וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנקות זה חשוב - אבל מתברר שזה עלול לפגוע בבריאות שלכם

22.8.2019 / 8:40

חשיבות הניקיון וההיגיינה עלתה בשנים האחרונות, אבל מתברר שכשעושים את זה בצורה לא נכונה - הניקיון עלול עוד לפגוע בנו. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לשמור על בריאותכם בזמן שאתם מנקים את הבית

צילום: אריה כהן

בסרטון - עוד דוגמא לכך שהניקיון עלול לפגוע בנו: אישה ניקתה את חלון הדירה בקומה ה-18 ללא ציוד בטיחות

יותר ויותר אנשים החלו בשנים האחרונות לאהוב לנקות את הבית שלהם, הרבה בזכות כוכבי רשת שגרמו לכך להראות פשוט ומגניב. ואולם, אתם ודאי לא יודעים שלטאטוא, שטיפת הרצפה וניקוי האבק עשויים להיות גם השפעות מזיקות על הבריאות, שבמקרים מסוימים עשויים לגרום לנו לחלות. מגזין ה"מירור" הבריטי שוחח עם מומחית הניקיון רליסטה פרודנובה, מענקית ניקיון הבית "שירותי פנטסטיק", על הטעויות שאנשים עושים בניקיון הבית שלהם, העשויות להזיק לבריאות שלנו.

משפשפים עובש שחור: אף אחד לא רוצה שהבית שלו יתמלא בעובש, אבל לשפשף עובש עשוי להיות מסוכן מאוד. "כשאנשים נתקלים בעובש שחור, הם ממהרים לשפשף אותו. הם לא יודעים שזו טעות", אומרת רליסטה, "עובש שחור גודל בקירות גבוהים ולעיתים עם ריכוז חומציות גבוה. הוא יכול לשלוח רסיסים לאוויר ולהתפזר כמו וירוס". התוצאות עשויות להיות כוויות בעור, תחושת עייפות ואפילו דלקות בעיניים. העצה של רליסטה, גם אם היא נשמעת מוגזמת, היא להצטייד במסכת מגן, כפפות ומשקפיים לפני שאתם מתחילים לשפשף.

לא מנקים את אביזרי הספורט: ממזרוני יוגה ועד כדורים, אביזרי הספורט השונים זרוקים אצלכם בבית ומעטים מאיתנו באמת מנקים אותם. "ישנם מחקרים רבים על בקטריות שאורבות לנו באביזרי ספורט. ברור לכם שיש שם יותר חיידקים מהשירותים, כאלה שעלולים לגרום לאקזמות ואקנה, וכן גם הסופר חיידק - MRSA . בניקיונות שלנו אנחנו נוטים לפספס את אביזרי הספורט שלנו, אבל הם זקוקים לניקיון באופן תדיר יותר ממה שאתם חושבים".

תגובות כימיות: כשאתם משתמשים בכמה מוצרי ניקיון, היזהרו לא לערבב ביניהם. "מוצרי הניקיון הביתיים הם לעיתים מסוכנים, אבל הם עוד יותר מסוכנים כשמערבבים אותם. המפתח הוא לא לערבב בין חומר מלבין למוצרים אחרים. חומר מלבין עם כל דבר שמבוסס על אמוניה הוא אסור בהחלט, כי זה יכול ליצור גז מסוכן שיכול אפילו לגרום למוות".

מסדרים את המיטה: תשכחו ממה שאמא שלכם אמרה. לפעמים כשמסדרים את המיטה, זה יכול להיות מסוכן לבריאות. "אסור לסדר את המיטה ברגע שקמים ממנה. הדבר הראשון שצריך לעשות זה להוריד את הסדין ולתת למזרון לנשום. האבק אוהב חום ולחות ולכן הוא אוהב את המיטה. הבעיה היא שכשהם מתלבשים על הסדינים שלכם - הם יכולים לגרום לאסטמה או אקזמות, כמו גם להתעטשויות, אף נוזל, עיניים אדומות, עקצוצים ולחצים בחזה. אם לא תסדרו את המיטה בבוקר ותאפשרו לאוויר קר להגיע, החיידקים פשוט יתייבשו וימותו".

לא מנקים את שואב האבק: רובנו רק מרוקנים את שואב האבק כשהוא מלא, אבל צריך לעשות זאת על בסיס קבוע ובאופן יסודי יותר. "המברשות והמתקן של השואב הם מפעל לחיידקים. בקטריות וחיידקים מתרבים בפנים בקצב גבוה ו-15 אחוזים מכל השואבים מכילים את החיידק אי קולי. אני מציעה לבעלי הבית לרוקן את השואב על בסיס קבוע ולחטא היטב אחרי כל שימוש".

לא זורקים את המגבות הקטנות: מגבות הפנים הן לעתים המגבות שמוחלפות הכי מעט פעמים, כשלמעשה צריך להחליף אותם פעם ביום. "הן לחות וחמות מהשימוש הקודם וכך מתאפשר לבקטריות להתרבות. אני ממליצה להחליף אותם בכל יום במגבות נקיות או לשטוף אותם בסוף כל יום, כך שהן יהיו מוכנות לשימוש בבוקר שלאחר מכן".

אישה שואבת שטיח. ShutterStock
שואב האבק שלכם זקוק לניקיון יסודי יותר/ShutterStock

שוטפים את קרש החיתוך בנוזל לניקוי כלים: אל תחשבו ששטיפת קרש החיתוך בנוזל לניקוי כלים מסייעת בהגנה נגד חיידקים. "בקרשי חיתוך נוצרים חתכים עמוקים שעלולים להכיל חיידקים מזיקים. נוזל ניקוי סטנדרטי עשוי שלא לחדור לחריצים ולהיפטר מהחיידקים הנמצאים שם ולכן אני ממליצה לשטוף את קרש החיתוך באקונומיקה, רק כדי להיות בטוחים שהסרתם את כל החיידקים".

מורידים מים כשהאסלה מורמת: טעות חמורה. גם אם הברקתם עכשיו את השירותים, ברגע שהורדתם מים והשארתם את האסלה מורמת - חלקיקי צואה יתפזרו לכל עבר. טיפות המים הניתזות לאוויר מכילות בדרך כלל וירוסים וחיידקים. חלקיקים מזיקים אלו עשויים לשהות באוויר במשך כ-30 דקות ומחקרים הראו כי חיידק האי קולי והנורו-וירוס עשויים לעבור בדרך הזאת. "זה בעיקר נורא אם מברשת השיניים שלכם קרובה לאסלה ואז החלקיקים הללו עשויים להיצמד לזיפי המברשת ולהיכנס אליכם לפה - פעמיים ביום".

לא מנקים את דפנות המקרר הפנימיות: אנחנו נוטים לנקות היטב את דלת המקרר, המדפים והתאים - ושוכחים לגמרי מדפנות המקרר האוטמות אותו בעת סגירה. בכל פתיחה וסגירה הן לוכדות עובש שעלול לגרום לאלרגיות והן עלולות לכלול גם שאריות מזון וחיידקים שנאגרים שם בלי שבכלל נדע מקיומם. לכן חשוב לנקות את המקרר ביסודיות ולא לשכוח את דופנותיו.

אישה מנקה את הבית. ShutterStock
פעולה חיובית שעשויה להזיק/ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • ניקיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully