"ביפן. היפנים לא מפחדים לשלב חומרים. יש להם הבנה אסתטית ברמה מאוד גבוהה ובלתי רגילה ולא בהכרח מההיבט המסורתי. להיפך, הם אמיצים ויצירתיים ומאוד חדשניים. יש פעמים שאני מוצא עצמי פותח ספרי עיצוב יפנים משנים קודמות ושואב השראה שהיא נכונה להיום. לדעתי, ליפנים יש הרבה יותר מה להגיד בתחום מאשר לאיטלקים."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת Vertigo grill & Moon Bar, הממוקמת בקומה 61 בבנגקוק, נחשבת למסעדה הגבוהה ביותר באסיה. המקום עוצב על ידי Architrave Design על רקע נופה הפנוראמי של העיר התוססת. העיצוב בה סטייליסטי ועדכני ונחשב לרומנטי במיוחד/מערכת וואלה!, צילום מסך

איפה מקומות הבילוי בארץ עומדים ביחס לעולם?

"אנחנו עומדים במקום גבוה, רמת העבודה והביצוע בארץ נחשבת לבין הטובות. חוץ ממני יש חמישייה פותחת של מעצבים ישראלים שעובדים בשוטף גם בחו"ל, אך מלבד היצירתיות, הכישרון וההבנה בתחום, הכל מסתכם בסופו של דבר בתקציב. אם בישראל ישקיעו על מסעדה מיליון דולר, בחו"ל ישקיעו פי 5, מאחר שבארץ לצערי הרב אין תיירות כפי שצריכה להיות והבעלים של מקומות הבילוי לא לוקחים בחשבון שהמקום החדש שלהם יחיה לאורך זמן. בעלי עסקים לוקחים בחשבון שהמקום עלול להיסגר בשנים הקרובות, והם מעדיפים להחזיר לעצמם את העליות תוך חצי שנה. לכן, בהשוואה לתקציב, התוצאות של עיצוב מקומות הבילוי בארץ, עומדות לא רע ביחס לחו"ל."

• מחבר הספר פיליפ ג'ודיד הינו בוגר אוניברסיטת הרווארד והיה העורך הראשי של Connaissance des Arts, מגזין אמנות צרפתי, במשך 20 שנה ועבד ככתב לענייני עיצוב במגזינים שונים. הוא חיבר יותר מעשרים וחמישה ספרים על אדריכלות עכשווית, ביניהם סדרת "אדריכלות עכשיו!" שסוקרת בכל ספר נושא אחר, כתובה בשש שפות ומופצת בשבעים מדינות.

"אדריכלות עכשיו! מסעדות וברים", הוצאת Taschen, 416 עמ', 32.90 דולר באמזון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Pleasant Bar הוא בר קטן ואינטימי שעוצב על ידי זוג מעצבים צעיר מסטודיו Electric Dreams בשטוקהולם. הבר עוצב בהשראת האי טובגו, לבקשת הבעלים שחי שם במשך שנים וביקש לשחזר את חוויית השהות באי. קירות הבר מחופים בטפטים גראפיים של יערות דמיוניים עם דימויים של בעלי חיים שונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully