וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ז'נבה: סבב שיחות הגרעין עם איראן הסתיים ללא הסכם

10.11.2013 / 1:54

בתום פגישה לילית של הרגע האחרון בין נציגי איראן והמעצמות בז'נבה, הודיע שר החוץ הצרפתי כי עדיין נותרו שאלות שיש להתייחס אליהן. אשטון: "השיחות יתחדשו ב-20 בנובמבר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(שר החוץ הבריטי וויליאם הייג, אתמול בז'נבה)

בתום פגישה לילית של הרגע האחרון בין נציגי המעצמות ואיראן בז'נבה, הודיע הלילה (ראשון) שר החוץ הצרפתי לורן פביוס כי סבב שיחות הגרעין בין הצדדים הסתיים ללא הסכם. "למן ההתחלה צרפת רצתה הסכם לגבי תכנית הגרעין של איראן", אמר פביוס לעיתונאים בתום הפגישה, והוסיף: "הפגישה בז'נבה אפשרה לנו להתקדם, אבל לא הצלחנו לסכם משום שעדיין יש כמה שאלות שצריך להתייחס אליהן".

בתום הפגישה הודיעה שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון כי שיחות הגרעין יתחדשו ב-20 בנובמבר. "הייתה התקדמות קונקרטית רבה, אולם עדיין נותרו חילוקי דעות", אמרה אשטון במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף.

עוד על שיחות הגרעין
מסתמן: אין הסכמה בין איראן למעצמות בנושא הגרעין
"לא נקבל עסקה עם איראן שתוציא אותנו פראיירים"
"ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני"

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן המעצמות בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
"עדיין נותרו חילוקי דעות". שר החוץ האיראני ושרת החוץ של האיחוד האירופי במהלך השיחות בז'נבה, בשבוע שעבר/רויטרס

לאחר הפגישה אמר שר החוץ האמריקני כי הושגה התקדמות לקראת הסכם וכי באמצעות "עבודה טובה" ניתן להגיע ליעד הזה. "באנו לז'נבה כדי לצמצם את המחלוקות, ואני יכול לומר ללא הגזמה כי לא זו בלבד שצמצמנו את הפערים, אלא אף התקדמנו באופן משמעותי", אמר קרי במהלך מסיבת עיתונאים בתום הפגישה.

סמוך לחצות החלה פגישה נוספת בין שרי החוץ של שש המעצמות ובין שר החוץ האיראני במסגרת הסבב הנוכחי של שיחות הגרעין. בפגישה זו ניסו הצדדים פעם נוספת להגיע להסכם בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן, זאת לאחר שאמש הסתיימו השיחות ללא הסכמה. מדובר היה בניסיון אחרון להשגת הסכם במסגרת הסבב הנוכחי. בשיחות השתתפו נציגים של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם – בריטניה, צרפת, רוסיה, ארצות הברית וסין, וכן נציגים של גרמניה.

מחלוקת בין צרפת ושאר המעצמות

לדברי גורמים דיפלומטיים, לפי שעה קיימת מחלוקת בין צרפת, המציגה קו בלתי מתפשר מול איראן, לבין נציגי שאר מעצמות המערב. ואולם, כלי תקשורת איראניים דיווחו הלילה כי צרפת דווקא התמתנה בדרישותיה. מוקדם יותר אתמול אמר פביוס כי לא ברור אם המשלחות יצליחו להשיג הסכם שיפיג את החששות בנוגע לחתירתה של טהראן לפיתוח יכולת לייצור נשק גרעיני. "איני יכול לומר שיש ודאות כלשהי", אמר פביוס בראיון לתחנת רדיו בצרפת. לדבריו, פריז לא תשלים עם "משחק של שוטים".

דבריו של פביוס מרמזים על משבר בתוך מחנה מעצמות המערב. לדברי דיפלומט מערבי המצוי בפרטי השיחות, צרפת מנסה להאפיל על שאר המעצמות. "האמריקנים, האיחוד האירופי והאיראנים עובדים באופן אינטנסיבי במהלך החודשים האחרונים בנוגע להצעה שעל הפרק. מדובר בניסיון של פביוס לבסס את מעמדו במסגרת השיחות", אמר הדיפלומט לסוכנות הידיעות רויטרס.

הפגישה המשולשת שהתקיימה אתמול בז'נבה בין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מקבילו האיראני זריף וכן שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, הסתיימה בשעות אחר הצהריים. רשת BBC דיווחה כי הפגישה ארכה כשעתיים ועסקה בהסכם המתגבש בנושא הגרעין האיראני, בעוד שאתמול דנה השלישייה במשך חמש שעות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נציגי המעצמות ואיראן במהלך השיחות בז'נבה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר הודיעו צרפת ובריטניה כי על פי המסתמן, השיחות בין שש המעצמות לבין טהראן לא יובילו להסכם וכי הן עלולות להסתיים בכישלון, משום שעדיין נותרו פערים גדולים בין הצדדים. בראיון לרדיו אמר אתמול פביוס כי הפערים הם בעיקר על הטיוטה הראשונית של ההסכם. "בזמן זה, אני לא יכול לומר בוודאות שאנחנו נוכל לסיים את המשא ומתן", אמר. "אנחנו לא נקבל עסקה שתוציא אותנו 'פראיירים'".

ג'ון קרי בפתיחת יום השיחות השלישי בשיחות הגרעין בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
"הושגה התקדמות משמעותית". ג'ון קרי בצאתו מהפגישה המשולשת עם זריף ואשטון, אתמול/רויטרס

בהתייחסו לזווית הישראלית הוסיף פביוס כי "החששות הביטחוניים של ישראל, כמו גם של מדינות נוספות באזור, צריכים להילקח בחשבון". דבריו של פביוס הצטרפו לדיווח בעיתון האמריקני "לוס אנג'לס טיימס", לפיו התגלעו קשיים במשא ומתן. בדיווח, מפי דיפלומטים בכירים, חוסר ההסכמה בין הצדדים נוגע לדרישתה של איראן לבנות כור פלוטוניום בשטחה - נתיב אפשרי נוסף היכול לשמש את טהראן להעשרת אורניום.

שלשום טלפן נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו ושוחח עמו על האיום האיראני ועל המאמצים להגיע להסכם עם הרפובליקה האיסלאמית. מהבית הלבן נמסר כי אובמה עדכן את נתניהו על המשא ומתן בין איראן למעצמות, והדגיש את מחויבותו העמוקה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. עוד נמסר כי שני המנהיגים "סיכמו להיות בקשר בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully