וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מרוויחים 2 מיליון שקל ב-3 שנים

גיא ליברמן

22.8.2008 / 9:30

כיצד אפשר להתעשר בלי לעבוד? קריאה נכונה של שוק הנדל"ן וקנייה בעיתוי טוב יכולות להכניס מאות אלפי שקלים ואף מיליונים בזמן קצר

אם קניתם ב-2003 דירה בפרויקט מלצ'ט שינקין בתל אביב, סביר להניח שתשמחו לקרוא את הכתבה הזו. מבדיקה שערך TheMarker, עולה כי בשנים 2006 ו-2007 נמכרו כיד שנייה כמה דירות בפרויקט במחיר הגבוה בממוצע ב-69% מהמחיר שבו נרכשו ב-2003.

מלצ'ט שינקין הוא לא הפרויקט היחידי שדייריו התעשרו בגדול. שני בעלי דירות שהיו מראשוני הרוכשים בפרויקט סביוני רמת אביב של חברת אפריקה ישראל, החליטו למכור את דירות 5 החדרים שלהן ב-2006. התמורה הממוצעת היתה גבוהה ב-65% ממחיר הרכישה. מחיר הרכישה היה 2.95 מיליון שקל, והרווח התקרב ל-2 מיליון שקל. אלה אינן הדוגמאות היחידות.

מחירי הדירות באזורי הביקוש המרכזיים בישראל הגיעו ב-2008 לרמתם הגבוהה ביותר אי פעם. זאת, לאחר מגמה עקבית של עליית מחירים שניצניה הופיעו ב-2004, ושיאה הגיע ב-2007. אם בתחילת הדרך עלו המחירים בתל אביב וירושלים וסביבתן הקרובה, הרי שבשנתיים האחרונות התרחב מעגל עליות המחירים גם ליישובים שנחשבו לחלופה זולה כמו נתניה, בת ים, מודיעין, כפר סבא, הוד השרון ופתח תקוה. התוצאה: בעלי נכסים רבים בישראל התעשרו על הנייר כתוצאה מהעלייה בשווי הנכסים שבידם.

"זה נכון שהרווחתי כסף, השאלה היא מה אני אעשה אחרי המכירה, הרי אני צריך לגור איפה שהוא", אומר אביב המתגורר בגבעתיים. לפני כשש שנים הוא רכש דירת 4 חדרים במרכז העיר ושיפץ אותה. בסך הכך הוא הוציא כ-670 אלף שקל על הדירה שבעבורה מוכנים כיום לשלם לו כ-1.1 מיליון שקל. הרווח: כ-40%. אלא שאביב הפסיק בינתיים את ניסיונותיו למכור את הדירה, כך שהרווח הזה נשאר על הנייר.

ת', לעומתו, שרכש ב-2001 תמורת 1.17 מיליון שקל דירת 4 חדרים בקרית אונו, מכר אותה השנה ב-1.8 מיליון שקל. הדירה נמצאת בפרויקט שבנתה חברת אזורים בשכונת פרדס ריספלד בעיר, שנחשב בעיני רבים לקטר שהוביל את עליית המחירים המטאורית במקום.

לדברי ת', ה"אקזיט" תוכנן אצלו כבר זמן רב: "ראיתי כיצד מחיר הדירה הולך ועולה בהתמדה. זכור לי שכשקניתי את הדירה, דובר על כך שהמחירים באזור יעלו, אבל אני לא חושב שמישהו חשב שהם יגיעו לרמת מחיר שמתחרה בגבעתיים - עיר שממנה הגיעו הרבה משפרי דיור בשכונה הזו. לשמחתי, ערך הדירה עלה וכיום פתוחות בפני יותר אפשרויות דיור מבעבר".

איפה משקיע ראש הממשלה

ת' אמנם מכר את דירתו במחיר הגבוה ב-50% מהמחיר שבו רכש את הדירה ב-2001, אך מדובר בטווח של שבע שנים. לעומתו, יש לא מעט בעלי דירות שמכרו את דירותיהם ברווח גדול יותר בפרקי זמן קצרים יותר.

בתחילת העשור הקימה חברת אמריקה ישראל את הפרויקט שהוזכר לעיל במפגש הרחובות מלצ'ט ושינקין בתל אביב. עם רוכשי הדירות בפרויקט היוקרתי בסגנון הבאוהאוס נמנים אישים כראש הממשלה אהוד אולמרט, השופט בדימוס שלי טימן ועו"ד אורי ברגמן.

בדיקת TheMarker העלתה צבר של חמש עסקות שנעשו בפרויקט ב-2006-2007, שזיכו את המוכרים ברווח ממוצע של 69%. כך, בספטמבר 2006 נמכרה דירת 2.5 חדרים בפרויקט תמורת 1.89 מיליון שקל. אותה דירה נרכשה מהקבלן ב-2003 תמורת 1.067 מיליון שקל. הרווח כתוצאה מעליית המחירים בפרויקט הגיע ל-77%, וזאת בתקופה של שלוש שנים ושלושה חודשים. חודש לאחר מכן נמכרה דירה נוספת בפרויקט תמורת 1.68 מיליון שקל; הפעם היה מדובר בדירת 2 חדרים, שנרכשה ביוני 2003 תמורת 888 אלף שקל: בתוך שלוש שנים וארבעה חודשים עלה המחיר ב-90%.

"בעלי הדירות בכל אזור שינקין נהנו מעליית מחירים בשנים האחרונות, אלא שרק במקומות נקודתיים יש בעלי נכסים שעשו מכה גדולה", אומר מתווך הפועל באזור, שמכר ב-2007 דירת 2.5 חדרים במלצ'ט שינקין תמורת 1.92 מיליון שקל - סכום הגבוה ב-74.5% מהמחיר בה היא נרכשה מהקבלן לקראת סוף 2003. לדבריו, בנוסף לעליית המחירים יש צורך באיכות מוצר גבוהה ובתזמון נכון.

בעלי הדירה במלצ'ט שינקין החזיקו בנכס מבוקש מאוד מבחינת המיקום והסוג - דירת 2 חדרים. הם נהנו מאיכויות שקשה למצוא בסביבה, כמו חניה פרטית, מחסן צמוד ועיצוב פנימי ברמה גבוהה. צריך לזכור גם שחלק גדול מרוכשי הדירות עשו זאת בדיוק כאשר ענף הנדל"ן החל ךהיחלץ מכמה שנים לא קלות, כך שהם עדיין קנו את הדירות בזול.

בפרויקט יוקרתי לא פחות ברחוב בלפור, רובע לב העיר של חברת אוניל, התחילו המכירות שנתיים לאחר כן. בעלי הדירות בפרויקט לא יכולים אמנם להתלונן על העלייה בערך דירותיהם, אבל כאן הטווחים נעים בין 22% ל-26%. במאי 2005 מכרה היזמית אוניל דירת 5 חדרים, בשטח של 170 מ"ר, תמורת 2.65 מיליון שקל. לפני כמה חודשים מכר הקונה את הדירה תמורת 3.42 מיליון שקל - רווח של 770 אלף שקל.

במקרה אחר נמכרה בינואר 2008 דירת יד שנייה בת 3 חדרים בפרויקט תמורת 2.57 מיליון שקל. אותה דירה נרכשה מהקבלן בינואר 2005 תמורת 2.04 מיליון שקל. מדובר בעליית ערך של 536 אלף שקל, 26% מעל המחיר ששולם שלוש שנים לפני כן.

"בפרויקט של אוניל יש עדיין דירות רבות שהקבלן עוד לא מכר, ולכן קשה לבעלי הדירות למכור ברווח גדול עוד יותר, אם כי אין לרוכשים מה להתלונן: ערך דירותיהם עלה בצורה יפה מאוד עד כה", אומר מתווך שהיה קשור באחת משתי העסקות.

איפה מלצ'ט שינקין הבא?

תזמון הקנייה והמכירה הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הרווח. כך למשל במודיעין, שנהנתה בשנה החולפת מעליית מחירים חדה. דירת 5 חדרים נמכרה שם באחרונה תמורת 1.23 מיליון שקל. ב-2005 היא נרכשה מחברת י.ח. דמרי בעבור 748 אלף שקל בלבד, כך שבעל הדירה מכר אותה ברווח של 65% בתקופה של שלוש שנים.

"גם מומחי הנדל"ן הגדולים ביותר לא יכלו לצפות כי המחירים בבת ים, מודיעין וחלקים מסוימים ביפו יעלו בצורה חדה כל כך. לבעלי הנכסים האלה היה הרבה מזל", אומר איש נדל"ן העוסק בשיווק פרויקטים זה זמן רב.

לשאלת מיליון הדולר - היכן נמצאים מלצ'ט שינקין או מודיעין הבאים - הוא עונה: "קשה מאוד לומר איפה יירשמו עליות המחירים החדות ביותר. הרי זה שקול לידיעה מה יהיה טעמו של הציבור בעוד כמה שנים, ואת זה קשה לנבא. אפשר רק לבדוק את כיוון השוק, ולראות איפה נמצאים האזורים המתפתחים היום ומה נמצא בקרבתם. כל השאר זה מזל צרוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully