מתחם פוסיקט הפוסיקט. יח"צ,
מתחם פוסיקט הפוסיקט/יח"צ

הפוסיקט החדש

26.1.2020 / 9:45

מועדון החשפנות הידוע לשמצה הפך לאחרונה לחממה חברתית ליזמים. כדי לשפץ את המקום ולהפיח בו רוח חיובית, גויסה אדריכלית אמריקאית שהחליטה להשתמש בהיסטוריה של המבנה במטרה להעצים אותו. "נוסיף צבע בהיר, שיאיר את האפלה שהייתה כאן"

"הפוסיקט", מועדון החשפנות הידוע לשמצה בכיכר אתרים בתל אביב, נסגר כבר בשנה שעברה. במשך זמן מה לא היה ברור מה יעלה בגורלו של המבנה המעוגל שהפך לסמל, ואפילו רצו שמועות על הסבתו לבית כנסת. בקיץ האחרון המבנה נרכש והבעלים החליטו שהמהות שלו חייבת להשתנות - אז הוא הפך לחממה חברתית שמשמשת בית ליוזמות של ארגונים שונים. לאחרונה הוחלט לגייס אדריכלית שתרים את המבנה הזה כמה רמות למעלה בכל הנוגע לעיצוב שלו - ותתאים אותו לייעוד החדש.

את המתחם, שעלה בזכות יאיר נתניהו שוב לכותרות לפני כשנה, קנתה בקיץ האחרון חברת JTLV. היא העבירה אותו ליזם החברתי יקיר שגב, שהחליט להפיח בו רוח חיובית. המקום כאמור עבר הסבה וכבר בימים אלו עובדים בו פרויקטים שונים ומרגשים ומספר רב של עמותות, ובהן לימודי טבחות למבקשי מקלט, מפעילות של מותג אופנה אקולוגי, מיזם לחיזוק התדמית של ישראל בעולם וסדנאות גרפיטי.

"מוטלת עלינו החובה להפיק את המרב מהבניין הייחודי הזה לטובת החברה בישראל", אומר שגב, "המתנה של חברת JTLV היא הזדמנות חד-פעמית. אנחנו מנסים ליצור מצב שבו הבניין נעים ושימושי מצד אחד, ומצד שני הוא עדיין מאפשר לספר את הסיפור של התיקון, והשינוי שהתרחש במקום".

אריות במקום חתולים: חידוש "הפוסיקט"

בתחילת החודש דווח כי אדריכלית הפנים ראקל שוורץ, אמריקאית יהודייה, היא האישה שתעמוד מאחורי העיצוב מחדש של המתחם. שוורץ היא בוגרת בית הספר לעיצוב Rhode Island school of design. היא נחשפה לפעילות החדשה במתחם, ונרתמה לאתגר העיצוב בהתנדבות מלאה, רק כדי להביא את המתחם למקום טוב יותר.

לדבריה, פרויקט העיצוב הוא לא רק אתגר מקצועי אלא גם ערכי. "כשניסיתי לראשונה לחשוב על עיצוב המבנה, כדי להגות תכנית, חשבתי על הקשר בין העבר והעתיד של המתחם. חשבתי הרבה על המילה 'פוסיקט', השם של המקום, שהוביל אותי בסופו של דבר לרעיון של אריות, שהם בעצם גרסה חזקה ועוצמתיות יותר של חתולים. לכן, הצבעים השולטים במבנה יהיו גוונים של כתום וצהוב עם נגיעות של אדום", מספרת שוורץ ומוסיפה: "אריות הם ההשראה שלי לכל פרויקט העיצוב הזה".

מתחם פוסיקט הפוסיקט. יח"צ,
"מוטלת עלינו החובה להפיק את המרב מהבניין הייחודי הזה לטובת החברה בישראל". מסירים את שם מועדון החשפנות פוסיקט/יח"צ

"בכל הנוגע לרהיטים, ניסיתי לחפש משהו שיתכתב עם הרעיון של אריות אבל יהיה פונקציונלי ויעיל, ויעמוד בתקציב. מצאתי את עצמי מסתובבת בשווקי פשפשים ומחפשת תרומות של רהיטים. הרעיון הוא לשנות את החלל - להסיר קירות, לפתוח חלונות ולהוסיף צבע בהיר, שיאיר את החלל החשוך והאפל שיש כאן כרגע". בתוך כך, נודע כי חברה בינלאומית גדולה הפועלת בישראל, שביקשה שלא להזכיר את שמה, הודיעה כי תתרום ריהוט בסך 50 אלף שקלים.

שוורץ מוסיפה כי "הקו העיצובי החדש יבקש להנכיח את העבר מתוך הסתכלות קדימה, ויעשה שימוש באלמנטים שונים כמו עמודי הריקוד, ספות הקטיפה והווילונות הכבדים שייצגו בעבר את ניצול הנשים, לטובת הפעילות החדשה במתחם". לדבריה, "חשוב לי ולצוות כולו לשלב את ההיסטוריה של הבניין בעיצוב החדש. אנחנו לא רוצים למחוק את העבר, אלא לצמוח ממנו".

משום שהמתחם כבר פועל במתכונתו החדשה, עבודת העיצוב של שוורץ תתבצע בשלבים. לדבריה, בשלב זה הם עובדים על המרתף כאשר שתי הקומות העליונות ממשיכות לתפקד. בהמשך, לאחר סיום עיצוב המרתף, הם יעברו לשפץ את הקומה הבאה, ויפתחו את המרתף לפעילות. במקום כבר נחנך מטבח ובעתיד הקרוב גם יושק מיצג שמע מיוחד וכן חלל לכנסים, כיתות לימוד וספרייה.

"מעולם לא עיצבתי פרויקט שכזה", מסכמת שוורץ. "הוא ייחודי ועוצמתי. יש מעט מאוד פרויקטים כאלה בעולם, ואהיה ברת מזל אם ייפול בחלקי להשתתף שוב בדבר כזה. זה פרויקט שהמטרה שלו היא לחבר בין אנשים ולספר סיפור היסטורי חשוב. היכולת לשלב בפרויקט אחד גם את העבר וגם את העתיד היא חלומית. זו עבודת החלומות ואני אסירת תודה להיות חלק מזה".

מעצבת אדריכלית ראקל שוורץ מתחם פוסיקט. יח"צ,
"חשבתי הרבה על המילה 'פוסיקט', שהובילה אותי לרעיון של אריות". ראקל שוורץ על רקע המתחם/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully