וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר להשתין בפנים בחינם

אהוד רז

27.5.2006 / 10:30

כורסת ספגטי מגומי ושפורפרת ענתיקה בסלולרי של היום - 15 מוצרים מעוצבים שידגדגו אתכם

עיצוב חפצים שימושיים שמשלב קריצה הומוריסטית רווח כיום - חפצים שנוסף על הפונקציונליות ניחנים בגורם שהופך אותם למצחיקים או אבסורדיים. מכיוון שהומור הוא דבר משתנה שתלוי בזמן, מקום ובתרבות, הוא גם עלול להתיישן מהר.

יש מקרים שבהם ההומור בחפצים מסוימים דוהה או מקבל משמעות דקורטיבית שונה לחלוטין, חריגה ולא ממש מצחיקה. במקרים אחרים חפצים נטולי הומור הופכים למגוחכים. מלחייה מתקופת הבארוק, למשל, עלולה להיראות כפסל מיניאטורי המנציח סצינת אהבה בין נערה למלאך. פעם זו הייתה נורמה עיצובית, היום זה נראה מצחיק.

המודרניזם והמהפכה התעשייתית הגדירו מחדש את ההומור בעיצוב. הטכנולוגיות והחומרים החדשים איפשרו תצורות וטקסטורות חדשות, והמעצבים יכלו להרחיק לכת בדמיונם ולהגשים את הפנטזיות ההומוריסטיות שלהם. הייצור ההמוני והתרבות הפופולרית הפכו את ההומור למרכיב שאפשר לתרגם לכסף. אך תרבות הפופ, שמעתיקה אייקונים היישר מעולם הבידור, היא רק חלק קטן מהשימוש בהומור בעיצוב.

הומור יכול להופיע בשתי דרכים עיקריות: בצורת המוצר או בדרך פעולתו. כשפיליפ סטארק עיצב עבור חברת הבדולח היוקרתית "בקארה" גופי תאורה, הוא הניח על משטח קריסטל כמה אגרטלים שבתוכם נורות ותלה את המגש המנצנץ מהתקרה. שינוי תפקוד האגרטל ומיקומו במרחב הפך את הנברשת למצחיקה. הומור שכזה משולב לרוב באמירה אישית של המעצב, ונותן למוצר ממד נוסף ומעניין.

מוצרים בעלי מראה חריג שחורג מגבולות הצפוי נחשבים להומוריסטיים. קבוצת עיצוב שההומור משמש כאחד מעמודי התווך שלה היא GOORD ההולנדית. בדרוג יצרו דלת שלכל אורכה משובצים עשרות חורי הצצה. המראה החייזרי שהתקבל מעורר סקרנות, והאבסורד גורם למתבוננים לחייך. גם שימוש בחומרים לא שגרתיים ומפתיעים מעניק למוצר תכונות חדשות ומשמעות הומוריסטית. כיור עשוי סיליקון גמיש, למשל, או גלויה מתנפחת שיוצרה בטכנולוגיה שבה מייצרים כדורי ים, של חברת ETALFNI.

הומור הוא עניין חמקמק ביותר וסובייקטיבי לחלוטין, ולכן השימוש בו בעיצוב מוצרי צריכה עלול להיות בעייתי. המניע לקניית מוצר הומוריסטי הוא רגשי: אם המוצר משעשע הצרכן יקנה אותו, אך אם לא הוא יסלוד ממנו.

הומור בעיצוב הוא במקרים מסוימים תוספת לא שימושית וקישוט משעשע, וזאת הסיבה לנוכחותו הדלה במודרניזם של תחילת המאה ה-20. ואולם, במקרים המוצלחים יותר הביטוי ההומוריסטי ישתלב בשימושיות של המוצר ויעניק לו כוח נוסף. כלי המטבח של "אלסי" הם דוגמה טובה לשילוב בין שימושיות, דמיון עשיר והומור. מסחטת ההדרים, למשל, נראית כנער סיני חבוש כובע מסורתי ומחודד שעליו סוחטים את הפרי לקול מצהלות הילדים.

עיצוב מתוחכם ומתחכם ניחן לרוב גם בהומור דק. זה עיצוב שנראה במבט ראשון שגרתי, אך צופן בחובו הפתעה, פונקציה לא הגיונית לכאורה או חומר מפתיע. העיצוב הישראלי אימץ בשמחה את המגמה העולמית, וההוויה הישראלית משתקפת בעיצוב הצעיר דרך ההומור. צורות ארכאיות מקומיות מופיעות שוב בהקשרים חדשים, ונוצרת אסתטיקה שמשתעשעת על חשבון האייקונים המקומיים. העיצוב ההומוריסטי הוא נתיב יצירתי מהיר ונוח בישראל: כאן נדרשת תוספת קונספטואלית שתטשטש את העדר המסורת העיצובית ואת תשתית הייצור התעשייתי המוגבלת.

העיצוב ההומוריסטי מתייחד בכך שהוא מאלץ את המעצב להבין את המוצר עד הסוף. רק כך הוא יוכל לשנות את התפקוד או את הצורה באופן יצירתי, מבלי לפגוע בשימושיות. התוצאה הסופית תהיה בכל מקרה חריגה ומפתיעה, לטוב ולרע.

בתמונה הראשית: אמבט סירה של וויקי סומרס Wieki Somers

מחזיקי דלתות וספרים מגומי בעיצוב Black and Blum. בנין ודיור
מחזיקי דלתות וספרים מגומי בעיצוב Black and Blum/בנין ודיור
שלט אפשר להשתין בפנים בחינם בכניסה לגלריה. בנין ודיור
שלט "אפשר להשתין בפנים בחינם" בכניסה לגלריה, במטרה למשוך אנשים לראות את התערוכה. כדי להגיע בשירותים היה צורך לעבור דרך כל התערוכה/בנין ודיור
פמוט שהוא גם מחזיק כרטיסים בעיצוב Black and Blum. בנין ודיור
"ראש חם". פמוט שהוא גם מחזיק כרטיסים בעיצוב Black and Blum/בנין ודיור
שפורפרת ישנה שניתן לחבר לטלפון סלולרי. בנין ודיור
שפורפרת ישנה שניתן לחבר לטלפון סלולרי/בנין ודיור
קערת פירות שהיא גם פארודיה על יצירות אמנות. בנין ודיור
קערת פירות שהיא גם פארודיה על יצירות אמנות/בנין ודיור
חפצים בעיצוב הומורסטי. בנין ודיור
תחתיות כוסות קפה המעוצבות כחותמות/בנין ודיור
שזלונג בקיני של Maos. בנין ודיור
שזלונג בקיני של Maos/בנין ודיור
מתקן לחיתוך מדוייק לעוגות בעיצוב Sandra Bautista. בנין ודיור
מתקן לחיתוך מדוייק לעוגות בעיצוב Sandra Bautista/בנין ודיור
עבודת ידיים סדרת מתלי מעילים המבוססת על תנועות ידיים מוכרות. בנין ודיור
"עבודת ידיים" - סדרת מתלי מעילים המבוססת על תנועות ידיים מוכרות/בנין ודיור
ואזה בצורת פרח. בנין ודיור
ואזה המעוצבת כצמח. בקצות הענפים, במקום בו מסתיימים ניתני הקרמיקה, אפשר להניח פרחים חיים/בנין ודיור
כורסת ספגטי מגומי. בנין ודיור
כורסת ספגטי מגומי של Quinze and Milan/בנין ודיור
כרית עם הכיתוב אם אין לך משהו טוב להגיד בוא ושב לידי. בנין ודיור
כרית "שיחה" עם הכיתוב: "אם אין לך משהו טוב להגיד בוא ושב לידי". הכרית מאובזרת במאה סרטים עליהם מודפסות שאלות/בנין ודיור
מלחיה ופלפליה שמתמגנטות זו לזו. בנין ודיור
מלחיה ופלפליה שמתמגנטות זו לזו/בנין ודיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully