וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד באירופה הלכנו על פרקט

אלה אוקשטיין

7.7.2006 / 10:00

מעץ מלא או רק צילום עץ על נייר, דבוק לרצפה או מרחף באוויר - מה כדאי לדעת לפני שמעלימים את הריצוף והולכים על פרקט

באירופה פרקט העץ הוא הריצוף הסטנדרטי. גם בארץ הוא הפך בשנים האחרונות לאופנתי, והיום הוא כבר לא נחלתם של העשירים בלבד. סוגי הפרקט הסוגים השונים מגיעים במחירים מגוונים: פרקטים סינתטיים דמויי עץ, פרקטים שכבתיים העשויים שכבה עליונה מעץ אציל ושכבות תחתונות של עץ פשוט או ריצוף מעץ מלא לבית ולחצר (רצפות Deck דק). המבחר העצום של סוגי העצים, רמות הגימור השונות ויתרונות הניקוי והתחזוקה שלו, הופכים את הפרקט למועדף על פני מעצבי פנים ולקוחות רבים.

מחיר הפרקט מושפע מהחומר ממנו הוא עשוי, סוג העץ וזמינות. בפרקטים מעץ טבעי מחיר הפרקט נקבע, בין היתר לפי הגודל. ככל שהקורה של שכבת העץ האציל רחבה, ארוכה ועבה יותר - מחיר הפרקט יהיה יקר יותר. קורות ארוכות ברוחב 14 ס"מ, למשל, יהיו יקרות יותר באופן משמעותי מפסים צרים וקצרים של 7 ס"מ.

פרקטים סינטטיים - פרקט למינציה

פרקט סינטטי הוא פרקט מלאכותי, שאינו עשוי מעץ טבעי. הוא נחשב מוצר עמיד, אך בניגוד לפרקט העשוי עץ הוא אינו ניתן לחידוש ברבות השנים. הפרקט הסינטטי הפך לפופולרי בשנים האחרונות, בשל מחירו הזול ותחזוקתו הקלה.

פרקט למינציה - צילום של פרקט על נייר, מצופה במספר שכבות של לכה מיוחדת, על בסיס אלומיניום חמצני, שמודבק על שכבת בסיס של HDF - עץ גרוס דק, מודבק, לחוץ ודחוס מאוד. ניתן להשיגו במגוון רחב של הדפסים, צבעים, קורות או פסים. ההרכבה מתבצעת בשיטת ההצפה, בעזרת פטנט “CLICK” או “LOCK” - חיבור הקורות אחת לשניה, ללא שימוש בדבק.

פרקט למינציה חדש (ניתן למצוא ב"אלוני"), הוא הפרקט השקט high comfort – זהו פרקט בעל רמת שחיקה גבוהה ביותר, המתאים לפנים וחוץ הבית. ייחודו הוא בכך שהתשתית המבודדת היא חלק מהפרקט עצמו, ולכן אין צורך להכין את המשטח לפני הריצוף בפרקט. עובי הפרקט - 11 מ"מ ומחירו 95 ש"ח למ"ר (עכשיו במבצע
באלוני – פרקט למינציה ב-51 ש"ח למ"ר. עד גמר המלאי).

פרקט פולימרי

מוצר חדש יחסית בשוק, עשוי חומר פלסטי גמיש במראה של עץ. פרקט מסוג כזה נמצא בשימוש בעיקר בחדרי כושר ואולמות ספורט, מכיוון שגמישות הפולימר מונעת החלקה. הוא בעל רמת שחיקה גבוהה במיוחד ועמיד בפני מים. התקנה – הדבקה על גבי הרצפה הקיימת (כמו רצפות לינולאום).

פרקטים מעץ - פרקט גושני מעץ מלא

פרקט גושני מעץ מלא – פרקט מעץ טבעי שלא עבר עיבוד (מלבד טיפול נגד מזיקים) בגימור שמן או לכה. בעל עמידות גבוהה וניתן לחידוש מספר פעמים. הפרקט הגושני עשוי משכבת עץ עבה בעוביים של 14, 22 או 38 מ"מ. הוא מגיע בצורת קורות ארוכות וניתן להתקנה במספר דרכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פרקט מסוג דק ( Deck)

פרקט מסוג Deck דק – פרקט שמגיע בעוביים משתנים, בהתאם לסוג העץ, והוא מותקן על גבי תשתית מעץ אורן שמקובעת לאדמה או לרצפה, על ידי בטון או הברגה. בדרך כלל הוא עשוי מעצים טרופיים, כמו אגוז ברזילאי, טיק, וונגה, ועמיד לאורך שנים רבות. הוא מתאים במיוחד לריצוף שטחים החשופים לשמש וללחות, כמו מרפסת, גינה או חדר האמבטיה.

פרקט תלת ודו שכבתי

פרקט רב שכבתיים בנוי ממספר שכבות, בגובה מקסימלי של עד 18 מ"מ. השכבה העליונה עשויה מעץ טבעי ומודבקת על שכבה או שתיים של עץ לבן. הפרקט השכבתי קיים בשלל סוגי עצים ודרגות גימור. אלה הם פרקטים עמידים ביותר, וניתן לחדשם מספר רב של פעמים. החידוש הוא, למעשה, שיוף הפרקט ומשיחתו בלכה (חידוש ראשון כ-10 שנים לאחר ההתקנה). ניתן ליצור ממנו מגוון דוגמאות וצורות, כמו למשל שידרת דג, משחק בשני צבעים וכו'.

בפרקט תלת-שכבתי, השכבה העליונה היא זו שרואים, והיא עשויה מעץ אציל, בעובי של בין 2.5 – 4 מ"מ. שכבת האמצע עשויה עץ לבן (לרוב אורן) או HDF ועוד שכבת בסיס של עץ לבן. פרקט תלת-שכבתי הוא הנפוץ ביותר והוא מגיע בקורות ברוחבים שונים, מעצי אלון, בוק, דובדבן, מייפל ועצים אקזוטיים - אירוקו, דוסייה, מרבאו ואגוז. רוב הפרקטים התלת-שכבתיים מגיעים עם הגנת לכה של 5 עד 8 שכבות, אך קיימים מספר דגמים שנמכרים גם עם גימור שמן, בעיקר בפרקטים מקורות עץ אלון.

את הפרקט התלת שכבתי ניתן להתקין הן בשיטה הצפה והן בהדבקה. (פרקט תלת שכבתי במבצע ב"אלוני" – פרקט תלת שכבתי ב-120 ש"ח למ"ר עד גמר המלאי)

פרקט דו-שכבתי - הרולס רויס של הפרקטים:
הפרקט האיכותי והיוקרתי ביותר, מאופיין בכך שהוא מגיע בפסים בודדים ולא בלוחות העשויים ממספר פסים, חיתוך הפסים הוא מדויק ביותר, ונעשה במסורי יהלום. השכבה העליונה עשויה מ-4-5 מ"מ של עץ אציל, עבה במיוחד, המודבק על שכבה של סנדוויץ' העשויה עץ קשיח. בגימור לכה. הפרקט הדו-שכבתי עשוי מסוגי עץ שונים, והוא מיועד להדבקה בלבד ולא להרכבה בשיטה הצפה, ההדבקה הישירה, מאפשרת גיוון רב יותר באופן וזווית הנחת הלוחות. (מחיר של פרקט דו שכבתי ב"אלוני" החל מ-47 יורו למ"ר)

שיטות התקנה - הנחה צפה , הדבקה ישירה, קליק ומסמור

הכנת המשטח המיועד לריצוף הפרקט היא חשובה ביותר: המשטח חייב להיות ישר ומפולס, ללא הבדלי גבהים, ויבש לחלוטין. יש להסיר פנלים במידה וקיימים ולסיים עם טיח וסיד עד גובה הרצפה. לא מומלץ להתקין פנל על פנל קיים. במידה ומתקינים חימום תת רצפתי, הוא יונח מתחת לריצוף שעליו יותקן הפרקט ולא בין הפרקט למשטח הקיים. התקנת הפרקט תעשה בסוף השיפוץ.

1. הנחה צפה - השיטה המקובלת והפופולרית ביותר. מתאימה לפרקט סינטטי ולפרקט תלת שכבתי. ההתקנה כוללת פרישה של יריעה של גומי פוליאוריטני מוקצף, בעובי של כ -3-2 מ"מ ("ספוג") על המשטח שמיועד לריצוף. את פלטות הפרקט מדביקים אחת לשנייה באמצעות דבק לבן בין החריצים. הפרקט לא מודבק ישירות לריצוף אלא "צף" מעליו.

יתרונות: מחיר זול. גמישות המשטח מעניק תחושת רכות לפרקט, והוא פועל גם על תקן של בולם זעזועים. אפשר להתקין חימום תת רצפתי מעל הריצוף הקיים ומתחת לפרקט, וניתן לפרק את הפרקט מבלי לפגוע בריצוף מתחתיו, שהרי הוא לא מודבק אליו ישירות.

2. הדבקה ישירה - שיטת ההתקנה המומלצת ביותר, מתאימה לפרקט רב-שכבתי. את הפרקט הדו-שכבתי ניתן להרכיב אך ורק באמצעות הדבקה ישירה לריצוף. כל סטריפ (פס) מודבק באמצעות דבק למשטח.

יתרונות: חימום תת-רצפתי אפקטיבי יותר, משום שאין רווח בין הרצפה לפרקט והאנרגיה לא מתבזבזת. ליטוש וצביעת הפרקט, לאחר שהוא כבר הותקן יכולים להתבצע אך ורק על פרקט שהותקן בהדבקה ישירה. ליטוש וצביעה, על מנת לקבל יציבות מקסימלית לעיבוד הפרקט. בשיטת ההדבקה הישירה גם יש מזעור של בעיות הקשורות בנזילות ולחות: אם חלילה חדרו מים לתוך הפרקט, הרטיבות לא תתפשט לחלקים אחרים של הפרקט, ואם ייגרם נזק, הוא יהיה נקודתי בלבד. אם יש צורך לעשות תיקון בפרקט, להחליף קורה מסוימת או חלק מסוים אחר, בהדבקה ישירה התיקון יהיה מושלם יותר, והדריכה על הפרקט שקטה יותר.

3. חיבור קליק – שיטת המתאימה לפרקטים סינתטיים. החיבור בין הקורות יהיה חיבור "קליק". הצמדה בלחץ, ללא שימוש בדבק. בדומה להנחה צפה, הפרקט יונח על מצע ספוג, אך החיבורים בין הקורות יעשו ללא שימוש בדבק, אלא על ידי קליק של התאמה מיוחדת של זכרים לנקבות. השימוש בשיטה זו אפשרי רק כאשר נרכש פרקט קליק המיועד במיוחד להתקנה זו. מדובר, בעיקר, בפרקט סינטטי.

4. מסמור לתשתית – שיטה המתאימה לפרקטים מעץ מלא-גושני או דקים (deck). השיטה כוללת מריחה של שכבת איטום להגנה מפני חדירת לחות. והברגה של לוחות התשתית למשטח (רצפת היסוד). בשלב הבא ממסמרים את קורות העץ לתשתית, מלטשים את הרצפה ומורחים בלכה או בשמן.

פנלים וספים:
לאחר התקנת הפרקט, באחת מהשיטות, מדביקים את הפנלים לאורך הקירות ואת הספים, שמפרידים את הפרקט מריצוף אחר. ישנם סוגים רבים של פנלים וספים, העשויים חומרים שונים ובגדלים שונים. הפנל מותקן לאורך הקירות ו"מחפה" על מרווח בין הפרקט המותקן לקיר. בהדבקה יש לשמור על רווח של כ-1 ס"מ ובהנחה צפה – 0.5 ס"מ מסביב לפרקט, על מנת לאפשר לעץ "לעבוד". העץ הוא חומר טבעי שנושם מתכווץ ומתרחב לפי הטמפרטורה והלחות בבית. הסף מגשר על הפרשי גובה (אם ישנם כאלה) או פשוט "סוגר" על הפרקט בכניסה וביציאה מהחדר (או האזור המותקן).


אלה אוקשטיין היא אחראית תחום פרקטים ב"אלוני"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully