וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוספים את השברים: נחשף סוד הקסם היפני

26.1.2018 / 10:45

כשהיפנים מפילים בטעות חפץ על הרצפה והוא נשבר, הוא חלילה לא מושלך לפח, להפך. אוספים את השברים ומדביקים אותם בטכניקה מסורתית עתיקה. הכלי הופך להוכחה שדבר אינו מושלם ללא פגם וללא היסטוריה. השבר הוא חלק טבעי מהחיים ולא הסוף שלהם. הכירו את קינטסוגי

קינטסוגי יפני. יחצ,
מציאת היופי בדברים השבורים/יחצ

אירוע מצער שמתרחש לעתים קרובות מדי: כלי מחליק מהידיים ומתנפץ לרסיסים על הרצפה. במקרה הרע, הרסיסים נאספים אחר כבוד ומושלכים לפח עם מפח נפש ובמקרה הטוב, הם מודבקים באופן שמשתדל להסתיר את חרפת השבר ככל שניתן. לא כך אצל היפנים, שכרגיל מתמודדים עם בעיותיהם בדרך האסתטית ביותר שניתן. הכירו את קינטסוגי - "חיבור הזהב" היפני - שהופך את השבר עצמו ליצירת אמנות. בקינטסוגי, השברים מודבקים ביחד באמצעות לכה מיוחדת המכילה אבקת זהב (אפשר גם כסף או פלטינה). התוצאה היא שרטוט פואטי במיוחד של קו השבר, המייצר יצירה ייחודית, צלקת חד-פעמית ומרגשת על פריט שבמערב היה מאבד מערכו.

האמנות הייחודית הזו החלה לפני כ-400 שנה. מספרים כי השוגון היפני אשיקאגה יושימאסה שלח קערת תה שבורה לתיקון בסין. התוצאה, כיאה בסיפור יפני על סין - הייתה מאכזבת מאוד: הקערה חוברה לה יחדיו באמצעות חיבורי מתכת כעורים במיוחד. על כן, נשלחו בעלי המלאכה המקומיים למצוא אלטרנטיבה אסתטית יותר, וכך נוצר הקינטסוגי. מאז, ההכרח הפך לאופנתי, ויש אפילו אספנים ששוברים את כלי הפורצלן היקרים שלהם במיוחד כדי שיוכלו לתקן אותם באמצעות קינטסוגי.

לקריאה נוספת:
למה המותג היפני המצליח בעולם לא מגיע לישראל?
לא רק לילדים: החנויות המשמחות של שינזי קאטו
איך אומרים חופשה ביפנית? מותג העיצוב הנערץ פותח מלונות בוטיק

קינטסוגי יפני. יחצ,
שיטת הדבקה מסורתית שמבוססת על פילוסופיה עתיקה/יחצ
האסתטיקה היפנית, שמעריכה סימני שימוש והתיישנות, מעדיפה לשמר אובייקטים רבים במקום להשליך אותם ומבינה שחפץ יכול לשמש אותנו גם בעת קלקול או שבירה

אל תטעו - קינטסוגי איננו הדבקה אסתטית בלבד. מדובר בפילוסופייה שלמה השואבת את שורשיה מפילוסופיית הוואבי-סאבי היפנית, המוצאת יופי באי-שלמות ובדברים שנחשבים למכוערים או פשוטים. הניגוד המוחלט של אמנות הקינטסוגי לתרבות השפע החד-פעמית מכבד את ההיסטוריה של האובייקט, מדגיש את חוסר השלמות עצמו והופך אותה לאמנות במקום לפגם. האסתטיקה היפנית, שמעריכה סימני שימוש והתיישנות, מעדיפה לשמר אובייקטים רבים במקום להשליך אותם ומבינה שחפץ יכול לשמש אותנו גם בעת קלקול או שבירה. זאת משום שביפן רווחת האמונה שדבר אינו מושלם ללא פגם כלשהו, ללא היסטוריה. השבר הוא חלק טבעי מהחיים ולא הסוף שלהם.

הטיפול בכלי השבור מתוך חמלה יוצר רגשות הזדהות עם החפץ ומאניש אותו במידה מסוימת. הטכניקה פועלת, כמובן, כמעין משל הומני על היחס שלנו כלפי "שריטות" וטראומה גם אצל אנשים.

עוד באותו נושא

הכירו את לגום: סוד האושר של השבדים

לכתבה המלאה
קינטסוגי יפני. יחצ,
הטיפול בכלי השבור מתוך חמלה יוצר רגשות הזדהות עם החפץ/יחצ

האמן האמריקאי TJ Volonis מסביר באופן פשוט את מהות פילוסופיית הקינטסוגי בעבודתו "לב מתוקן". היצירה נוצרה ב-2015 עבור התערוכה שלו, Pagan Poetry, בה עבודות קרמיקה שונות תוקנו באמצעות הטכניקה המוזהבת. הלב, המאוחה בעורקי זהב דקיקים, נראה שלם ויפה יותר לאחר שהשבר קיבל טיפול אוהב וזהיר. הוא היה יפה קודם לכן, אך יופיו רק מועצם באמצעות הטראומה, שאמנם טופלה והחלימה אך סימניה נותרו.

רעיון יפני נוסף שמגולם בתוך קינטסוגי הוא מושין (無心 mushin) - מעין מצב מנטלי של זן, "דיעה ללא דיעה", שחרור מרגשות שליליים והיקשרויות מיותרות המכבידים על הראש והלב, המאפשר לקבל את השינוי כחלק מהחיים ולהתקיים בתוך הרגע. במקום לוותר ולהרים ידיים לאור שינוי מצבו של החפץ משלם לשבור, ניתן לראות את השבר לא כסוף הדרך, אלא כתמריץ לשינוי מצבו של האובייקט. כלומר, מצב שבו אמנם היינו קשורים לחפץ המקורי, אבל כאשר השתחררנו מההיקשרות הזו, יכלנו לראות את הפוטנציאל שלו להשתנות ולהפוך למשהו חדש ויפה.

קינטסוגי יפני. יחצ,
ערכה להכנה עצמית של קינטסוגי/יחצ

מדובר באמנות שניתן לעשות גם בבית. ישנן ערכות לרכישה אונליין, כמו זו של חברת Humade ההולנדית, המאפשרת הדבקת קרמיקה ופורצלן באמצעות טכנולוגיה חדישה יותר המבוססת על המנהג והפילוסופיה המסורתיים.

גם בתערוכת העיצוב Maison&Objet 2018 שנערכה השבוע בפריז, הוצגה מחווה לאמנות התיקון היפנית. המעצב האיטלקי מארקאנטוניו עיצב עבור המותג Seletti קולקציה חדשה המתארת בפשטות: "קינטסוגי". בקולקציה חוקר המעצב את הצורות הייחודיות שנוצרות מן השבר, אותו הוא מאחה באמצעות זהב 24 קראט. אלא שכאן, במקום לחבר מחדש כלי אחד שנשבר, הוא יוצר יצירה חדשה ומודרנית יותר המורכבת משברים של כלים שונים. התוצאה אלגנטית וגם חצופה התואמת את ערכי העיצוב של Seletti, שלהם סגנון צבעוני ומופרע.

קינטסוגי יפני. יחצ,
ה"לב המתוקן" של האמן האמריקאי TJ Volonis/יחצ
קינטסוגי יפני. יחצ,
טכניקת האמנות הייחודית הזו החלה לפני כ-400 שנה/יחצ
קינטסוגי יפני. יחצ,
השבר הוא שהופך את הכלי לשלם יותר/יחצ
קינטסוגי יפני. יחצ,
האסתטיקה היפנית, שמעריכה סימני שימוש והתיישנות, מעדיפה לשמר אובייקטים רבים במקום להשליך/יחצ
קינטסוגי יפני. יחצ,
הקולקציה של המעצב האיטלקי מארקאנטוניו עבור Seletti/יחצ
קינטסוגי יפני. יחצ,
השבר הוא חלק טבעי מהחיים ולא הסוף שלהם/יחצ
אור רוזנשטיין
  • עוד באותו נושא:
  • יפן
  • כלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully