וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היצע הדירות קטן - המחירים יוסיפו לעלות"

גיא ליברמן

21.8.2009 / 9:13

ראול סרוגו, סגן יו"ר התאחדות הקבלנים: "כל שנה נוספים 40 אלף משקי בית לעומת היצע של 27 אלף דירות"

סגן יו"ר התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, מעריך כי בחודשים הקרובים מחירי הדירות בישראל רק ימשיכו לעלות: "באחרונה אנשים אומרים שמחירי הדירות הגיעו לתקרה מסוימת, אבל אני חושב אחרת. בניגוד לשוק ההון, שם מחירי מניות או אג"חים תנודתיים מאוד בשל ספקולציות ותחזיות, בנדל"ן מה שמכתיב את המחירים זה תנאי השוק מבחינת ביקוש והיצע; לספקולציות אין מקום, אולי רק לטווח הקצר.

"קיבלנו דוגמה טובה לכך כשבתחילת המשבר בתקשורת, בלשכת השמאים ובעוד מקומות צפו ירידות מחירים. מה שקרה זה שהרבה אנשים המתינו, וכמו שאנחנו יודעים הם חזרו לשוק במספרים גדולים, כי העובדות הבסיסיות לא השתנו. בכל שנה נוספים 40 אלף משקי בית, ולעומת זאת יש 27 אלף התחלות בנייה של דירות חדשות בלבד. ניתן להבין בקלות כי ההיצע קטן מול הביקוש, ולכן אין סיבה לירידות מחירים".

- בחודשים האחרונים אנו עדים לעליות מחירים. כמה עוד אפשר לעלות, לנוכח המצב הכלכלי העדין?

"אני לא יודע לומר באחוזים, אבל ברור שעליית המחירים תמשיך עד לרבעון האחרון של 2010. אז אני צופה שיהיו יותר שיווקי קרקעות, ובמלים אחרות - היצע גדול יותר. מעבר לכך שאין הרבה התחלות בנייה כיום, התקופה הזו, שבה המשבר הכלכלי יצר אי ודאות, עצרה הרבה עסקות וקבלנים למעשה לא קנו קרקעות. מכיוון שלוקח זמן מרגע הרכישה ועד ליציאה לשיווק, עדיין לא מרגישים את השינוי, אבל בעוד מספר חודשים נראה שהשיווקים הולכים ומצטמצמים בגלל אותה עצירה של רכישת קרקעות".

- האם אינך חושב שיש תקרת מחיר מסוימת שלא ניתן לעבור אותה?

"המחירים הם עניין של היצע וביקוש. יש רק תרחיש אחד שיכול לשנות את התחזיות, והוא נושא האבטלה. במקרה של התגברות האבטלה, רמת הביקוש, שכיום גבוהה מההיצע, תושפע לרעה באופן מיידי. כשאנשים אינם בטוחים במקום העבודה שלהם, הם חוששים לקנות דירה וגם בנקים למשכנתאות חוששים לתת משכנתא למישהו שמקום העבודה שלו אינו מובטח. זה ללא ספק האויב הכי גדול של ענף הנדל"ן. כל עוד האבטלה לא תתגבר, מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully