לפני ארבע שנים החלו להימכר בחנויות בודדות במרכז הארץ מוצרים של האמן- מאייר היפני שינזי קאטו. הקהל הישראלי לא ידע במה ובמי מדובר אך הסגנון המאויר, הנאיבי והמתוק שכיכב על כלים, תיקים ומוצרי נייר, שבה את ליבו והשם היפני אט אט החל להיות מוכר ומבוקש בקרב יודעי דבר.
רוני ביתן, היבואנית הבלעדית של המוצרים בארץ, זיהתה את הביקוש שהלך וגבר בקרב הלקוחות וכפועל יוצא מכך, הקימה חנות אינטרנטית, הפיצה לחנויות בוטיק קטנות ובתחילת השנה החליטה לפתוח גם חנות זמנית (פופ אפ סטור) שתפקדה ארבעה חודשים במתחם שוק הנמל ביפו. "החשיפה הגדולה שנוצרה שם לא אפשרה לנו לחזור אחורה" מספרת ביתן. "הצעד הבא היה אך טבעי לפתוח חנות קבועה שתרכז את כל מוצרי המותג תחת קורת גג אחת".
לאחר חיפושי כתובת ארוכים שנעו בין מתחם התחנה, נווה צדק, שוק הפשפשים ואף רחוב דיזנגוף, ביתן בחרה להתמקם במתחם בזל שבתל אביב המוגדר כאזור רווי באמהות צעירות שעשויות לחבב את השכן החדש. "יש דיאלוג נחמד בין המתחם לחנות. כזה שמשלים את האווירה הילדותית של שינזי קאטו. הוא אינו בא על חשבון שום בית עסק שנמצא פה ולהפך. מצאנו שהוא מחזק את הלך הרוח ואופייה הצרכני של הסביבה".
החנות החדשה שנראית כמו מקדש "גודיז" קטן לצרכני אסתטיקה, משתרעת על 19 מ"ר. היא מאורגנת למשעי כיאה לסגנון יפני, נקי ומוקפד כאשר הפריטים מסודרים על מדפי עץ לבנים לפי תחומים שונים: כלי מטבח; מוצרי נייר; תיקים; כיסויים לפלאפון; קופסאות פלסטיק לאחסון; סרטי תפירה מפשתן ועוד חפצי דקורציה שימושיים. כל אלו מתהדרים בסצנות מצוירות המזכירות דפים מספרי ילדים, עשירים בשפה ויזואלית תמימה ומעודנת.
ביתן מספרת כי במסגרת מפגש מרגש עם שינזי קאטו בקסוגאי (פרבר ליד נגויה ביפן) היא גילתה כי זוהי החנות הראשונה בעולם שתפתח מחוץ לגבולות ארץ השמש העולה. לקאטו, 3 חנויות באוסקה, סומינוד'ו ונגויה המאופיינות בסגנון עיצוב מתוק וילדותי עם שילוב של בית קפה צמוד. "מאחר ובארץ יש כבוד לבתי קפה שכונתיים וקבועים, הבהרתי לקאטו ולצוות האמניות שמלוות אותו, שעל בית קפה נאלץ לוותר ולהתאים את השפה לשוק המקומי ככל האפשר".
ביתן מוסיפה כי היא משוכנעת שהחנות החדשה בתל אביב תעורר את בלוטות החשק של השוק האירופאי והאמריקאי, שבהן אין באופן מפתיע חנויות קונספט המוקדשת אך ורק למותג היפני, למרות שהמוצרים מוכרים ומופצים בחנויות בוטיק שונות.
20% מההיצע בחנות שבבזל לא יופצו בחנויות אחרות (כגון, "נוק" שבכיכר רבין, "הבית הוורוד" שבזכרון, "קיטצ'ן וורקס" בתל אביב, "אחותי ואני" בפרדס חנה; "שוקה" בגבעתיים). ביתן מבהירה שמדובר בפריטים היקרים והנדירים יותר בקולקציות, וזאת בכדי שלא לייקר ללקוח עוד יותר את המוצר, שגם ככה איננו זוכה לתמחור עממי. "יבוא מיפן נחשב ליקר במיוחד, בין היקרים בעולם. בנוסף, לא מדובר במוצרים שיוצאים לשוק בכמויות מסחריות, אם כי בפריטי אמן שנעשים במהדורות מוגבלות ובאים לידי ביטוי במחיר." המגוון במקום החדש צפוי להשתנות אחת לחודש בשל ייצור מספר צומצם של כל מוצר, המאפשר ללקוחות ליהנות מפריט יחסית ייחודי ולא ממוסחר.
מחירים לדוגמה:
קנקן זכוכית - 135 שקלים
קלחת אמייל - 199 שקלים
תיק קנבס - 149-199 שקלים
בקבוקים תרמיים (שכבה כפולה של נירוסטה) - 90-119 שקלים
קערות זכוכית פיירקס (למדיח ולמיקרו) - 99-139 שקלים
שינזי קאטו, אשתורי הפרחי 24, מתחם בזל, תל אביב
ראשונה מחוץ ליפן: חנות חדשה בישראל למותג היפני שינזי קאטו
2.4.2013 / 11:00