וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון אמנים על ביטול השתתפותם ב"לילה לבן": איך מחרימים?

רוני אפרת

26.6.2012 / 6:35

כ-50 אמנים ואוצרים דנו באופן בו ניתן להחרים את אירועי "לילה לבן" בחסות העירייה. "רצינו לשמוע גם את הפן האחר, למשל אמנים שזכו לאיומים בעקבות החרמותיהם"

אמש (שני) התקיים דיון חירום של כ-50 אמנים ואוצרים סביב החרם על אירועי "לילה לבן", שיתקיימו ביום חמישי הקרוב בחסות עיריית תל אביב, זאת במחאה על האלימות שהופעלה בהפגנות המחאה החברתית בסוף השבוע.

אבי שניבאום, עיתונאי ואוצר התערוכה "מתושלח" שהייתה אמורה להיפתח בגלריה גל-און, כינס והנחה את הדיון שהתקיים בבית העיר והתייחס לגל הביטולים שפורסם אתמול, בין היתר של אירוע ספרותי, מרתון הופעות ופתיחות תערוכות. "המטרה היא פחות לדון בענייני החרם, כיוון שהמומנטום לכך עבר". לדבריו, "רצינו לשמוע גם את הפן האחר, למשל חברים אמנים שזכו לאיומים בעקבות החרמותיהם – מאמנים אחרים ופעילים למיניהם".

בתחום האמנות הפלסטית, החל גל הביטולים בעקבות גלריה שי אריה, בה החליטו למחרת ההפגנה הגדולה בכיכר הבימה כי כאות מחאה על האלימות הם אינם רוצים לשתף פעולה עם העיירייה. השמועה התפשטה ואל הגלריה הצטרפו גם פיליפ ברנדס מגלריה קיימא, גלריה אלפרד, גלריה גל און, גלריה Julie M, גלריה בנימין וכן גלריה אינדי לצילום שהודיעו כי לא ירחיבו את שעות פעילותיהן לרגל "לילה לבן".

רבים בפורום האמנים, ובראשם מבקרת האמנות גליה יהב, טענו כי הלילה הלבן מעודד תפישה קפיטליסטית פסטיבלית של אמנות פלסטית. "כל הגלריות גם ככה פתוחות לקהל הרחב", אומרת יהב, "העירייה ממנפת את עצמה באמצעות פעילות שמתרחשת בכל מקרה, ולמעט מקרים מסוימים גם לא מייצגת את היחסים היום יומיים בין העירייה לבין הגלריות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזה בעיצובם של להב הלוי וצבי אלחייני/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, קראה יהב לאמנים לפעול באופן אקטיבי כנגד העוולות, לא רק באמצעות תוצריהם. "בסיטואציות פוליטיות חריפות, האמנים צריכים ללחום גם באופן חזיתי ולא רק דרך אמנות. העירייה צינית לחלוטין ולא בודקת את תכני המופעים בלילה, מי שם מסיכה של חולדאי או מקריא מניפסט זועם. אותי מעניין ליצור מהלילה הזה כדור מתגלגל של כישלון, מה שחשוב יותר מכל אמירה שמישהו יכול לצקת במסגרת האירוע עצמו, כי מי שמשלה את עצמו שהוא נמצא בדיאלוג איתם – טועה".

המעצב הגרפי להב הלוי, יחד עם האדריכל וההיסטוריון צבי אלחייני, עיצב בימים האחרונים את הכרזות ללילה השחור שהופצו ברשת. "כל הסיפור התחיל מעניין פרטי והתגלגל לתהודה רחבה", מספר, "אף אחד לא כפה על כולם להצטרף. הסיטואציה הפוליטית מחורבנת ועכשיו התפוצצה בגלל מאורעות סוף השבוע. הדיון פה הוא גדול יותר מאשר מי מבטל מה. חולדאי ישלם הרבה יותר ברמה התקשורתית, השיח כבר הרבה יותר דרמטי".

מעיריית תל אביב נמסר אתמול בתגובה לביטולי האירועים ב"לילה לבן" כי "לילה לבן מאגד בתוכו מאות אירועי תרבות, מוזיקה ואמנות, רובם ללא עלות, במטרה להנגישם לקהל הרחב. במסגרתו ניתן לצפות חינם בהופעות של בכירי האמנים בישראל, שבימים כתיקונם עלות כרטיס להופעתם עומד על מאות שקלים. העירייה מקווה שהלילה הלבן יהיה לילה של תרבות ומוסיקה לכל המבקרים בו".

כמו כן, בהתייחס למחאה של סוף השבוע, מסרו בעירייה כי "חשוב לציין כי עיריית תל-אביב-יפו מאפשרת שימוש במרחב הציבורי לצורך קיום הפגנות ורואה במחאה החברתית אקט לגיטימי וצודק. עם זאת, המרחב הציבורי נועד לשימוש כלל הציבור והעירייה אמונה על עריכת איזון בין הזכות למחאה לבין שמירת הסדר הציבורי ודאגה לצרכי תושביה. העירייה כבר הודיעה כי לא תאפשר השנה הקמת אוהלים בשדרות רוטשילד. זאת לנוכח הקשיים והמטרדים עימם נאלצו להתמודד התושבים בשנה שעברה, דבר שאף הוכר על ידי בית המשפט, כשגיבה את מדיניות העירייה בנושא. עיריית תל אביב יפו מצרה על האלימות הקשה כלפי הפקחים אשר לא אפיינה את המאבק בשנה שעברה. חבל שיש מי המנסה לנצל מחאה לגיטימית ולגרור אותה לפעולות אלימות שכללו מכות, יריקות וקללות כלפי עובדי העירייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully