רוצים לישון טוב בלילה? כך תעצבו את חדר השינה

לאיכות השינה שלכם גורמים שונים. אחד מהם היא גם סביבת שינה המאורגנת בצורה שלווה. איך עושים את זה? הנה שמונה טיפים מנצחים

חדר שינה (ShutterStock)
מיותר לציין שטלוויזיה בחדר השינה מיותרת לחלוטין (צילום: ShutterStuck)

שינה היא אחד הדברים החשובים בחיינו ואחד ההכרחיים להתנהלות היום יומית. מי שלא ישן מספיק שעות בלילה פוגע באיכות החיים החל מעצבנות וחוסר ריכוז דרך, תאבון מוגבר לג'אנק ועד פגיעה במערכת החיסונית. אבל לתורת השינה רבדים רבים. אחד בה םתלוי בכם - ובעיצוב חדר השינה שלכם. איך תעודדו שינה שלווה יותר? הנה תשעה טיפים מנצחים.

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן
חשוב למקם את המיטה כך שהיא ניצבת מול הדלת או במיקום שבו דלת הכניסה נראית לכם היטב לעין. אם אין לכם זווית טובה לדלת הכניסה, אי שקט יזדחל לו במהרה אל בין הסדינים שלכם וידיר שינה מעינכם. מדובר בכלל בסיסי של הפאנג שוואי. המיקום בזווית הנכונה ביחס לדלת מעניק רוגע ושקט ואף הפחתת חרדה ופחד.

אישה פותחת וילון בחלון (ShutterStock)
אם אין חלון - שלבו טפטים (צילום: ShutterStuck)

מה עם הנוף?
מעצב העל קארים ראשיד סיפר בהרצאה שהעניק בארץ לפני כמה חודשים שהוא מדמיין את עצמו בחדר במלון לפני שהוא מתחיל לעצב אותו. הוא מדמיין את הנוף הנשקף כשהוא שוכב במיטה, ובהתאם לנוף הוא ממקם את המיטה. ראשיד עיצב מספר בתי מלון רחבי העולם וגם בתל אביב. ומכאן נאפשר להבין את הטיפ הבא שלו הקשור למיקום המיטה מול חלון, (ועדיף כזה שנשקף ממנו נוף ירוק או מחייה נפש אחר). אין חלון או הנוף פונה לדוד השמש של הבניין השכן? תוכלו ליצור לכם נוף מרגיש עם חיפויי קירות – אריחים, טפטים, קורות עץ, בריקים, ציור, צילום וכדומה.

אילוסטרציה (ShutterStock)
החוצה! למראות אפקט קר ומנוכר בחדר שינה (צילום: ShutterStuck)

בלי מראות
אמנם מראה גדולה כזו לכל הגוף היא אחד הדברים שיש כמעט לכולם בחדר השינה, אבל המומחים לעיצוב ברוח הפאנג שוואי דווקא ממליצים לסלק אותה מהקיר בחדר השינה ולשלב אותה במקום נסתר – בתוך ארון או בחדר ארונות. למראות יש אפקט מעורר, הן עשויות מחומר קר ולא חמים כמו שהיינו רוצים בחדר השינה שלנו.

קיר בצבע כחול
פסיכולוגית הצבע קארן הלר בראיון ל- Telegraphהבריטי לשלב קיר בצבע כחול רך, שהוא מעין תכלת, בחדר השינה במטרה להשיג את האווירה המרגיעה והשלווה הנחוצה לנו. "כחול הוא הצבע של המוח, ולכחול רך בהיר יש אפקט נפשי מרגיע", היא אומרת בראיון, "עם זאת, נסו להימנע מכחול כהה ודרמטי".

מי שמחפש להוסיף דווקא אווירה חושנית במקום רוגע, הלר ממליצה להם על קיר בצבע ורוד חיוור, מעין צבע פודרה, או צבע משמש - כתום בהיר. "אבל בהחלט לא לצבוע את כל ארבעת הקירות בצבע, אלא רק קיר אחד", אומרת הלר, "יותר מדי צבע יכול לגרום לכם לעומס יתר". כדי ליצור הרמוניה בחדר היא ממליצה לשלב פריטים נוספים בצבע שנבחר – וילונות, שטיחונים, מנורה, כריות נוי וכדומה.

חדר שינה (ShutterStock)
מדפים מעל הראש? ותרו על הרעיון העיצובי הזה (צילום: ShutterStuck)

חושך
אור השמש וגם אור אחר, מלאכותי, גורמים לגוף שלנו להתעורר. כדי לזכות בשינה טובה ורצופה, בלי להתעורר עם הזריחה, דאגו לחפות את החלונות בווילונות כהים ועבים או בתריסים טובים ואטומים, כדי לאפשר לגוף להפריש מלטונין - הורמון המופק בגוף שלנו בלילה, בחשיכה, ומסייע למוח להבחין בן יום ללילה, ולווסת את מחזורי השינה. חשיפת הרשתית של העין לאור, מונעת את שחרור ההורמון.

בלי מדפים מעל המיטה
כונניות, ספריות, מדפים וכדומה מעל המיטה הם אולי אלמנט עיצובי יפה ואפילו פונקציונלי אבל הם ממש לא תורמים להרפיה ולרוגע. כששוכבים מתחת למדף ספרים – הסטרס כלול בחוויה. נקו את הראש ואת השטח שמעל הראש.

חדר שינה (ShutterStock)
גם אם אתם לא מומחים גדולים בשינה, אתם בטח יודעים שמצעים נעימים הם עונג שיגרום לכם לצלול לחלומות (צילום: ShutterStuck)

ששששקט
בחושך טיפלנו, עכשיו נשאר לטפל בשקט כדי לזכות לשינה טובה ורגועה, בלי רעשים מיותרים. ככל שתוסיפו ריפודים וטקסטיל לחדר (שטיח, וילונות, כריות נוי, הדום ועוד) – כך הם יספחו רעשים והחדר יהיה שקט יותר. דאגו גם להוציא מכשירים סלולריים ואם אפשר גם סגרו הדלת.


טקסטיל רך ומפנק
מזרו טוב זה חשוב, אבל לא פחות חשוב מה אתם מניחים מתחת לגוף ומעליו. יש הבדל בין לישון על מצעים מכותנה מצרית איכותית לבין מצעים דוקרים העשויים מסיבים סינטטיים באיכות ירודה. כמובן שבטווח הזה יש המון אופציות ביניים למצעים נעימים, רכים, עוטפים, שלא תזיעו בהם ושיעשו להם כיף לישון איתם.