וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיירים בקרש חיתוך

הדס אהרן

26.3.2007 / 12:02

בספוג שנשאר לח חיידקים יכולים לשרוד שבועיים ומושבות מיקרובים בקרש החיתוך יכולות להדביק את כל המטבח - מנקים לפסח

נהוג לחשוב שהיצורים המיקרוסקופיים המפחידים והמאיימים ביותר שמסתובבים לנו בבית, נמצאים בשירותים.

ובכן, זה לא נכון.

לרוב השירותים שלנו הם די בסדר. מחקרים מוכיחים, שבדגימות חיידקים מחדרי שירותים ומטבחים באותו הבית, נמצא באופן עקבי, שהדברים המלוכלכים מתרחשים במטבח. לא בחדר השינה, לא בשירותים - במטבח. מיקרוביולוגים בעלי חוש הומור אומרים שאולי עדיף לאכול בשירותים ולעשות דברים אחרים במטבח. מצחיק.

החיידקים במטבח שורצים בכל מקום, בעיקר באזור הכיור, על ספוג הכלים, מטליות, מגבות וקרש החיתוך, אבל גם על גבי משטחים מחומרים שונים. אפילו ריכוז חיידקי הקולי הצואתי גבוה יותר במטבח מאשר בשירותים. בעצם בשירותים כמעט אין כאלה. חוקרים בארצות הברית דגמו ספוגי כלים ממטבחים פרטיים ומצאו בהם חיידקים גורמי מחלות רבים ובהם זנים של קולי, סלמונלה, פסאודומונס וסטפילוקוקוס.

אז למה המטבח שלנו כל כך מזוהם?

מלכתחילה המטבח מקבל אספקה קבועה של חיידקים ופטריות שמקורם במזון. רבים מהם אינם מזיקים, אך חלקם ובעיקר כאלה שמגיעים מבשר נא, יכולים לגרום למחלות. פריטים שונים במטבח מהווים קרקע פורייה למדי להתרבות חיידקים. ספוג הכלים למשל, הוא לח, מכיל פירורי מזון וקל להיצמד אליו - כל מה שחיידק יכול לבקש. בספוג שנשאר לח חיידקים יכולים לשרוד שבועיים, ובכזה שמתייבש באוויר כיומיים - זמן מספיק להדבקת כל כלי המטבח.

גם החתכים שיוצר הסכין בקרש החיתוך, הם נישה טובה לגידול חיידקים. בשימוש הבא בקרש, ייצמדו החיידקים לסכין החותך שיכול להעביר אותם למזון נוסף. חיידקים חיים בכיף גם במטלית המשמשת לניגוב משטחים, שזה בעצם שם אחר לפיזור חיידקים בכל רחבי המטבח. הם יכולים להפריש חומר אורגני שמדביק אותם למשטחים, וכך הם הופכים עמידים יחסית לשטיפה ולדטרגנטים חלשים. אל שכבת החיידקים הראשונית הזו יכולים להצטרף חברים נוספים ממשפחות שונות, וליצור מבנה שנקרא ביופילם, המגן עליהם משפשוף וחומרי חיטוי.

סיבה נוספת וחשובה לכך שהמטבח שלנו שורץ במיקרובים, היא שרובנו פשוט לא מנקים מספיק טוב. פעמים רבות אנחנו משתמשים בספוג ומטלית שמזוהמים בחיידקים או לא משתמשים בחומרי חיטוי במטבח.

מקובל לחשוב שבטוח יותר לאכול בבית מאשר בחוץ - זה לא תמיד נכון. מחקרים מראים שאחוז ניכר של קלקולי קיבה רציניים ורציניים פחות יכולים להגיע גם מהמטבח הפרטי.

החדשות הטובות

החדשות הטובות הן שניתן להיפטר ממרבית החיידקים במטבח בכמה שיטות ניקוי - משטחי מתכת במטבח אפשר לחטא על ידי קרצוף בסבון וניגוב בחומר המכיל אקונומיקה מדוללת. כדי להקטין את התיישבות החיידקים העתידית, כדאי להשאיר את המשטח יבש עד כמה שניתן. את קרש החיתוך חשוב לשפשף היטב אחרי כל שימוש, משום שהחיידקים שמיישבים את החתכים הקטנים בקרש לא ייצאו משם בקלות.

בין החוקרים מקובל היום לחשוב שעדיף להשתמש בקרש עץ על פני קרש פלסטיק משום שחיידקים שורדים משך זמן קצר יותר בעץ מאשר בפלסטיק. זה נכון בהנחה שקרש העץ נשמר יבש. את קרש העץ אפשר לחטא במיקרוגל, אם הוא לא מכיל חלקי מתכת. עשר דקות במיקרוגל יידרשו לחיטוי קרש בינוני. בין אם משתמשים בקרש עץ ובין אם בקרש פלסטיק כדאי להחזיק במטבח שני קרשי חיתוך, אחד שמשמש לבשר ועוף נא ואחר לשאר ירקות.

במיקרוגל אפשר גם לחטא את ספוג הכלים והמטלית בין שלושים שניות לשלוש דקות, בהתאם למידת הלחות של המטלית או הספוג. יספיקו כדי להרוג את כל החיידקים. כדאי גם להחליף אותם פה ושם.

ומה שתמיד נכון לגבי חיידקים: הקפידו לשטוף ידיים, למשל אחרי טיפול בבשר נא, הם לא יידעו מאיפה זה בא להם.

הדס אהרן בעלת תואר MSC במיקרוביולוגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully