וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטריות בכפות ידייך

הדס אהרן

29.3.2007 / 12:54

הם דואגים להיצמד באדיקות לשוליים של וילון האמבטיה ולקשט את האריחים בגוון שחור בארוקי. מנקים לפסח - עובש ופטריות

קירות שחורים, אריחי חרסינה מוכתמים וכיורים שאינם מבהיקים - זה נראה מלוכלך, זה מרגיש מלוכלך, זה גם לא בריא. אבל זה לא תמיד לכלוך, במקרים רבים מדובר בפטריות שצומחות לכם בבית, הן שם ולא משום שלא ניקיתם, אבל לכו תוכיחו.

פטריות ובהן עובש, נמצאות בכל מקום ולא ניתן להימנע מחשיפה אליהן בטבע וגם בתוך מבנים. עובש גדל במקומות לחים וחשוכים, על גבי סוגי מצע רבים. חדרי אמבטיה לא מאווררים, כמו גם קירות רטובים במטבחים ומרתפים, הם מקום גידול נוח עבורו ולכן ניתן למצוא אותו גם בבתים הנקיים ביותר. ובאמת אם נחפש היטב ייתכן שנגלה אותו בין היתר באריחי הרצפה והאמבטיה, על ובתוך קירות שיש בהם נזילה, מתחת לטפטים ולשטיחים מקיר לקיר, בתוך ארונות, בחדרים שיש בהם מעל 55% לחות (כמו חדר השינה שלי באוגוסט, למשל), במסילות החלון, בכוס של מברשות השיניים וכמובן על וילון האמבטיה.

פטריות מתרבות דרך יצירת ספורות, גופים עמידים שנוצרים בתנאים מסוימים ונישאים באוויר. חשיפה גבוהה לספורות יכולה להיות מסוכנת לבריאות ומידת הרגישות אליהן משתנה מאדם לאדם. באופן גורף ילדים קטנים, קשישים ואנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת יהיו רגישים יותר לעובש. שאיפת ספורות גורמת לתופעות אלרגיות, כלומר, עובש שאינו מזיק בפני עצמו, עלול גורם לתגובה חיסונית אצל אנשים רגישים.

התגובה האלרגית מתבטאת בעיקר בהפרעות בנשימה, נזלת, לעיתים גם סינוסיטיס ויכולה להוביל לאסטמה. פטריות יכולות לפגוע גם בדרכים נוספות: ישנם מינים המפרישים חומרים רעילים לאוויר, ביניהם גם כאלה שאפשר למצוא בתוך מבנים סגורים, למשל אספרגילוס, קלדוספוריום ופניצילייום. בכמויות קטנות הרעלנים האלה בדרך כלל לא משפיעים על בני אדם, אך כשנחשפים אליהם בריכוזים גבוהים יכול להיגרם נזק בריאותי.

באשר לכמות שמהווה סיכון בריאותי, גם כאן מידת ההשפעה משתנה מפרט לפרט: חשיפה לרעלנים האלה יכולה לגרום לעייפות, כאבי ראש, גירוי בעור, קשיי נשימה ואף להפרעות קוגניטיביות במקרים קיצוניים.

מוציא לבית שלכם שם רע

מאחר שהוא לא אסתטי, לא בריא ומוציא לבית שלכם שם רע, צריך כדאי מהעובש וזה לא תמיד פשוט. ראשית כדאי למצוא את העובש ואחרי בדיקה מדוקדקת בכל המקומות החשודים, יש צורך להסיר אותו בהתאם לאופי המשטח שעליו הוא נמצא.

עובש שנמצא על קירות ניתן להסיר באמצעות תמיסה של אקונומיקה ומים, ביחס של אחד לעשר. בזמן הניקוי אווררו היטב את החדר או השתמשו במסכה, כדי לא לשאוף את כל מה שיורד מהקיר (וכדי שהפטריות לא יוכלו לזהות אתכם, הן באמת מרושעות). אם האזור גדול מדי או נמצא עמוק מדי בתוך הקיר, כדאי לפנות לאיש מקצוע. אחרי שמצליחים להסיר את הפטריות יש לייבש את הקיר ואז ניתן לצבוע אותו בצבע מיוחד המכיל חומרים אנטי פטרייתיים. חומרים מיוחדים שנמצאים בשוק יכולים לשמש גם לניקוי משטחים בחדר האמבטיה ואריחים מעובש.

אין דבר שמרגיש מלוכלך יותר מווילון אמבטיה מכוסה בכתמי עובש: כדי להיות נקיים יותר צריך פשוט לכבס אותו. בדרך כלל כביסה רגילה בהרתחה ללא מרכך כביסה, מספיקה. אם העובש לא ירד אפשר להוסיף לכביסה חומץ. אין צורך לייבש את הווילון, אלא לתלות אותו בחזרה ולהניח לו לטפטף.

כדי למנוע התיישבות מחדש של הפטריות העקשניות בכל המקומות האלה, יש לנקוט בכמה פעולות:
תקנו את הנזילות בבית - קירות רטובים יימשכו עובש תמיד.
דאגו שלא יהיו סתימות בצנרת - ככל שהמים יורדים לאט יותר יהיה קל יותר לעובש להתפתח.
כדאי לאוורר היטב את החדרים המועדים לפורענות (לרוב חדר האמבטיה), על ידי פתיחת חלון או ונטה. אפשר לייבש את המראות, הזכוכיות והחרסינה לאחר מקלחת. מומלץ גם לא להחזיק יותר מדי בקבוקים ישנים, חצי ריקים באמבטיה, הם מתחברים טוב עם עובש ותופסים המון מקום.
את וילון האמבטיה כדאי לכבס פעם בחודש, זה לא יימנע ממנו להידבק אליכם בזמן המקלחת, אבל לפחות הוא יהיה נקי וזו כבר התחלה טובה.

הדס אהרן בעלת תואר MSC במיקרוביולוגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully