וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמקווה הפך לספא: כך תטהרו ובסטייל

3.10.2014 / 9:54

לעיצוב מקווה טהרה יש כללים ברורים ביהדות. עם השנים הוא קיבל מראה מוקפד וכזה שמפתה להגיע אליו לא פחות מספא יוקרתי שאחראי לפנק לכם את הגוף

מקווה טהרה, עבריה בגבעת שמואל. נמרוד סונדרס
לא מה שהיה פעם - מקווה העבריה בגבעת שמואל/נמרוד סונדרס

כמה פעמים יצא לכם להיות במקווה? אם אתם חילונים, כנראה שמעט מאוד או בכלל לא. למרות ואולי בגלל, שבשנים האחרונות חלקים בציבור בורחים הרחק מחיקה של הדת, ובוחרים בנישואים אזרחיים, חלק מהמקוואות מיישרים קו עם המודרניות ומעוצבים בצורה שלא הייתה מביישת בתי מלון וספא יוקרתיים.

מ?ק?ו?וה, המקום שאליו כל כלה יהודייה הנישאת בחתונה אורתודוכסית, מגיעה בסוף, הוא מאגר מים שנועד לאפשר את קיום מצוות הטבילה כדי להיטהר ממצבי טומאה שונים (לאחר המחזור החודשי למשל). הטבילה במקווה צריכה להיות במים טבעיים המחוברים לקרקע ולא באמבטיה מלאכותית. החיים המודרניים שלא מאפשרים למרביתנו לרחוץ בנהר או מעיין מפכפך יצרו את המקוואות בארץ ובתפוצות, לכאלה הפועלות על עיקרון טבילה במי גשמים שהוכשרו. בכל מקווה תמצאו, כך על פי ההלכה, אמבטיה שמשמשת לטבילה מקדימה, ובריכת טבילה, אליה יורדים לרוב דרך שבע מדרגות, לטבילה קצרה של כל הגוף.

על פי ההלכה, בערב יום כיפור קיימת מצווה מיוחדת לטבול במקווה, ואם הגברים פחות נהנים ממקוואות מסודרים ומעוצבים, עבור הנשים מדובר בחוויה של ממש. אל בריכות ההיטהרות, ששואבות את מקורן מההיסטוריה, מצטרפים כיום חדרי כלה מפנקים ומאובזרים, אמבטיות פרי סטנדינג, פינות ישיבה מודרניות וחדרי רחצה מבריקים.

"כיום התפיסה לגבי מקוואות היא התאמתם גם לחילונים", מסבירה המעצבת והאדריכלית ענת מגידוב שעיצבה מקוואות רבים ברחבי הארץ. "יש כוונה לתת חוויה של ספא, שהיא מאוד נקייה, עם אווירת קדושה, אבל לא כזו מעיקה", היא מסבירה. לפני תהליך העיצוב נדרשים המתכננים להכיר את האוכלוסייה בה ממוקם המקווה ולהבין את צרכי הציבור, וגם לתשאל את הבלניות במקום על ההעדפות של הטובלות. "נשים הן לא עם פשוט", אומרת מגידוב, "כשמדובר בפרטיות שלהן, צריך לקחת את זה בחשבון ולעצב בהתאם". לא רק הרקע, אלא גם בורי הטבילה במקוואות עברו שינוי במהלך השנים, והיום יש דגש רב על הנגשתם לאוכלוסיות מוגבלות, מה שמתבטא במדרגות רחבות ונוחות יותר. לצד המעצבים שיוצרים את החוויה האסתטית במקווה, פועל גם רב מקוואות שאחראי על קיומם של החוקים ההלכתיים במקום. למרות העבודה המשותפת מגידוב מספרת כי "היא מקבלת יד חופשית, והיא אינה מרגישה מוגבלת בכל הנוגע לעיצוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככה נעים יוותא לטבול - מקווה העבריה בגבעת שמואל/מערכת וואלה!, צילום מסך

העבריה

אחד מהמקוואות היפים והבולטים בארץ שוכן בגבעת שמואל. המקום שעוצב על ידי האדריכלית יולי וולמן והמעצב צחי רונן מכיל שלושה חדרי רחצה מודרניים, אחד בסגנון מרוקאי, אחד אנגלי ואחד בסגנון קלאסי. בנוסף קיים חדר כלה לבן שכולל מקווה פרטי עגול, אמבט פרי סטנדינג וריהוט מודרני. על עיצוב הפנים הגרפי, שכולל פסוקים מהתנ"ך ומילים כמו "קדושה" ו"טהרה" הממוקמות לצד בריכת הטבילה, ןמוטבעות על וילונות , לוחות חפוי ואפילו על התקרה, אחראית מירב גליס המלי מסטודיו אלפ. במקום מתקיימים גם אירועים קטנים (עד 70 אנשים), וביניהם מסיבות רווקות וחינה.

איפה: רחוב גוש עציון 15, גבעת שמואל
מתי: בימי א-ה, בין השעות 10:00-22:00; מוצאי שבת - שעה אחרי צאת השבת
כמה: מחיר לטבילה רגילה: 50 שקלים באמבט ו -30 שקלים במקלחון. עלות טבילה לכלה- 250 שקלים.

אתר

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשומת לב לאדריכלות מקווה העבריה בגבעת שמואל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נותן אווירה טובה לטובלים מקווה העבריה בגבעת שמואל/מערכת וואלה!, צילום מסך

כרם מהר"ל

המקווה של כרם מהר"ל חדיש וכולל חדר כלות עם אמבטיית פרי סטנדינג וחדר נוסף עם אמבטיה רגילה. המקווה שנחנך לפני כשנה ועלותו מוערכת בכמיליון שקלים. הוא עוצב בעיצוב ספא כפרי, בגווני חום ולבן. מטרת העיצוב הייתה להתאימו לכל סוגי האוכלוסייה ולחבר את המקווה לטבע. בריכת ההיטהרות מלאה במים מחוממים, מאחד יד לאשה הטובלת ומשטח עמידה לבלנית. המרכז הארצי למען טהרת המשפחה, שאחראי לשיפוץ והקמה של עשרות מקוואות בארץ, וכמה שמופיעים בהמשך הכתבה, הוא ששיפץ את המבנה ודאג לעיצובו.

איפה: מושב כרם מהר"ל
מתי: דרך מועצה מקומית איזורית חוף הכרמל
כמה: 16 שקלים לטבילה רגילה, 32 שקלים לכלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בריכת הטבילה במקווה בכרם מהר"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמבט פרי סטנדינג - מקווה כרם מהר"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וכך המקווה בכרם מהר"ל נראה מבחוץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבקיעים

השפה העיצובית של המקווה בישוב הקטן מבקיעים נבחרה לא במקרה. המעצבת והאדריכלית ענת מגידוב בחרה פה בצבעי שחור ולבן קלאסיים, שממשיכים גם לתאורה, הריהוט ואריחי הקרמיקה ומותאמים למגוון הרב של האוכלוסיות השונות שמגיעות לישוב הקטן. במקום, מלבד בור הטבילה, ישנם שני חדרי התארגנות, אחד מפואר יותר, שנועד לכלות עם אמבטיית פרי סטנדינג, ואחד פשוט יותר לטבילה יומיומית.

איפה: מועצה אזורית חוף אשקלון
מתי: בתיאום מראש טל: 054-6767197
כמה: בין 10-30 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבמט פרי סטנדינג ועיצוב שחור לבן במקווה במקיעים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסדרון לחדרים. מקווה במבקיעים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העציצים שמעטרים מסביב- מקווה במבקיעים/מערכת וואלה!, צילום מסך

חסדי טהרה

בשל אופיו החילוני של רוב הציבור בשכונה החיפאית באזור אבא הילל הוקם מקווה גדול, מאובזר ומודרני. עבור משפחות מקומיות רבות, זוהי הדרך היחידה להביאם למקום. בכל שלבי התכנון והביצוע כלולים הידורים הלכתיים ופיקוח, והוא מותאם גם לבעלי נכויות ומוגבלות. בניגוד למקוואות האחרות, מקווה חסדי טהרה, הוא אומנם מודרני במתקנים שהוא מציע, אך שומר על עיצוב שמרני יחסית. במקווה 14 חדרים, 4 בורות טבילה, חדר בישום וחדר כלה מפנק.

איפה: רחוב אבא הלל סילבר 121. טלפון: 04-8222203 -04-8220555
מתי: א-ה- שעה לפני צאת הכוכבים עד 22:00 (בשעון קיץ 23:00) מוצאי שבת וחג: משעה אחרי צאת השבת עד 22:00 (בשעון קיץ 23:00)
כמה: טבילה רגילה: 50 שקלים. טבילת כלה: 195 שקלים/145שקלים (כלה מקבלת לאחר הטבילה 3 חודשי טבילה בחינם)

אתר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בולט למרחקים מקווה חסדי טהרה בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבני פסיפס בגוונים משתנים במקווה חסדי טהרה בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשומת לב לפרטים הקטנים במקווה חסדי טהרה בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקווה רמת השרון

המקווה ברמת השרון ממוקם במרכזה של שכונת מגורים, שמרבית תושביה חילונים. המקווה הגדול, כולל 4 חדרים, שני חדרי מקלחת והתארגנות, חדר כלה עם בור טבילה, חדר איפור ובור טבילה מרכזי נוסף. המקווה שעוצב על ידי האדריכלית והמעצבת ענת מגידוב עוצב עם אופי עירוני וקליל יותר, עם נגיעות של צבע בורדו. למרות הגודל של המקווה הוא מציע הרבה פרטיות לטובלות בו, ומהלובי הראשי מוביל מסדרון אל שאר החדרים, שיוצר מעין קיר חוצץ בין כל הבאות בו.
איפה: רחוב השחל 34 רמת השרון (טלפון: 03-5493096)
מתי: מצאת הכוכבים ועד 21:00/22:00 (שעון קיץ/שעון חורף)
כמה: 10-30 שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל מה שצריך בחדר אחד במקווה שברמת השרון/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחושת ניקיון מרבית במקווה שברמת השרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully