וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש בקיר: כל מה שצריך לדעת על טפטים

אביטל מאור

1.6.2012 / 19:15

בלי לשבור קירות ובלי להתלכלך מצבע, הטפטים הפכו לאחד הדברים הפשוטים והפופולאריים לשידרוג הבית - סקירה מיוחדת של כל הטרנדים, הסגנונות והעיצובים ששווה להכיר

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט עם איור עץ משפחה שיכול להתאים במיוחד לחדרי ילדים, "מעודד צבעים"/בית ונוי

אין כמו טפטים כדי לעדכן את חזותם של חללים, להשלים את עיצובם, ולחלופין לשוות להם טוויסט שונה. הודות לטכנולוגיות ייצור מתקדמות, בגרסתם העכשווית הם מוצעים כמוצר משופר ואיכותי בקשת של סגנונות, דוגמאות ומרקמים, המספקים מענה מגוון לכל שפת עיצוב.

כמו רבים מהאלמנטים בתחום עיצוב הפנים, שמככבים, נעלמים, ושוב חוזרים, כך גם הטפטים עשו כברת דרך. הם היו כאן בשנות ה- 50 - 70 של המאה הקודמת, כחלק מעיצוב הפנים במדינה שעדיין עשתה את צעדיה הראשונים בתחום- בד"כ בעלי נוכחות כבדה ודרמטית, מכסים כל משטח מאונך ברחבי החלל, ומחקים סגנונות מארצות אחרות ומעידנים אחרים. לאחר מכן הם נעלמו מהנוף הביתי, ועכשיו הם שוב כאן, זוכים לפריחה מחודשת כאלמנט מובחן, עכשווי ושיקי, שנוכחותו מיטיבה עם עיצוב החלל- בין אם משלימה אותו, ובין אם מעניקה לו עניין שונה.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט מסוג תמונת נושא ובו פרט בודד שממלא את כל הטפט, "מעודד צבעים"/בית ונוי

קישוט קירות על ידי חיפויים הוא נוהג עתיק יומין. אך את החיפוי באמצעות נייר מייחסים לסינים, ממציאי הנייר, שהחלו, כבר בשנת 200 לפנה"ס, לחפות קירות או מחיצות באמצעות נייר אורז מאויר ידנית. נוהג חיפוי הקירות באמצעות נייר הגיע לאירופה בתקופת הרנסנאס, והשתרש תחילה בקרב האליטה המבוססת, אך לא כזו שהייתה עשירה מספיק לרכוש שטיחים ארוגים שנחשבו אז כקישוט יוקרתי לקירות. אך אין להתבלבל-במושגים מודרניים, גם טפטים אלה של תקופת הרנסנאס היו יקרים ויוקרתיים מאוד. הם יוצרו ואוירו ידנית ובדרך כלל לא הודבקו ישירות על הקיר, אלא חוברו לתשתית טקסטיל, על מנת להבטיח עמידות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט מזוודות מסדרת 'Engineer', של המותג הבריטי "אנדרו מרטין", "רנבי הום קוטור"/בית ונוי

במאה ה- 18 שודרג מעמד הטפטים כאשר טכנולוגיה חדשה אפשרה ליצור הדפסים מורכבים יותר, שעדיין כללו תוספת של איור ידני, על פי רוב היה זה חיקוי של איורים סיניים: ציפורים, עצים, פגודות, סצנות מחיי הכפר וכד', שכונו "Chinoiserie". אלמנט פופולרי נוסף היו טפטים אשר חיקו בהצלחה טקסטורות שונות של טקסטיל: קטיפה, רקמה וכד'.

במאה ה-19, כאשר הפיתוחים הטכנולוגיים אפשרו ייצור המוני בתחום הנייר, התפתח כיסוי הקיר המודפס, שהיה כבר מספיק זול על מנת להפוך נפוץ גם בקרב המעמדות הנמוכים. מאירופה נדד נוהג זה לארצות הברית, אשר הייתה זו שפתחה, בסופו של דבר, את הטפט לכיוון של ייצור המוני, כפי שהוא קיים כיום. מן הראוי לציין כי המונח "Wallpaper" המתייחס לטפטים, השתנה בעקבות הפיתוחים הטכנולוגיים והם מכונים כיום ברוב המקרים "Wallcover", בשל היותם מעובדים בדרך כלל עם חומרים נוספים להשגת עמידות טובה.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט בסגנון פופ ארט צבעוני שמתאים לרהיטי רטרו, "גולשטיין גלרי"/בית ונוי

מעבר לשינויים הטכנולוגיים, מעניין לראות כיצד השינויים הסגנוניים - ויזואליים של הטפטים צועדים לאורך השנים יד ביד עם אופנה וסגנון תקופתיים (בתחילת המאה ה- 20, למשל, הופיעו טפטים בדיגומים קוביסטים וגיאומטריים).

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
מראה קלאסי מתון של טפט פסים - לא מומלץ לקירות גדולים, "וילונות אורגד"/בית ונוי

השימוש בטפטים כיום נחשב לאחד האמצעים הטובים והפשוטים ביותר לשינוי משמעותי בחלל הפנים, ולעיתים מספיק חיפוי של קיר אחד על מנת לעשות את ההבדל בין חלל פשוט למתוחכם. אם נוסיף לכך את העובדה שכיום, בניגוד לעבר, לא מקובל לחפות את כל קירות הפנים בדיגומים דרמטיים, נראה שבכל אחד מחללי הבית ניתן לשלב טפטים בצורה מושכלת, ליצירת עניין, אווירה ומגע אישי, וכל זאת בהשקעה יחסית צנועה.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט תלת ממד זוהר המעניק מראה אשלייתי של תנועה ועומק בחלל, "גולדשטיין גלרי"/בית ונוי

מגמות וחידושים עיקריים בתחום הטפטים:

טקסטורות – אחת ההתפתחויות המעניינות בתחום הטפטים היא קולקציות רבות המאופיינות בטקסטורות מסוגים שונים, המעניקות לטפט משחק של נפח ומעשירות את הנוכחות שלו. הטקסטורות יכולות לדמות חומרים שונים, דוגמת טפט עם דיגום מעוטר בקטיפה.

חומרים – טפט הנייר או הויניל מקבל חיזוק בדמות טפטים משולבים בחומרים נוספים, המודבקים על פני שטחו ומעניקים לו עושר חזותי. בקטגוריה זו ניתן למצוא סוגים שונים של אבן, קש, במבוק, פשתן, עור, פרווה, קטיפה ועוד.

צבעוניות – מאחר וכיום מקובל לחפות בטפט קיר אחד בחלל, הצבעוניות של הטפט בדרך כלל מודגשת, כנקודת מתח וניגוד לקירות בהירים משלימים. הגוונים המככבים בחנויות השונות הם גווני סגול, חרדל, טורקיז, בורדו, גווני אפור ומוקה.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט עם דוגמה גיאומטרית - רצוי לא להשתולל איתו, "גולדשטיין גלרי"/בית ונוי

תמונות קיר, תמונות אווירה, תמונות נושא – אם אחד המאפיינים המקוריים של טפט הוא דיגום רפטטיבי, הרי שכיום ניתן למצוא טפטים המשמשים כציור קיר גדול. בקטגוריה זו ניתן למצוא נופים כפריים ואורבאניים, גרפיטי, חיות ואף סצנות שלמות מחיי העיר או הכפר.

אשליה ותלת ממד – יכולות הדפוס הדיגיטלי מאפשרות להדפיס טפטים המעניקים אשליה חזותית, עומק ותחושה של תלת ממד, בין אם מדובר בדיגום גיאומטרי, או בתמונה.

דיגומים המדמים חומרים שונים - עץ טבעי, גזעי עץ, תיבות, תריסים, טקסטיל וחומרים טבעיים כגון - פרווה, עור ועוד.

טפט בהתאמה אישית – חברות טפטים יוקרתיות מציעות כיום אפשרות של טפט בהתאמה אישית, שניתן להזמין על פי גודל הקיר ובכך נחסך הצורך להדביק חלקי דוגמה אחד ליד השני. במקרים מסוימים אפשר אף להשלים פרטים בתוך הטפט באמצעות ציור ידני.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט צילום במראה אורבני המעניק אשליית תלת ממד, "מעודד צבעים"/בית ונוי

אמצעים דיגיטאליים העוזרים בבחירת הטפט – חלק מחנויות הטפטים מציעות כיום אמצעים דיגיטליים המסייעים להמחיש ללקוח באמצעות תוכנות מחשב ייחודיות את אפשרויות התאמת הטפט לחלל הפרטי שלהם. נוכח השתלבות אמצעים מסוג זה בשטחי החיים ככלל, לא קשה להניח שמגמה זו רק תלך ותתחזק.

אקו שיק – הבון-טון האקולוגי, שנוכח באופן משמעותי בכל תחום עיצוב הפנים, אינו פוסח גם על עולם הטפטים, ובא לידי ביטוי בהיצע של חומרים טבעיים וממוחזרים.

שילוב טפטים בכל חללי הפנים – מגמה הולכת וגוברת של שילוב טפטים לא רק בחלל המרכזי, אלא גם במרחבים אחרים, כמו חדרי ילדים, חדרי שינה ואפילו חדרי רחצה.

קולקציות משולבות – חברות שונות מציעות קולקציות של טפטים, אותן ניתן ליישם יחד על אותו הקיר, או על קירות נפרדים – פסים ונקודות, חלק ופרחוני וכד', ליצירת שלמות חזותית ועניין.

מדבקות קיר – אחד החידושים המרתקים של העת האחרונה הוא מדבקות הקיר. אלה מגיעות במגוון רחב ביותר של אפשרויות, גדלים וסגנונות, בשעה שהמחנה המשותף הוא שימוש במדבקה גדולה, על מנת ליצור "כתם" מעניין בחלל. המדבקות נעות מכאלה המיועדות לחדרי ילדים ונוער וכוללות, פעמים רבות, "נושא" (מכוניות, אופנועים, נסיכות, כדורגל וכו'), דרך מדבקות הומוריסטיות שונות או קישוטיות, וכלה במדבקות טיפוגרפיות המכילות מסרים, ציטוטים משירים ופתגמים.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט מעוטר בדגם פרחוני טקסטורלי בסגנון שנות ה- 70, רשת "כרמל"/בית ונוי

סגנונות:

פרחים – דיגום הפרחים לא רק שלא עבר מן העולם, אלא מדגים נוכחות בולטת, אם כי בטוויסטים ההופכים אותו לעדכני ונכון יותר. במסגרת זו ניתן לראות טפטים במספר סגנונות: עם דיגומי פרחים, על רקע צבעוניות עדינה ופסטלית, סגנון "יפני" הכולל פרחוניות מעודנת, לא רפטטיבית, דוגמת פריחת עץ הדובדבן, פרחוניות קלאסית עם טאץ' מודרני בצורות מגוונות, כמו פרחים גדולים המפוזרים על המשטח, או בעלי טקסטורות מעניינות.

שיק אורבאני נעים המשדר ביתיות – האורבאניות המחוספסת מפנה מקומה לסגנון אורבאני רך, ביתי ונעים יותר. פלטת הגוונים עוברת מאפור כהה למוקה- קאמל- שמנת והטפטים בקטגוריה זו מתכנסים סביב אינטימיות רכה זו.

Rough - למי שלא מוכן לוותר על המראה הגס והמחוספס, ישנם טפטים המציעים דיגומים וטקסטורות של בטון, חלודה, וכאלה במראה של לבני פירוק.

וינטג'/ רטרו – טפט המתכתב עם עשורים קודמים ומאופיין בצורות גיאומטריות וצבועיות עשירה.

שיק אתני – אפריקה, סין, הודו, מרוקו, כמקורות השראה לקולקציות שונות של טפטים המתכתבות עם מאפיינים סגנוניים מקומיים ליצירת האווירה הרצויה.

טבעי/ כפרי/ שאבי-שיק – דיגומי פרחים, סצנות מעולם הטבע: חומרים טבעיים מביאים את הניחוח הכפרי גם לחיי העיר.

קלאסי – פסים, עיטורים, פרחים, או צורות גיאומטריות. בתוך שלל החידושים ניתן תמיד למצוא את הטפטים עם הדיגום הרפטטיבי הקלאסי שמעשירים את מראה החלל בטאצ' מעודן.

Giltter - קולקציות המאופיינות בשילוב מרכיבים זוהרים ומנצנצים באופנים שונים.

מגמות וחידושים בתחום הטפטים. בית ונוי
טפט במראה הזוהר המתהדר בטקסטורה מחוספסת, "נוסבאום"/בית ונוי

עולם הטפטים, כחלק מאופנת הבית, ממציא עצמו כל העת מחדש. אם מוסיפים לזה את השפע, היצירתיות, המחיר הנוח וקלות ההתקנה הרי שנקבל את אחד האלמנטים הטובים ביותר לשדרוג מהיר ומתוחכם של חלל הפנים.


לפורטל העיצוב מבית מגזין "בית ונוי"

  • עוד באותו נושא:
  • טפטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully