וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד מוכשאריץ': על המועמד לדראפט דריו שאריץ'

23.5.2013 / 12:30

אמרו שהוא היורש של קוקוץ', כינו אותו "מג'יק ג'ונסון האירופאי", אבל דריו שאריץ', הכישרון הכי מבטיח באירופה, עומד בכל הלחצים והציפיות בדרך לדראפט. אז למה אבא שלו לא מדבר איתו? כתבה ראשונה בסדרה

האולם הביתי של ציבונה זאגרב היה מפוצץ לגמרי. הליגה האדריאטית זימנה לה מפגש פיקנטי מול סדויטה זאגרב, הקבוצה שתפסה את הבכורה בקרואטיה. ציבונה באה במטרה להראות שלמרות הירידה ברמה והבעיות הכלכליות, עדיין יש לה מה למכור. אבל יותר מהכל, עשרת אלפים צופים הגיעו לאולם במטרה אחרת: לצפות בכישרון העולה של הכדורסל האירופי, דריו שאריץ', במשחק הבכורה שלו במדי ציבונה.

ביציע ישבו נציגי שבע קבוצות NBA, נציגי הקבוצות הגדולות באירופה, ועיתונאים בכירים. כולם באו לראות את הילד הענק (2.08 מ'), שהושווה לטוני קוקיץ', ושהשווה את עצמו למג'יק ג'ונסון ולמאר אודום. כולם, מלבד פרדראג שאריץ', אביו של דריו. הוא החליט להישאר בבית, אחרי שהכריז על סכסוך עם בנו ביום שחתם בציבונה במקום בקבוצות הגדולות באירופה או בספליט המקומית. עם המטען הכבד הזה, כולל התנהלות מפוקפקת מחוץ לפרקט ופוטנציאל הבלתי נגמר, שאריץ' מועמד להיות בחירת לוטרי בדראפט בחודש הבא. לא קל לילד.

הכדורסלן הקרואטי דריו שאריץ'. GettyImages
ה-MVP של אליפות אירופה לקדטים עם 24.3 נקודות, 11.5 ריבאונדים ו-5.8 אסיסטים בממוצע למשחק. בקרוב ב-NBA. שאריץ'/GettyImages

כישרון על

בית הספר לכדורסל על שם דראזן פטרוביץ' בקרואטיה קלט בגיל 12 את שאריץ', שגדל בשיבניק, העיר שעבורה שיחק אביו לאורך כל הקריירה. לאחר שהצטיין בצורה מיוחדת, זומן הילד כבר בגיל 15 לנבחרת הקדטים של קרואטיה. על אך שהיה קטן בשנה מכולם, הילד (שכבר חצה את גבול שני המטרים ושיחק בעמדת הרכז) הצליח ללכוד את עיני כולם עם ממוצעים נאים והצגה גדולה נגד סרביה עם 18 נקודות ו-11 ריבאונדים. "אין ספק שמדובר בכישרון יוצא דופן", אמר עליו המאמן דאמיר רקוביץ'.

באותו הקיץ החליטו ב-KK זאגרב לצרף את שאריץ', בן 15 בלבד, והוא נשלח לקבוצת המילואים בליגה השנייה. תוך כדי העונה הוא נקרא לסגל הבוגרים וכבר שיחק בליגה האדריאטית לדקות מועטות. בקיץ הוא היה ה-MVP של אליפות אירופה לקדטים עם 24.3 נקודות, 11.5 ריבאונדים ו-5.8 אסיסטים בממוצע למשחק. נבחרתו זכתה במדליית הזהב. באותו הקיץ הספיק לרשום מספרים נהדרים גם באליפות אירופה לנוער. כל קבוצות ה-NBA שמחפשות מציאות באירופה כבר סימנו אותו בתור פוטנציאל לעתיד.

"דריו הוא שחקן מיוחד", אמר עליו כוכב העבר הקרואטי דינו ראדג'ה, "צריך להבין שילד בגודל הזה שמסוגל למסור כמוהו, לקלוע כמוהו, ולנהל משחק ברמה הזאת, זה משהו שלא רואים בכלל". עיקר ההתלהבות משאריץ' הייתה היכולת שלו לקחת את המשחק עליו, לקלוע מבחוץ גם בגובה 2 מטר, ובמקביל למסור ולשתף את חבריו. "בגיל כזה לא רואים דברים כאלה. זה פשוט מדהים", גמר ראדג'ה את ההלל.

אלא שקפיצת המדרגה הגדולה ביותר הגיעה במחנה NIKE Hoop Summit בו שיחק ב-2011 ו-2012 במדי נבחרת העולם והצטיין. ב-2012 הוביל את נבחרת העולם לניצחון מפתיע על ארצות הברית כשהוא קולע 13 נקודות, מוריד 14 ריבאונדים ומוסר 5 אסיסטים מול כמה מהשחקנים הטובים בארצות הברית. "הילד מקרואטיה, דריו שאריץ', הוא שחקן שיש לו את החבילה כולה, השחקן הראשון שעולה לך לראש כשאתה רואה אותו זה את טוני קוקוץ'", כתב עליו פרשן הכדורסל צ'אד פורד לאחר אותו משחק.

במקביל המשיך שאריץ' בקריירה בקרואטיה, הצטיין בקבוצת הבת של KK זאגרב ובעונה שעברה זכה להשלים עונה שלמה בקבוצה הבכירה, כשבמסגרת המקומית הוא פרח ובליגה האדריאטית פחות הרשים. באליפות אירופה לנוער האחרונה הוא התפוצץ עם 25.6 נקודות, 10.1 ריבאונדים ו-3.3 אסיסטים שעזרו לקרואטיה לזכות בזהב, כולל 39 נקודות במשחק הגמר. בנבחרת קרואטיה הבוגרת התלהבו, הזמינו אותו לסגל, והוא שותף בשישה משחקים במוקדמות אליפות אירופה עם 9.8 נקודות ו-6.3 ריבאונדים בממוצע. לא רע לילד בן 18.

דריו שאריץ' (מספר 15) חוגג זכייה בטורניר הנוער הבינלאומי של נייקי בשנת 2011. GettyImages
הוביל את נבחרת העולם לניצחון מפתיע על ארצות הברית כשהוא קולע 13 נקודות, מוריד 14 ריבאונדים ומוסר 5 אסיסטים מול כמה מהשחקנים הטובים בארצות הברית. שאריץ' במחנה של נייקי/GettyImages

אבא בעייתי

אלא שכמו לכל סיפור סינדרלה, מחכה לה התפנית הבעייתית. לתפנית הזאת קוראים פרדראג שאריץ'. האב שיחק במשך 15 שנים בקבוצת הבוגרים של שיבניק, והיה מעורב כמעט בכל החלטה בקריירה של דריו, שקיבל זאת בהבנה, עד שהגיע הקיץ האחרון. "אני לא יודע אנגלית, וקבוצות התקשרו אליי כל היום, לא הייתה לי ברירה אלא לפנות לסוכנים שייצגו את דריו, ואני מתחרט על זה עד היום", אמר בחודש דצמבר, קצת אחרי שהפסיק לדבר עם הילד.

בתחילת הקיץ מינה פרדראג את רוברט יאבלאן הקרואטי מסוכנות השחקנים XL שיטפל בשחקן. יאבלאן החתים את שאריץ' הצעיר על חוזה גדול בבילבאו, כשהקבוצה הספרדית הסכימה לשלם 250 אלף יורו פיצויים לזאגרב, כשבעונה הראשונה הנער היה אמור להיות מושאל לספליט. הקבוצה הקרואטית סירבה לסכום, והנושא הגיע לדיון בפיב"א, כשבמקביל שאריץ' החל את ההכנות לעונה בבילבאו. בית הדין של פיב"א קבע שסכום השחרור של שאריץ יעמוד על 550 אלף יורו, סכום שבילבאו סרבה לשלם והשחקן הפך להיות חופשי.

מי שקפצה על המציאה והחלה לנהל עמו מגעים הייתה אפס אנדולו, אך בשל העובדה שלילד לא הובטח דקות משחק, הכשיל האב את המגעים. סוכנו לא אהב את ההתערבות, והחתים את הילד בציבונה זאגרב, על אף התנגדותו של פרדראג. "הוא עשה טעות גדולה שבחר בציבונה כקבוצתו החדשה. זאת הייתה פעם קבוצה גדולה, אבל לא עוד. אני אמרתי לדריו שאם הוא חותם שם, זה נגמר בינינו, ושהוא יכול לדאוג לקריירה שלו עכשיו לבד", הדהים שחקן העבר בראיון בקרואטיה ביום החתימה בציבונה.

דריו עצמו נפגע מאוד מהפרשה, והוכיח חוסר בגרות מוחלט. באמצע נובמבר האחרון נעצר על ידי המשטרה לאחר שפגע עם הג'יפ החדש שלו בשלוש מכוניות חונות באמצע הלילה. בבדיקת אלכוהול שנערכה לו התגלה כי שתה לפחות כפול מהמותר, ורישיונו נשלל למספר חודשים. הדיווחים מקרואטיה מספרים שהשניים מתקשרים מאז רק באמצעות האם, כשהאב גם לא מגיע למשחקי בנו שסירב להגיב לכל הפרשה.

"יש כאוס כלכלי בציבונה, הם חייבים כספים לכולם. אין להם קבוצה טובה, אין מאמן, והם מפסידים משחקים גם ב-30 הפרש, הם נוסעים למשחקים ביורוקאפ באוטובוסים. זאת הייתה האופציה הגרועה ביותר לדריו", אמר פרדראג והתייחס לרצונו לראות את דריו משחק בספליט, "ספליט הוא מועדון עם חזון, צוות מקצועי מוכח, שם הוא בוודאות יוכל להתקדם. המנהלים של דריו לא רצו לשמוע לגבי זה, לפחות 12 קבוצות באירופה רצו לקנות אותו ולהשאילו לספליט, אבל המנהלים שלו עשו הכל כדי לחבל בזה".

טוני קוקוץ', שיקגו בולס. GettyImages
אפילו דינו ראדג'ה התפעל מהילד, שהוכתר ליורש של אחד מגדולי הקרואטים. קוקוץ'/GettyImages

הקיץ רע? החורף לא פחות

אחרי כל הבלגן בבית, היה צריך דריו להרשים בקבוצתו החדשה, בשעה שכל קבוצות ה-NBA מחכות להודעה הרשמית שלו על הכניסה לדראפט. "פתאום אחרי כל כך הרבה שנים שבהן הוא היה רגיל לא רק לגעת הרבה בכדור אלא לנהל את הקבוצה, הסיטואציה הייתה שונה לחלוטין בציבונה", סיפר סקאוט שעקב אחרי השחקן ל-ESPN, "כשהכדור לא היה אצלו כל הזמן, התחילו לראות את הבעיות הברורות שלו, שהוא אוהב לזרוק יותר מדי מכדרור, שמסת הגוף שלו עדיין לא מספקת. ככה לא נראה בחירת דראפט גבוהה".

בחודש מרץ סיימה ציבונה את חלקה בליגה האדריאטית, וחזרה לליגה המקומית. על פי הדיווחים בקרואטיה, המנהל המקצועי של הקבוצה, שחקן העבר ניקולה פרקצ'ין, לקח את שאריץ' לשיחה בתקופה הזאת והבהיר לו שזה ההזדמנות שלו להוכיח לכולם מה הוא שווה. "לא היה לי פשוט בהתחלה, לקח לי זמן להתרגל לקבוצה, אבל עכשיו אני חושב שאני מתחיל להבין יותר מה רוצים ממני", אמר בראיון לאתר "דראפט אקספרס" כעבור חודש.

שאריץ' שיפר את מספריו בליגה הקרואטית, שללא ספק פחות טובה מהאדריאטית, אך בעיקר הרשים במשחקים מול סדויטה, היריבה הגדולה של ציבונה, "הוא נראה נהדר לקראת הפלייאוף כמו ששחקן גדול צריך להראות", אמר עליו פרקצ'ין, "תקופת ההתאקלמות שלו פה לא הייתה פשוטה, אבל אני בטוח שהוא ייצא מכאן שחקן בוגר וטוב יותר".

הכדורסלן הקרואטי דריו שאריץ'. GettyImages
אבא שלו לא אהב את הבחירות המקצועיות שלו: "אמרתי לדריו שאם הוא חותם שם, זה נגמר בינינו, ושהוא יכול לדאוג לקריירה שלו עכשיו לבד". שאריץ'/GettyImages

כוכב NBA, לא פחות

בחודש אפריל הודיע שאריץ' כי ינסה את מזלו בדראפט ה-NBA. התחזיות השונות חוזות שלו בחירה בין המקומות 15 ל-25, כשחלק מהקבוצות בליגה שצפויות לבחור בסביבות המקום העשירי, עוקבות אחריו ומנהלות שיחות עם סוכניו. השחקן כבר הודיע שבניגוד לשחקנים קודמים, הוא מעוניין ללכת ל-NBA כבר השנה, אבל אם ירגיש שהוא ייבחר במקום נמוך מדי, יוציא את שמו מרשימת המועמדים עד ה-17 ליוני.

"אני חושב שהוא אחד משלושת או ארבעת הכישרונות המובילים בדראפט הזה", אמר GM ב-NBA ל-ESPN לפני שבועיים, "אם הוא היה בוחר השנה לשחק במכללות, הוא היה אחד מחמשת השחקנים הכי טובים בארצות הברית. הוא היה בסיטואציה לא טובה בקרואטיה, אבל הכישרון שלו לא נעלם".

שאריץ' עצמו נשמע בטוח בעצמו כשהתראיין בארצות הברית, "הרצון שלי להיות כמה שיותר קרוב למג'יק ג'ונסון. כמובן שכל שחקן רוצה לקלוע, אבל הדבר החשוב ביותר הוא איך להפוך את השחקנים לידי על הפרקט לטובים יותר. זה מה שאני אוהב לעשות, ועובד קשה כדי לעשות זאת טוב יותר בכל יום. ה-NBA הוא החלום שלי, אבל אני לא אלך לשם רק כדי להגיד שהייתי שם. אני רוצה להיות הכי טוב. אם אף קבוצה לא תיתן לי את ההזדמנות הזאת, אז אני לא אשחק ב-NBA. אבל אם קבוצה תכיר ביכולת ורצון שלי אז אני מוכן ללכת לשם במיידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully