וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשטות, מינימליזם ורטרו

שני שילה

8.1.2009 / 15:27

המשבר הכלכלי שילווה את השנה ישפיע גם על מגמות העיצוב. במקום מהלכים מסעירים ופורצי דרך, ככל הנראה נפגוש אופנות מוכרות

מגמות העיצוב שיאפיינו את 2009 לא יביאו עמן, ככל הנראה, רוח רעננה. למעשה, סביר להניח כי לא נפגוש חידושים מסעירים שלא נראו קודם. המשבר הכלכלי אמנם משפיע רבות על תחום העיצוב, אך הוא בעיקר מדגיש מגמות ומעניק זווית חדשה לכמה מהאופנות שמלוות אותנו זה כמה שנים. אמנם בעיצוב אופנה נהוג לומר כי קיים קשר בין קו המכפלת למצב השוק, אבל בשאר תחומי העיצוב הצורך להתיישר על פי המגמות דומיננטי פחות ומאפשר למעצבים מרווח גדול לבחירה.

מסתפקים במעט

אחת המגמות הבולטות בשנים האחרונות היא הפשטות. כולם רצו ליצור דברים פשוטים בסגנון המותג אפל של סטיב ג'ובס. הפשטות התבטאה במראה החיצוני, אך גם בחוויית המשתמש. היא קיימת בעיקר בשוק האלקטרוניקה הפונה לצרכן הסופי, בעיצוב אתרים וכמובן קשורה גם לעיצוב הגרפי שנועד להעביר מסר בהיר.

במובן מסוים, המשבר הכלכלי רק קיבע את מעמדה של מגמת הפשטות ומנע ממנה להיעלם. נשמעות גם טענות שהמגמה עומדת לעבור לשלב הבא עם המגמה המכונה Simplexity - שמירה על נוחות השימוש והבהירות, אך ללא ויתור על פיצ'רים מורכבים. יש גם מי שמקשרים את הטרנד לדור "הבייבי בומר" המתבגר והולך, שזקוק למוצרים נוחים לשימוש, אך מעודכנים טכנולוגית.

תחום העיצוב הקמעוני לא קיבל את הפשטות בידיים פתוחות, וימשיך להתעלם ממנה גם בשנה הקרובה. חנויות אפל אמנם מעוצבות לפי האופנה, כפי שאפשר לראות בחנות המותג בקניון רמת אביב, אבל לא לכל מותג זה מתאים - בעיקר לא למותגי האופנה המסחריים שמובילים את התחום מבחינה עיצובית.

"הפשטות בעיצוב התאימה למוצרים מתחום הטכנולוגיה, אך בשאר התחומים שלט העיצוב האקספרסיבי שהובילו מעצבים כמו פיליפ סטארק וכארים ראשיד", אומרת חוקרת הטרנדים אילנית קבסה, מנכ"לית משותפת ב-Nextstep מחקרים ומרכזת התמחות בתוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל.

לדברי קבסה, "בשנים האחרונות הגיעה ההשפעה של האקספרסיזם אל העולם הטכנולוגי, עם מוצרים כמו טלפונים ניידים המעוטרים ביהלומי סברובסקי. הפשטות לא נהפכה למגמה גורפת, אך יכול להיות שאנחנו בכיוון הזה".

קבסה מוסיפה שהמשבר הביא עמו אופנה חדשה שיוצרת מעין השלמה למגמת הפשטות-מזעור וההקטנה. מקור האופנות האלה הוא בניסיון להסתפק במעט ובמקביל ליצור סיפוק רגשי רב בפריט קטן. כחלק מהאופנה הזו פותחו מוצרים קטנים בגודלם ומינימליים באסתטיקה שלהם, בניגוד לעיצוב האקספרסיבי והמוחצן של השנים האחרונות.

"אי-אפשר לוותר על יופי, סגנון וסטייל", אומרת קבסה. "כמו שיש אוכל שמעורר רגש, כך גם היופי והאסתטיקה. אלה מוצרים שמספקים הנאה קטנה לצרכן, בעלות נמוכה יחסית ושומרים על חדוות הקנייה גם בתקופת מיתון. כך לדוגמה, שקיות הסנדווצ'ים המעוטרות בהדפס גרפי של חברת ניקול".

סיפורי סבתא

הרצון להעניק הרבה בפחות הביא עמו מגמה נוספת של נועזות. "יש תחושה בשוק שהמצב דורש צמצום בתקציבי העיצוב, הפרסום והמיתוג. אך זה לא מדויק", אומר עדלי סטוק, מנכ"ל משותף ומנהל קריאטיבי בסטודיו שבבעלותו. "נכון שנראה פחות השקעות בעיצוב, אבל זו שנה של הזדמנות למותגים מבוססים לחזק את המותג. המשבר דורש מהמעצבים להיות יצירתיים יותר ולגלות נוכחות גם בתקציב נמוך יותר".

לדבריו, "בתקופה זו נהיה עדים לעיצובים נועזים יותר ממה שאנו רגילים. בדרך כלל, חברות מבוססות יותר הן שמרניות ומנסות להימנע מבחירות נועזות. אך המשבר יוצר צורך ליצור בולטות בתקציב נמוך יותר, ויש לכך פתרונות עיצוביים נועזים וחדשניים".

המגמה שמציג סטוק מתחברת לאסטרטגיה שבה נוקטים מותגי האופנה בישראל בתחום העיצוב הקמעוני. גם השנה, כנראה, הם ימשיכו לנסות ליצור חוויה משמעותית שמדברת אל כל החושים. ואולם גם בתחום הזה יש אופנה שהמשבר רק חיזק: הרטרו. בשנה האחרונה כמעט אי אפשר היה למצוא חנות שעוצבה מחדש ולא זכתה לרהיט במראה מיושן. המשבר היטיב עם מחפשי המציאות, והעניק להם אצטלה של צניעות וחיבור למורשת.

קבסה טוענת שאופנת הרטרו תתחזק בעקבות המשבר ותקבל משמעות נוספת: "נראה עיצובים רבים בעבודת יד אמנותית. אלה יהיו מוצרים אסתטיים לא תעשייתיים, עם תחושה של עשייה שמגיעה מהלב ומספרת סיפור מקומי והיסטורי. לדוגמה, מכתבה מעץ שעברה כמה דורות וניכרים עליה סימני הזמן. כל דור ייתן לה את הפרשנות שלו ואת טביעת האצבע שלו, וכך המוצר מקבל סיפור מתמשך. הרטרו הוא העולם המסורתי של העולם המערבי, ולמעשה אנחנו מחפשים להישען על משהו מוכר מהעבר".

דבר והיפוכו

חלק מהמגמות ל-2009 נוגדות זו את זו. מצד אחד קיים טרנד חזק של צניעות, שדואג לשדר לצרכן: "כאן לא לוקחים כסף על שואו אוף, אלא על איכות". מנגד, מתפתח טרנד שמח, עליז ולא מתנצל, שנועד לאפשר לצרכנים לחגוג את חוויית הצריכה שלהם. נכון שעקב המשבר קונים פחות, אבל מדוע לא ליהנות מכל קנייה? בטרנד הזה שולטים הצבעים העזים - אדום, כתום, צהוב וירוק בוהק.

גד הלפרין, בעלים ומנהל של סטודיו המתמחה בתכנון חללי פנאי, מלונות ודירות, מאמין שהניגוד ייהפך לטרנד בעצמו. "כל אותן המגמות שכבר קיימות כיום ישתכללו ב-2009. האופנה של חללים לבנים, נקיים ובוהקים תימשך, אבל תצטרף אליה מערכת של ניגודים, כמו קונטרסטים עם שחור, מוקדים של צבעוניות עזה ובליל של צבעים שיוצר כתם על רקע נייטרלי כמערך מאזן המדגיש את הניקיון".

לדבריו, "זו תחילתה של מגמה בעיצוב פנים שנמצאת בתהליך של התפתחות ומגיעה מהאמנות הגרפית. הניגוד יתבטא גם בשילובים של גימורים מדויקים ומינימליים עם קונטרסט של חומריות גסה".

על-אף שרבים אוהבים להספיד את הטרנד הירוק בעקבות המשבר, הוא לא ממש מת אלא קיבל גוון אחר, נכון יותר. מעתה אל תאמרו טרנד ירוק, אלא עיצוב בר-קיימא. חברות רבות מובילות מגמה של עיצוב למען מטרה. כלומר, אנחנו לא סתם מעצבים נגני MP4, אלא עושים זאת בסחר הוגן ובצורה המיטיבה עם הסביבה. כך לדוגמה, נייקי עומדת לצאת ב-2010 עם קו מוצרים שלם של ביגוד והנעלה מחומרים בני-קיימא.

תחום העיצוב בר-קיימא מעלה כמה שאלות פילוסופיות, שאת חלקן מדגים המעצב התעשייתי חיים פרנס, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל: "המשבר הכלכלי וההשפעות שלו על תרבות הצריכה שלנו ועל הסביבה מעלה שאלה הנוגעת לייצור מוצרים שלא יתקלקלו. כיום מעצבים מוצרים שמחזיקים לתקופה מוגבלת. קיים פרדוקס בעניין אריכות הימים של מוצרים. יש מי שיטענו שתכנון מכשור שלא יתקלקל פועל נגדנו ויוצר קפיאה על השמרים ופגיעה בדחף של האנושות להתקדם. לעומת זאת, קיים רצון לא לזהם, להיות צרכנים מצפוניים ובעלים של מוצרים שאינם מתכלים".

פרנס מציע פתרון שמנסה ליהנות מכל העולמות, ושואב את השראתו משיפוץ דירות: "אולי צריך לשים את הדגש על מוצרים שהשלד שלהם מתקיים לאורך זמן, ורק מבצעים בהם שינויים קלים - כמו כשמעצבים דירה בלי להרוס את הבניין. התשוקה של אנשים להתחדש צריכה להישמר בצורה חכמה ומוסרית. הצרכנות היא כמו רומנטיקה. אנחנו רוצים את ההפתעות הקטנות וההתחדשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הדמוקרטיה במיטבה

השאלות האידיאולוגיות שפרנס מעלה מתקשרות עם מגמה המרימה את ראשה בעקבות המשבר וההתפתחויות הטכנולוגיות: יש מי שטוענים שהמגמה החזקה ביותר בתחום עיצוב התעשייתי תהיה מוצרים המעוצבים לנצח, או לפחות אמורים לשרוד לנצח.

המגמה הזו נובעת משני מניעים עיקריים: מצד אחד, טובת הסביבה - מדוע לזרוק וליצור אשפה אם אפשר להתאים את המוצר ולשדרג אותו. המניע השני הוא יוקרתיות - מוצרים כמו מכשירים סלולריים יעוצבו באופן שאפשר יהיה להתאים אותם לצרכים משתנים של הצרכנים, כמו שינוי הצבע, המגע והתוכנה.

אמנם לחובבי הגאדג'טים יהיה קשה להימנע מרכישה של מוצר חדש בכל עונה, אך לרוב הדומם שרק רוצה שיניחו לו ויציעו לו מוצר שהוא מכיר ואוהב - הכולל בתוכו את החידושים שישפרו את חייו - המגמה החדשה תתאים.

מגמה נוספת שתזכה לעדנה ב-2009 היא זו שכונתה הדמוקרטיזציה של העיצוב. מדובר בטרנד בעל שני היבטים, שאת שניהם ראינו בשנים האחרונות, אך המשבר יהפוך אותם למשמעותיים יותר. ההיבט הראשון קשור לחופש של הצרכן לעצב לעצמו את המוצר כפי שהוא רוצה. האתר המפורסם של Nike היה הראשון שהציע לגולשים לעצב לעצמם פריטי אופנה, אך כיום יש כבר כמה פלטפורמות שמאפשרות לעצב את המחשב האישי, את השמלה לסילבסטר ואת גביע היוגורט.

ההיבט השני של הדמוקרטיזציה בעיצוב קשור למגמה של היחלשות מותגי היוקרה והתחזקות הרשתות העממיות, כמו וולמרט וטארגט. שיתופי הפעולה של מעצבים עם הרשתות האלה כבר קיימים כמה שנים, אך המשבר יהפוך אותם לאקוטיים יותר ויפנה אותם גם לשווקים שעד עכשיו נחשבו פחות לצרכני עיצוב - כמו מרכז אמריקה ואפריקה - כדי להגדיל את קהל היעד. במלים אחרות, מרסל וונדרס ופיליפ סטארק לכל פועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully