וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו תפקידו של שמאי מקרקעין?

בשיתוף דיגיטאץ', בשיתוף דיגיטאץ'

20.3.2019 / 14:38

תפקידו של שמאי המקרקעין הוא להעריך בצורה המדוייקת ביותר את השווי האמיתי של הנכס תוך התחשבות בכל הנתונים השונים ומחקר מעמיק שנעשה על ידי השמאי כדי לספק את הערכתו המקצועית.

באופן כללי,תחום השמאות הוא תחום שברובו נסתר מעין הציבור וישנן המון הנחות יסוד שגויות ונפוצות הנובעות מחוסר ידע וחוסר הבחנה בין תחומי השמאות השונים,תפקידו של כל שמאי בתחומו, וכמובן תפקידו ועבודתו של שמאי המקרקעין ומהי עבודתם ותפקידם של שמאי המקרקעין.

בהגדרה הבסיסית, תחום שמאות המקרקעין עוסק בעיקרו בהערכת שווי מקצועית לדירות או לנכסים. תפקידו של שמאי המקרקעין הוא להעריך בצורה המדוייקת ביותר את השווי האמיתי של הנכס תוך התחשבות בכל הנתונים השונים ומחקר מעמיק שנעשה על ידי השמאי כדי לספק את הערכתו המקצועית.

בסוף התהליך, לאחר שחקר ובחן את כל הנתונים והממצאים השונים הרלוונטיים להערכת הנכס, מגיש השמאי דו"ח ומפרט את מסקנותיו והערכתו המקצועית. דו"ח מקצועי ואמין זה יכול לשמש את הרוכשים או המוכרים של נכס או דירה מסויימת בכל הפעילות העתידית שברצונם לבצע בנוגע לנכס, בין אם בהתנהלות מול הרשויות השונות ובין כאמצעי משא ומתן מול גורמים נוספים. כחלק מהכשרתו, שמאי מקרקעין הוא בעל ידע משפטי וניסיון בעולם החוקתי ועולם המיסים הסובב סביב נכסים כדוגמת היטל השבחה ומסים נוספים.

איך שמאי מקרקעין מעריך את שווי הנכס?

מלבד ההשוואה המקובלת למכירות ועסקאות מקבילות שרובנו עושים, שמאי המקרקעין מבצע בדיקה מקצועית נרחבת ובודק לעומק את מצבו של הנכס מכמה כיוונים עיקריים:

בדיקה משפטית- השמאי בודק מי הבעלים הרשומים של הנכס והאם יש בעיות משפטיות פונטציאליות העלולות לשנות את שווי הנכס כמו גם את ההיטלים והמיסים הצפויים בעסקה פוטנציאלית.

בדיקת היתרי הבנייה והתכנון - השמאי בודק האם הנכס נבנה כחוק ואין הרחבות בנייה לא חוקיות ובנוסף בוחן האם ניתן היתר בנייה המאפשר בנייה נוספת של יחידות דיור, מרפסת או כל חלל נוסף בנכס.

בדיקה הנדסית- כשמה כן היא, בדרך כלל שמאים נעזרים במהנדסים המספקים חוות דעת מקצועית המפרטת את מצבו ההנדסי של הנכס והערכה הנדסית מקיפה יכולה לתת זווית חשובה נוספת להערכה הכללית של שווי הנכס.

איך כדאי לבחור שמאי מקרקעין?

תהליך רכישת מקצוע השמאות הוא תהליך ארוך הכולל למידת ידע נרחב במגוון תחומים והיבטים. על מנת לבחור את איש המקצוע הטוב ביותר עבורכם עליכם קודם כל לבדוק האם לשמאי יש רישיון לעסוק במקצוע באתר של מועצת שמאי המקרקעין. במידה וקיבלתם בעבר המלצות מקולגות או קרובים על שמאי מקרקעין מקצועי זהו בהחלט כיוון טוב ורצוי לבחון את ההמלצה. בנוסף, חשוב לוודא שלשמאי יש ניסיון רלוונטי בהערכת נכסים בפרופיל דומה לנכס שלכם והוא אכן מספק את השירות המדוייק לו אתם זקוקים.

לסיכום,

תחום שמאות המקרקעין הוא תחום נרחב שכולל מגוון של שירותים המוספקים על ידי קהילת השמאים. הערכת נכס על ידי שמאי מקצועי חשובה מאוד ויכולה למנוע הרבה בעיות משפטיות בהמשך ובנוסף תספק לכם לקבל הערכה אמינה של שווי הנכס שתסייע לכם לנהל משא ומתן עתידי או להתנהל מול הרשויות , הבנקים או כל גורם אחר.


מאמר זה נכתב ע"י מר יניב רפאל, יניב רפאל הינו שמאי מקרקעין מוסמך, מטעם מועצת שמאי מקרקעין בישראל, שמאי עם ניסיון רב ומומחה מטעם בתי משפט, בעל תעודה ממשרד המשפטים ובוגר קורס בוררים.

יניב רפאל. אתר רשמי
יניב רפאל/אתר רשמי

בשיתוף דיגיטאץ', בשיתוף דיגיטאץ'
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully