וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דונלד טראמפ מערער את קהילת האדריכלים

13.12.2016 / 13:44

האדריכל המוערך רם קולהאס סירב להתחנף לנשיא הנבחר של ארצות הברית - כמו שעשו קולגות שלו כששלחו מברק תמיכה לדונלד טראמפ. "המציאות החדשה שטראמפ מכתיב מובילה לסוג חדש של אדריכלות שנועדה לרובוטים ולא לבני אדם"

כמעט חודש חלף מאז נבחר דונלד טראמפ נבחר לתפקיד הנחשק של נשיא ארצות הברית ועדיין, לציבור האמריקני קשה לעכל את הגזרה. בימים אלה גם איגוד האדריכלים האמריקני כמרקחה. ציוצים זועמים, מאמרים נוקבים וסימן שאלה אחד גדול - למה מתייחס תקציב התשתיות האסטרונומי בגובה 500 מיליארד דולר? בעוד הזירה מבעבעת, מתריע האדריכל הבינלאומי, רם קולהאס על הדרמה האמתית- אדריכלות חדשה משתלטת על מרכז ארצות הברית- מפעלי ענק, חוות שרתים ומרכזים שפועלים ללא התערבות אנושית.

עם היבחרו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, שיגר רוברט אייבי, מנכ"ל איגוד האדריכלים האמריקאי (AIA) מכתב תמיכה נלהב לנשיא הנבחר בשמם של 89,000 האדריכלים החברים באיגוד. אלא שתוכנו של המכתב עורר סערה רבה באיגוד שאליו משתייכים מרבית האדריכלים האמריקנים. מרד האדריכלים המקומיים בנשיא הנבחר, הביא את האדריכל הבינלאומי וזוכה פרס פריצקר לאדריכלות, רם קולהאס, לדבר לראשונה על בחירתו של טראמפ ועל מה שקהילת האדריכלים מפספסת.

רם קולהאס. GettyImages, GettyImages
האדריכל המשפיע רם קולהאס חושש ממצב הבנייה בארצות הברית/GettyImages, GettyImages

מכתב הברכות של אייבי הצטייר בקרב חברי האיגוד כמכתב חנופה מבייש. מילותיו של אייבי אשר הבטיח בשם חברי האיגוד את מחויבותם לעבוד בשיתוף פעולה עם מדיניותו של טראמפ, הובילו לתגובות נזעמות ברשתות החברתיות ובמאמרי עיתונות מקומיים. עיקר הזעם טמון בכך שאמנת האיגוד עומדת בסתירה מוחלטת עם השקפותיו של טראמפ. בעוד שהאיגוד מחויב לתכנון ירוק ובר קיימא, טראמפ מתייחס להתחממות הגלובלית כקונספירציה סינית שנועדה לפגוע בכלכלת ארצות הברית. כמו כן, התחייבותו של טראמפ להקצות כ-500 מיליארד לתשתיות, לא מרשים את חברי האיגוד, שכן עיקר התקציב יכול להתייחס לחומת הגבול עם מקסיקו ומרכזי מעצר. אבל כל זה לא מפתיע את האדריכל המוערך והמשפיע, קולהאוס, שסבור כי הקולגות שלו מפספסת את המציאות המתהווה ברחבי ארצות הברית.

"הניצחון של טראמפ לא הפתיע אותי", מצהיר האדריכל ההולנדי, רם קולהאס במגזין האינטרנטי Dezeen, שהקדיש את השנתיים האחרונות לחקר השינויים שחלים בפריפריה של ארצות הברית. לדבריו, הסתכלות מקרוב על המצב במרכז אמריקה גרמה לו להבין שמשהו הולך לקרות. "בעשור האחרון עינינו נשואות לערים הגדולות", מסביר קולהאס," פיתחנו עיוורון למה שמתרחש מחוץ לערים הגדולות- אך שם מתרחשים שינויים קיצוניים שחשוב להבין אותם". השינויים הדרמטיים שקולהאס מתייחס אליהם נובעים מארכיטקטורה חדשה והמעבר לייצור חקלאי ותעשייתי ממוחשב אשר מקטין משמעותית את כוח האדם.

המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בפלורידה, ארה"ב. אוקטובר 2016. רויטרס
ממשל טראמפ המתהווה מטיל אימה על חלק מקהילת האדריכלים/רויטרס

לדבריו, צורה חדשה של אדריכלות משתלטת על האזורים הכפריים, ומטרתה לשכן חוות שרתים, מחסני הפצה ומפעלים אשר פועלים ללא התערבות אנושית ובשל גודלם העצום אינם מתאימים לערים הגדולות. לתעשיית ההייטק יש השפעה עצומה על תשתיות המדינה- התשתיות שלה לא יכולות להתקיים בערים הגדולות, והדבר נותן את אותותיו באזורים הכפריים של היבשת. "המציאות החדשה מובילה לסוג חדש של אדריכלות אשר נועדה לרובוטים ולא לבני אדם", כלשונו של קולהאס. "בעולם האדריכלות, אין מודעות לכך שבעתיד הקרוב יתכן מאד שנצטרך לתכנן בניינים עבור מכונות ולא עבור בני אדם", מנבא קולהאס.

האדריכל המוערך נתן את חברת אמזון כדוגמה למצב החדש, מחסני חברת אמזון, אתר הקניות הקמעונאי הגדול בעולם, גדלים בקצב מסחרר בעוד שמספר העובדים שלה פוחת. "אמזון לא מחפשים כח עבודה זול, הם פשוט הופכים למוסד שמתפקד ללא עובדים". הוא גם סבור שהשינויים הדרמטיים הללו הם שהביאו לבחירתו של טראמפ לנשיאות. במהלך הבחירות, טראמפ התרכז בסוגיה שמטרידה יותר מכל את מעמד הפועלים- פרנסה. הוא חזר ואמר כי איבוד מקומות העבודה נובע מהעתקת מפעלים אל מחוץ לגבולות המדינה בשל עלויות ייצור גבוהות. טראמפ הבטיח שייצר 25 מיליון מקומות עבודה והסביר שמשרות במגזר התעשייתי "הולכות" למדינות עולם שלישי. הבטחותיו להפחית מס החברות, לצמצם גירעונות ולהקל על תקנות הסחר כדי ליצור מליוני מקומות עבודה- העניקו לו את קולות הבוחרים.

קולהאוס מביא בטיעוניו את הדו"ח שפורסם על ידי המרכז לחקר עסקים וכלכלה באוניברסיטת בוול סטייט. בדו"ח שראה אור ב-2015, נמצא כי 85% מ -5.6 מיליון המשרות שאבדו נובע מהמעבר לייצור ממוחשב. מספר שעשוי לטפס עוד יותר עוד יותר בתקופת כהונתו של טראמפ.

עוד בנושא:

הנה כמה מהמבנים המפורסמים שרם קולהאס תיכנן:

מבנים של רם קולהאס ברחבי העולם. יח"צ,
בניין הטלויזיה בסין בתכנונו של רם קולהאס/יח"צ
בית הקפה BAR LUCE בעיצוב ווס אנדרסון לפראדה, מילאנו. AP
מוזיאון פראדה במילאנו שתוכנן על ידי רם קולהאס/AP
מבנים של רם קולהאס ברחבי העולם. יח"צ,
מרכז הסטודנטים בשיקגו בתכנונו של רם קולהאס/יח"צ
מבנים של רם קולהאס ברחבי העולם. יח"צ,
שגרירות הולנד בברלין בתכנונו של רם קולהאס/יח"צ
מבנים של רם קולהאס ברחבי העולם. יח"צ,
הספרייה המרכזית בסיאטל בתכנונו רם קולהאס/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully