וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הסוף: הנשיא אובמה מעניק לאדריכל פרנק גרי את פרס החירות היוקרתי

פרנק גרי נחשב לאחד האדריכלים המושמצים בעולם. זה לא הפריע לו לקבל אות של כבוד מהנשיא היוצא של ארצות הברית ברק אובמה

האדריכל פרנק גרי זוכה בפרס החירות על ידי ברק אובמה. GettyImages
אובמה מחלק מתנות - רגע לפני הסוף עם האדריכל פרנק גרי/GettyImages

אחד מתוך 21 פרסי החירות שנשיא ארצות הברית היוצא - ברק אובמה העניק בטקס מיוחד שנערך בשבוע שעבר הוענק לאדריכל המוערך פרנק גרי. מדובר בפרס נשיאותי המוענק לפיגורות יוצאות דופן בארצות הברית, שהשפיעו על התרבות בה והם מוכתרים כאזרחים של כבוד.

פרנק גרי או אם תרצו, אפרים גולדברג נחשב לאחד האדריכלים הכי עסוקים בעולם. הוא מוכר בזכות כתב ידו הייחודי המאופיין בצורות עקומות שמרימות לא מעט גבות. ברשימת הפרויקטים המפוארת של גרי נמצאים הבית הרוקד בפראג, מוזיאון גוגנהיים בבילבאו ואולם הקונצרטים בלוס אנג'לס. יש גם מוזיאון צבעוני בפנמה שתכנן ואפילו מגדלי מגורים יוקרתיים בלב ניו יורק. בשנים האחרונות השיק גרי את מוזיאון לואי ויטון השוכן בפריז וגם הוא זכה, כמו רבים לקיתונות וביקורות ובמקביל כמעט נפתח בית הספר לעסקים בסידני שתוכנן על ידו. בסוף שנות ה-80 זכה גרי בפרס הנחשק ביותר בעולם האדריכלות - פרס פריצקר שנתן את החותמת הרשמית לפועלו העצום של האיש.

האדריכל פרנק גרי זוכה בפרס החירות על ידי ברק אובמה. GettyImages
גם אובמה מתרגש במתן פרס החירות לאדריכל פרנק גרי/GettyImages

כאמור, לגרי השפעה גדולה על תרבות ואדריכלות ברחבי ארצות הברית. האדריכל היהודי שנולד בטורונטו, חי ועובד בלוס אנג'לס. הוא אחראי למבנים שונים כגון בית הספר למשפטים באוניברסיטת לויולה במרכז לוס אנג'לס, וינטון בית במינסוטה וניו יורק של גרי, ובנוסף גרי אחראי לגורד השחקים היוקרתי בתולדות ניו יורק - השוכן ברחוב ספרוס 8 בסמוך לבית העירייה. נכון לעכשיו, בשנים האחרונות עובד גרי על קמפוס חדש שנעשה ללא מטרות רווח עבור ילדים בשכונת מעוטות יכולת בלוס אנג'לס של ווטס.

הפרס שניתן לגרי על ידי הנשיא ברק אובמה מפתיע בהתחשב בביקורת לה חשוף גרי. האדריכל אמנם זוכה לכבוד והערכה אך סופג בצדם לא מעט ריקושטים ביקורתיים. כך לדוגמה, במסגרת מסיבת עיתונאים שנערכה באוקטובר 2014 במסגרת תכנית הקרן "פרסי נסיך אסטוריאס לאמנויות" (הנחשב לאחד מאירוע התרבות החשובים ביותר על סדר היום הבינלאומי) - הצליחה להוציא את האדריכל המוערך בעולם משלוותו. רי נשאל על ידי אחד העיתונאים המקומים מה תגובתו להאשמות המופנות כלפיו בתכנון מבנים ראוותניים. גרי השיב בנחישות: "תן לי להגיד לך דבר אחד. בעולם בו אנו חיים, 98% מהדברים שנבנים ומעוצבים הם חרא טהור". בסיום המשפט הניף גרי אצבע משולשת, והמשיך: "אין תחושה של עיצוב ולא כבוד לאנושות ולכל דבר. יש בניינים גרועים וזהו". זאת כמובן, לא היתה הפעם היחידה שבה גרי חוטף דלי של מים קרים, זה קרה גם כאשר הוא החליט להציב חלקה ירוקה בפריז מפלצת מזכוכית עם שימוש ב-15 טון פלדה.

עוד באותו נושא

פרנק גרי עיצב לליידי גאגא כובע המזכיר את בנייניו

לכתבה המלאה
מבנים של האדריכל פרנק גרי. AP
State Center at M.IT שתכנן פרנק גרי/AP

כך או אחרת פרס החירות החדש שגרי יוסיף בספרייה הביתית שלו מחזק את מעמדו בספרי היסטוריה של אדריכלות המאה ה-20 ומוכיח שביקורת שלילית היא לא דבר שלילי.

ברשימת הזוכים בפרס היוקרתי שהוענק על ידי אובמה כיכבו השנה גם טום הנקס, אלן דג'נרס, רוברט דה נירו, מייקל ג'ורדן, דיאנה רוס, רוברט רדפורד וברוס ספרינגסטין.

מבנים של האדריכל פרנק גרי. AP
מוזיאון לואי ויטון בפריז בתכנונו של פרק גרי/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הספר לעסקים בסידני בתכנונו של פרנק גרי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרנק גרי מאבד את הסבלנות מול ביקורת של עיתונאי ספרדי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת פרס הגראמי שעיצב האדריכל פרנק גרי/מערכת וואלה!, צילום מסך
ליידי גאגא עם כובע בעיצוב פרנק גרי. Creative Commons
הכובד שפרנק גרי עיצב לליידי גאגא מזכיר את בנייניו העקומים/Creative Commons

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully