וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגעים המביכים של 2016: מלניה טראמפ מזייפת תואר באדריכלות ומוזיאון העיצוב בחולון מאבד כיוון

10.12.2016 / 15:13

עולם העיצוב הוא לא רק דברים יפים ואסתטיקה. כמו בכל תחום גם פה יש צדדים פחות סימפטיים שלא תמיד שמים עליהם את הזרקור. אנחנו החלטנו בכל זאת להתייחס לצד "האפל". מצעד הפשלות הגדולות של 2016

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: מלניה טראמפ נואמת בפני ועידת המפלגה הרפובליקנית. העתק לנאום של מישל אובמה)

כל שנה מספקת מנה גדושה של רגעים לא ממש מחמיאים. לצד ההישגים, ההצלחות, העיצובים המרגשים, עולם העיצוב ידע גם לא מעט רגעים מביכים. זה לא כל כך נעים, אבל תהיו בטוחים שכל אחד צבר לא מעט כאלה במהלך השנה. אז רגע לפני שפותחים דף חדש, אספנו את החדשות הכי מביכות בעולם העיצוב לשנת 2016- מהגברת הראשונה של ארצות הברית שזייפה תואר באדריכלות ועד לחיקוי הכיסא שעשה סערה רצינית ברשת.

חשבון הטוויטר של מלניה טראמפ. טוויטר, צילום מסך
עמוד הביוגרפיה של מלניה טראמפ באתר שירד מהאוויר - כולל תואר באדריכלות/צילום מסך, טוויטר

מה למלניה טראמפ ולאדריכלות?!

מלניה טראמפ היא ללא ספק הגברת הכי שערורייתית בתולדות ארצות הברית. במסע הבחירות שהוביל אותה כל הדרך אל הבית הלבן, היא לא הפסיקה לספק שערוריות ולגרום למבוכה רבה. ימים ספורים אחרי שהקריאה בפני ועידת הרפובליקנית ב-19 ביולי (מבלי להניד עפעף) את נאומה של מישל אובמה וגרמה למהומה רבה, היא עשתה זאת שוב. אחרי שהדגישה באתר האינטרנט שלה את היותה אדריכלית, יצאו עיתונאים שפקפקו באמינותה לחקר את פשר הדבר. כפי שפרסמנו כאן אצלנו בוואלה! בית ועיצוב ביולי האחרון, בדיקה מעמיקה העלתה כי תואר האדריכלות שהיא ניכסה לעצמה, מסתכם בסמסטר אחד של לימודים אקדמיים. אחרי חשיפת הממצאים ירד האתר של מלניה מהאוויר והגולשים שביקשו להיכנס אליו הופנו אל האתר של דונלד טראמפ. לפי הדיווחים האחרונים, בצעד חסר תקדים החליטו במשפחת טראמפ שמלניה לא תעבור לבית הלבן ותישאר להתגורר בניו יורק. בעוד שרבים מגדירים את הצעד כמהפכני וכזה שמשקף את החברה העכשווית. סביר להניח שנוכחות של מלניה בבית הלבן רק תגרום לברדק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מוזיאון העיצוב בלונדון. יח"צ,
מוזיאון העיצוב בלונון חטף ביקורות קשות מהקומיים/יח"צ

מוזיאון העיצוב החדש בלונדון מעורר מהומה

לפני כחודש עבר מוזיאון העיצוב הבריטי אל משכנו החדש ברחוב קנסינגטון בלונדון. המבנה ששימש בעברו כחלל קהילתי עבר מתיחת פנים מאסיבית. הפרויקט שהבריטים ציפו לו בכיליון עיניים הפך את המבנה למתחם משולב שכולל דירות יוקרה למימון הפרויקט שעלותו מוערכת ב-83 מיליון פאונד. אך למרבה ההפתעה, כבר ביום פתיחתו זכה המוזיאון למטח של ביקורות נוקבות. הבריטים זועמים על כך שהמוזיאון האהוב אמנם זכה לתוספת מרשימה של מטראז' וגודלו החדש מתפרש על פני 10,000 מ"ר, אך תכנונו מביש ומגושם.

המעצב-אדריכל, ג'ון פאוסון, שאחראי על עיצובו הפנימי ספג את רוב האש. רבים טוענים שפאוסון, שמתמחה בבניני מגורים, היה צריך לעצב את קומות המגורים בפרויקט ולא את המוזיאון עצמו. הציבור הבריטי מיהר להגיב ברשתות החברתיות ולסכם את הביקור במוזיאון כחוויה מבולבלת וחסרת השראה.

האכזבה הרבה נובעת מחלוקת החלל ועיצובו- חללי התצוגה קטנים וצפופים, גרמי מדרגות רבים, ובזבוז שטחים לטובת משרדי צוות מפוארים, מסעדות, חנות מתנות ואטריום מיותר. בכתבה שהתפרסמה בגרדיאן סיכם העיתונאי הבריטי, אוליב ווינווארט', את ביקורו במילים הבאות:" נדמה שמרבית החללים מכווצים סביב התכנון הבלתי אפשרי של החלל. ישנם רגעים מביכים שהתחושה היא שאתה בבניין בתוך בניין". מבחינת הבריטים, הפרויקט היקר לא ממלא את מטרתו לחנך ולעורר השראה עיצובית אצל המבקרים. ההזדמנות להרחיב את המוזיאון התפספסה מפאת חוסר דמיון ועיצוב כושל.

איקאה. ShutterStock
הענקית השבדית שביקשה שוב ושוב להחזיק=ר מוצרים לחנות/ShutterStock

ריקול אחרי ריקול- שנת הריקולים של איקאה

ענקית הרהיטים השבדית מסתמנת כשיאנית הריקולים לשנת 2016 בתחום הרהיטים. במהלך השנה קראה הרשת העולמית לצרכנים להחזיר לחנויותיה חמישה מוצרים שונים בשל בעיות בטיחות חמורות. כבר בתחילת השנה - ינואר 2016, איקאה קראה ללקוחותיה להחזיר את סט מקלות התיפוף LATTJO וסט כלי ההקשה LATTJO, בשל אזהרת חנק. בחודש פברואר הכריזה איקאה על ריקול למנורות תקרה מסדרת HYBY ו-LOCK, בעקבות דיווחים על מקרים בהם אהיל הזכוכית של מנורת התקרה נפל. במרץ, התבקשו בעלי מנורות מדגם GOTHEM להפסיק להשתמש בהן ולהחזירן לחנות מחשש להתחשמלות. באפריל, ביקשה החברה להחזיר בחזרה את גלימות העטלף לילדים מסוג LATTJO מחשש לפגיעה בצוואר הילדים, ובחודש יוני, התבשרנו על שני ריקולים מדאיגים- האחת של שערי בטיחות לילדים (מחסומים) מסדרת PATRULL, לאחר שאלו נפתחו באופן בלתי צפוי. ואחריה, קריאה עולמית להחזרת 29 מיליוני שידות מסוג MALM בשל בעיות בטיחות חמורות שגרמו ל-6 מקרי מוות של פעוטות (המקרים עדיין נבדקים לעומק). רבים התחבטו בסוגיה - האם צריך לברך על האחריות של החברה כלפי לקוחותיה או שמא מדובר בייצור פגום וכשלים חמורים בבקרת איכות והבטיחות על מוצריה? נקווה שהשנה הבאה עלינו לטובה איקאה לא תוציא שום קריה להחזרת מוצרים.

מוזיאון העיצוב בחולון. יעל פינקוס,
מה יעלה בגורלו של המוזיאון בחולון?/יעל פינקוס

מתחת לפני השטח: הכאוס הניהולי של מוזיאון העיצוב בחולון

בשש שנות קיומו הצליח מוזיאון העיצוב הצעיר להפוך להצלחה מקומית ולזכות בהכרה עולמית של ממש. לאורך השנים, הציג המוזיאון תערוכות של אמנים, מעצבי אופנה ומעצבי מוצר בינלאומיים כגון: חיימה חיון, יוז'י ימאמוטו, איריס ואן הרפן, איסי מיאקי, אוקי סאטו מסטודיו ננדו היפני ועוד. מוקדם יותר השנה נחשף כי מאחורי הקלעים של המוסד המרשים מתחולל כאוס שמאיים על המשך תפקודו. על פי הדיווחים, עזבה את תפקידה מי שנחשבת לאשת החזון של המוזיאון, האוצרת הראשית , גלית גאון. בדומה לגאון עזבו בכירים נוספים, ביניהם: המנכ"ל- אלון ספן, תמר צדוק- סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה, והילה אוחיון- מנהלת קשרי החוץ. בהעדר הנהלה מתפקדת, ריבוי סכסוכים פנימיים וכשלים- לא ידוע מה יעלה בגורלו של המוזיאון ומהי הפעילות המתוכננת לשנה הקרובה. מיה דבש שנכנסה לתפקיד האוצרות הוכרזה כאוצרת זמנית. נכון לעתה לא דווח על אוצרת קבועה ונקווה שהשינויים בבייבי שעיצב רון ארד לא יובילו אותו למקום בלתי רצוי.

.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכיסאות האיקונים של הזוג אימס נמכרים בסופר בפרוטות/מערכת וואלה!, צילום מסך

קופי פייסט: העתק מדויק לכיסא מעצבים שנמכר בסופר

רשת הסופרמרקטים הזולה, אלדי, מצאה את עצמה במרכזה של סערה עולמית. הרשת הענפה הציגה באתרה העתק של כיסא מדגם האייפל של צמד המעצבים צ'ארלס וריי אימס ב-39.99 יורו בלבד לזוג. כיסאות האייפל שנמכרים ברשת הם העתק מדוייק של כיסא האייפל האיקוני שעיצבו אימס בשנות ה-50. כיום, החברה השוויצרית ויטרה מחזיקה בזכויות הייצור של הכיסא שעלותו כ-399 פאונד. תמונות שהועלו לרשתות החברתיות אשר משוות בין המקורי להעתק הסעירו את הרשת. בעוד שחלק מהתגובות הביעו מחאה על הזיוף וגניבת זכויות היוצרים, היו גם תגובות שבירכו על הצעד. לאור כמות התגובות, מיהרה אלדי לצאת בתגובה גינארית בטוייטר, שנהושא יטופל על ידי המחלקה הרלוונטית. בתוך זירת הטוויטר היה גם מי שטען שאימס בכבודו ובעצמו היה קורע את ההסכם עם ויטרה, לולא ידע שעבור זכויות הייצור של הכיסא משלמים מחיר כזה. מבחינה חוקית, רשת אלדי רשאית להמשיך ולמכור את הכיסאות האמורים. על פי החוק הבריטי ניתן למכור העתקים של עיצובים קלאסיים בתנאי שעברו 25 שנה מיום שעוצבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully