וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש קבוע באקונומיקה עלול לגרום למחלת ריאות

14.9.2017 / 8:45

מחקר רחב היקף שנערך על אוכלוסיית אחיות בבתי חולים מצא כי חשיפה יומיומית לחומרי ניקוי כמו אקונומיקה, העלתה את הסיכון שלהן לחלות במחלת ריאות שגורמת לשיעול, קשיי שינה, רפיון שרירים ואף עלולה להוביל למצבים רפואיים קשים יותר

חומרי ניקוי. ShutterStock
נקי, אבל לא בטוח/ShutterStock

שימוש קבוע באקונומיקה ובחומרי חיטוי נפוצים אחרים נמצאו קשורים לסיכון גבוה יותר לפתח מחלת ריאות קטלנית, כך גילו חוקרים. על פי מחקר שבחן את שכיחות המחלה במחקר שכלל כ-55 אלף אחיות ברחבי ארה"ב, השימוש בחומרי חיטוי קשור לסיכון גבוה יותר לפתח מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

מחקר של 30 שנה שנערך על ידי אוניברסיטת הרווארד והמכון הלאומי הצרפתי לבריאות ומחקר רפואי (Inserm) מצא כי אלו שהשתמשו במוצרי חיטוי פעם אחת בשבוע הגדילו את הסיכון שלהם לחלות במחלה ב-32 אחוזים .

עוד בנושא:
מה קורה לגוף כשבולעים מסיר שומנים?
המחלה ש-300 אלף ישראלים חולים בה ואתם בכלל לא מכירים

שיעול, עייפות וקוצר נשימה

COPD מתארת קבוצה של מחלות ריאה כמו ברונכיטיס כרוני, הגורמות לקושי בזרימת האוויר לתוך ומחוץ לריאות בשל היצרות של דרכי האוויר. המחלה היא מחלה כרונית שידועה בעיקר כקשורה לעשן סיגריות ופוגעת במי שחשוף לעשן באופן קבוע. מי שחולה בה סובל מריבוי ליחה, שיעול חריף, עייפות, הידלדלות שרירים, קוצר נשימה והפרעות בשינה. בנוסף, יש למחלה תחלואה נלווית והיא עשויה גם לגרום לאוסטיופורוזיס, דיכאון ומחלות לב.

התחלואה העולמית ב?COPD נמצאת בעלייה בעשורים האחרונים, ובשנת 2020 היא צפויה להיות גורם המוות השלישי במעלה בעולם.

בית חולים, פנים, אילוסטרציה. ShutterStock
גם עובדי בית החולים נמצאים בסיכון/ShutterStock

שימוש בחומרי חיטוי נמצא קשור בעבר לסיכון מוגבר לבעיות נשימה כגון אסתמה. עם זאת, המחקר החדש הוא הראשון לזהות קשר בין COPD לבין כימיקלים שמופיעים בחומרי ניקוי ומשמשים בין היתר בתי חולים לעיקור וחיטוי מכשירים. שימוש על בסיס יומי בחומרי חיטוי לא נחשב עד כה למזיק, אך החוקרים מקווים כי תוצאות המחקר שלהם יוכיחו אחרת.

"ההשפעות השליליות האפשריות של חשיפה לחומרי חיטוי על מחלות ה-COPD זוכים לאחרונה לתשומת לב רבה יותר, אם כי שני מחקרים שנערכו באירופה הראו כי דווקא עבודה כמנקה בתים נקשרה לסיכון גבוה יותר ל-COPD", אמרה החוקרת ד"ר אינסאן דומאס."למיטב ידיעתנו, אנו הראשונים לדווח על הקשר בין חומרי חיטוי ו-COPD בקרב עובדי בריאות כמו אחיות".

יצירת קווים מנחים לשימוש בחומרי ניקוי

המחקר ניתח מידע מאנליזה שנערכה על ידי אוניברסיטת הרווארד בשנת 1989 על אחיות בארה"ב. בשנת 2009 הם ניסו לחזור אל האחיות האלה ולברר מי מהן עדיין עובדת ולקתה במחלה. הם גילו כי 663 אחיות פעילות אובחנו עם מחלת הריאות. חשיפת האחיות לחומרי חיטוי הוערכה באמצעות שאלון וגורמים נוספים שעשויים לעוות את התוצאות ונלקחו בחשבון, כמו גיל, משקל ומוצא אתני של הנבדקות.

"באוכלוסיית המחקר שלנו, 37 אחוזים מהאחיות השתמשו בחומרי חיטוי לניקוי משטחים על בסיס שבועי ו-19 אחוזים השתמשו בחומרי חיטוי לניקוי מכשירים רפואיים מדי שבוע". לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בקווים מנחים לניקוי וחיטוי במסגרות הבריאות, כגון בתי החולים.

אבל לא רק אחיות נמצאות כאמור בסיכון מוגבר. מחקר אירופאי שהתפרסם בירחון הרפואה הבריטי ה-BMJ ובחן את ההשפעה של תדירות השימוש באקונומיקה בבית על שיעור הזיהומים בקרב ילדים בגילאי בית הספר היסודי מצא כי השכיחות של זיהומים בילדים הייתה גבוהה יותר בקרב ילדים של הורים המשתמשים באקונומיקה. ילדים שבתיהם נוקו באקונומיקה סבלו ב-35 אחוזים יותר מדלקת שקדים חוזרות, 20 אחוזים יותר משפעת ו-18 אחזום מזיהומים מכל סוג שהוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully