וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נווה מדבר

אדר ריכטר

10.7.2006 / 11:25

עיצוב אירופאי עכשווי בראש ישראלי - ההפתעות של Arbitmans - חנות העיצוב החדשה של תל אביב

ל Arbitman`s ('ארבטימנ'ס) אין חזית לרחוב, ונראה שזה לא במקרה. חנות העיצוב החדשה היא נווה מדבר נסתר מן העין, המיועד לתושבים תל אביבים שצמאים לקצת עיצוב אירופאי.

מיד בכניסה יברכו אתכם לשלום מלאכיות מתכת שמחזיקות בידיהן נרות, מעל לראשיכם יתנדנדו חתולים שחורים על מובייל מנייר, וככל שתבלו בחנות יותר, תתקלו בעוד ועוד הפתעות, שהמבט הראשון לא גילה לכם.

בני ארביטמן הוא מעצב תפאורות, שפתח חנות עיצוב במקום שבו פעל פעם הסטודיו שלו. בין הקומקום והמכחולים במטבח המוסתר, שנראה מסקרן לא פחות מהחנות עצמה, הוא מכין קפה של בוקר ומספר שזהו התגשמות של חזון ותיק: "היה לי חלום לפתוח מקום משלי ולמכור בו דברים שאני מייצר. במסגרת אהבתי לעיצוב בכלל, גם יצא שהסתובבתי בתערוכות עיצוב בעולם והחלטתי להביא חלק מהדברים שראיתי לארץ. כל הדברים בחנות מיובאים מאירופה, מחברות שלא מייצרות את המוצרים שלהן בסין".

כל זה, למרות שהפנטזיה המקורית שלו הייתה להביא מכולה עם דברים מוטרפים מסין: "מהר מאוד ראיתי שכל העיצובים מסין עשויים בשטנצים ואין גימורים. במבט ראשוני זה כובש ויפה, אבל במבט שני זה נראה נורא. הגימורים הסינים עולים לי בבריאות ולכן החלטתי להתמקד בחברות אירופאיות. את המוביילים למשל, מייצר זוג מדנמרק. שמעצב רק מוביילי נייר בגדלים מטורפים".

מתחת למוביילים התלויים תמצאו גם אגרטלים בעבודת ניפוח מספרד, נרות בצורת קינוח עם פירות יער מאנגליה, מראות ונציאניות, מסגרות קריסטלים עם ברק וחיתוכים, קופסאות תחרה עם אחוז עמילן גבוה ופחים בצורת בולי עץ.

"אחרי שסיימתי עם הייבוא, הוספתי גם פריטים שעיצבתי בעצמי, כמו הספה למשל, שיש לה אורך בלתי רגיל, עם הקפדה על הגימורים שבין החיבורים וכריות בגובה סביר, כך שאם אתה רוצה לשים יד על מי שיושב לידך לא תצטרך לשבור את הידיים", הוא מסביר. ליד הספה מוצבת ספרייה מודולרית, גם כן בעיצובו של ארביטמן, שעשויה מ-MDF– עץ דחוס, כבר וחזק, עם מדפים א-סימטריים, שאפשר להעמיד בכמה צורות, בהתאם לצורך המשתנה של הבית.

לשאלה האם יש לחנות קונספט, עונה ארביטמן ב"לא" נחרץ, ומדגיש שהוא סולד מהמושג: "קונספט זה מושג שמקבע חשיבתית. אני אוהב טלאים, אנשים לא גרים בסט כמו בחנויות. ולמרות שאין כאן קונספט מוגדר, עדיין אפשר לזהות אופי בחנות".

בעלי חיים וסגנון של פעם

התרווחות קלה על הספה של ארבטימן, בצל העצים המצויירים על הקיר, חושפת את אהבתו העמוקה לבעלי חיים - חוץ מהמוביילים של החתולים, תוכלו למצוא גם תמונות מייצגות של משפחת ארביטמן, איתה הוא חולק את חייו, מוצבות במסגרות הקריסטלים: הכלב "לוסט" ו-3 החתולים (חוץ מהחתולה "עוגה", שמתנגדת לפירסום).

לצידם אפשר למצוא חתולי קרמיקה וגם את האמונה הקטנה של ארביטמן: "האמנתי בנאיביות שחלק מהכנסות החנות יהיו תרומה לבעלי חיים, אבל בשלב מאוד מוקדם הבנתי שזה לא ריאלי. לכן החלטתי למכור מחזיקי מפתחות בסכומים של 15-30 ש"ח, שיהוו תרומה, מבלי שהכסף יעבור בקופה, מעין קנייה בשירות עצמי. פעם בחודש אתרום את ההכנסות לעמותה קטנה כלשהי הפועלת למען בעלי חיים, שנמצאת בקשיים כספיים".

אבל יחד עם הכוונות הטובות ארביטמן גם קצת סקפטי. הוא מספר שכבר בשבוע הראשון לפתיחה נצפו מספר מקרים שבה אנשים שלשלו מטבעות שמקימים רעש רועם בתיבת התרומות העשויה פח, אבל לא כאלה ששווים הרבה: "אם זה לא יילך, אני אעביר את התרומות דרך הקופה", הוא מסכם.

הביקור בחנות מסתיים בחדר צמוד שנושא אופי קצת אחר, של פעם: "החדר הזה משקף את העבודה שלי בקולנוע, שכוללת סידור של הסט עצמו, עד לפרטים הקטנים של הריהוט. בחדר יש דברים שאני אוסף שנים, כמו למשל כלי הקרמיקה של רוזנטל או אוסף שעונים מעוררים משנות ה-70 וה-80. מהתחלה ידעתי שזה יהיה חדר שיאכלס את כל הארגזים שאני סוחב שנים". החדר שונה משאר החנות, גם מבחינת המראה וגם מבחינת הפריטים. ארביטמן מספר שלא היה לו קשה להיפרד מהאוספים, שאחרי שהיו מוצגים אצלו בבית עברו לאיחסון בארגזים. עכשיו הם שוב מקבלים חיים.

"בהתחלה תכננתי שהחדר יכלול רק חפצי וינטג', כלומר מקוריים, אבל אני לא אספן, לכן אני משלב גם חפצי רטרו, שרק נראים ישנים, כמו קופסאות פח בסגנון של פעם, מנורות עם אהילים מבד של שנות ה-30 וה-40 שאני עיצבתי, והדפסות של כרזות ישנות שעבדתי עליהן במחשב, והגדלתי אותן.

"ולסיכום", אומר ארביטמן, "הכל פתוח. אני מאמין שהמקום ישתנה במהירות עוד יותר ממה שנדמה לי". אין לדעת מה תלד המכולה הבאה.

מחירים לדוגמה:
מוביילים: 180-380 ש"ח
מסגרת: 90-380 ש"ח
אגרטלים: 100-1800 ש"ח

Arbitman`s, רח' גורדון 31 תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully