וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איקאה למען סוריה: קמפיין מצמרר של הענקית השבדית

דידי רפאלי ואפרת בראשי

17.11.2016 / 9:02

ענקית הריהוט השבדית מתגייסת למען הפליטים הסורים בקמפיין מצמרר. האם מדובר בצעד שבא לטהר את הפרשות השערורייתיות של החברה?

צילום מסך

המבקרים בחנות איקאה בנורבגיה זכו השבוע להפתעה בלתי שגרתית. בזמן ששוטטו בין מעברי החנות והתרשמו מחללים מעוצבים למשעי, המתין להם חלל ששייך למציאות שונה לחלוטין. אלפי המבקרים שפקדו את החנות כדי לקבל השראה עבור עיצוב ביתם נחשפו לאחד הקמפיינים העוצמתיים ביותר של הענקית השבדית.

בין חדרי שינה מפנקים ומטבחים מעוצבים חיכה ללקוחות - שכפול של בית הנמצא ליד דמשק, בירת סוריה. מדובר בהעתק מדויק של ביתה של ראנה ומשפחתה בשטח של 25 מ"ר המשמש את האם הצעירה ותשעת ילדיה. קירות בטון חשופים וריהוט דליל ומרופט הציגו תמונה מפוכחת על חיי היומיום של משפחה סורית. כמיטב המסורת של איקאה, תגי המחיר ותיאורי המוצר האייקונים שתלויים על המוצרים הומרו בתיאורים על המציאות ותנאי המחייה של משפחות סוריות. כמו כן מידע אודות המחסור בצרכים בסיסיים כגון: מים, מזון ואספקת רפואית והכי חשוב: מידע על האופן שבו הלקוחות יכולים להתגייס ולתרום למען המטרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קונטרסט גמור בין העיצוב המפונפן של החברה לבין המבנה העגום הזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יצירת החלל כהעתק שמדמה את המציאות חייבה התקנת בלוקים מבטון מחוספס. למרות שפשוט יותר להשתמש בהדפס שמדמה את קירות המבנה, בחרו המושכים בחוטים להקים את הבית בצורה אותנטית לחלוטין. שטיחים מרופטים מחליפים את הספות הנוחות, בזמן שמזרני ספוג דקים מכוסים בסדינים ישנים משמשים כמיטות. הבית האמור מאפשר למבקרים הצצה מציאותית על החיים במדינה ידועת קרבות קשים.

מדובר בתוצר של שיתוף פעולה בין איקאה והצלב האדום הנורבגי שנועד כאמור, לעורר מודעות ולגייס תרומות עבור האזרחים הסורים. האם הצעירה אשר בהשראתה נוצר הדגם, מספרת כי היא ומשפחתה נאלצו לברוח כדי להיות בטוחים יותר. משלא היה ברשותה די כסף לשכור מקום טוב יותר, נאלצה לשכן את תשעת ילדים במבנה מוזנח ללא מזרונים ושמיכות. הקמפיין ההומאני של איקאה נוצר על ידי משרד הפרסום POL בהובלתו של הארט דירקטור, סנור מרטינסן, שביקר ביחד עם צוותו את המשפחה של ראנה בסוריה. הקונטרסט המוחלט בין חללי איקאה המוקפדים לקירות הבטון החשופים, יריעת ניילון שמתפקדת כחלון ומחסור בפרטים אלמנטריים כגון: מטבח, חדר רחצה ואפילו מיטה לישון בה, יצרו אפקט דרמטי וטלטלו את המבקרים. "למקם בית סורי בצמוד לבתים סקנדינביים זה צעד אמיץ", מסביר מרטינסן, "הוא העביר את המסר טוב יותר מכל פרסומת בטלוויזיה או תכנית שסוקרת את המשבר ומנסה לגייס את הציבור". הרעיון היה לתת לנורבגים לחוות את החוויה, "אנחנו חשופים להמון מידע בנוגע לנעשה בסוריה, אך שום דבר לא עומד באותו קנה עוצמתי של ביקור אנשים באזור מלחמה", מסכם מרטינסן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלקוחות הנורבגים הופתעו מהביתן המוזנח שעומד בסניף המטופח/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלחמת האזרחים בסוריה נחשבת למשבר ההומניטרי הגדול ביותר של זמננו. המלחמה שנמשכת כבר למעלה מחמש שנים, עקרה כ-6.5 מיליון בני אדם מבתיהם ואילצה כ-5 מיליון בני אדם להימלט מהמדינה. המיצג שהדהים את מבקרי החנות הינו חלק מקמפיין גדול יותר שנועד לעורר מודעות בנושא המשבר בסוריה וללמד אנשים איך הם יכולים לעזור. על פי הדיווחים, כ-80,000 מבקרים פקדו את המיצג וגייסו סכום העולה על 23 מיליון אירו לטובת הצלב האדום שפועל במדינה שסועת המלחמה.

הקמפיין האמור מצטרף לרשימת הקמפיינים ההומאניים שעליהם איקאה אחראית וביניהם, קמפיין הכלבים שעלה ב-2014 ובו, איקאה דאגה למצוא בתים חמים לכלבים נטושים. קמפיינים מסוג זה מרגשים ומעוררי הערכה, אך ישנה תחושה שהם נוצרים במטרה לטהר פרשיות שערורייתיות של הענקית השבדית. בניהם, תקרית 'הדרת נשים' ממהדורת קטלוג החברה לשנת 2012 בערב הסעודית וכמובן עברו הנאצי של מייסד החברה אינגבר קמפרד, שפעל במרץ לגיוס חברים עבור המפלגה הנאצית. ב-2012 נחשפה עוד שערורייה לא הומנית בעליל שזעזעה אף היא את העולם המערבי. איקאה ניצלה אסירים פוליטיים למטרות ייצור בכפייה. זה קרה בשנות ה-60 וה-80 ולחברה לקח כמעט שלושים שנה להודות בכך. "תופעה מסוג זה של מכירת מוצרים אשר יוצרו בידי אסירים פוליטיים, לא הייתה ולא תהיה לעולם מקובלת על איקאה", אמר Peter Betzel העומד בראש איקאה גרמניה, בראיון ל-guardian בנובמבר 2012, שנאלץ להתנצל כמעט בכל מדיית תקשורת בינלאומית. "הייתי רוצה להביע התנצלותי הכנה בפני הקורבנות ומשפחותיהם".

עוד בנושא:
איקאה מודה שניצלה אסירים פוליטיים למטרות ייצור
קומיקאי השתלט על סניף איקאה והתחזה למטפל זוגי
ישו מתהפך: עמוד הטאבלט של איקאה מטלטל את הנוצרים

עוד באותו נושא

איקאה מחפשת בתים חמים לכלבים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלוקים מבטון אמיתיים ולא טפטים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תגי המחיר הוחלפו בתגי תיאורי הזוועה בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית בסניף הנורבגי נעשה כהעתק לביתה של הפליטה ראנה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מראה אותנטי של צורת החיים של הפליטים האומללים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיתוף פעולה עם הצלב האדום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכנית המבנה שהוקם בסניף הנורבגי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully