וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקרים מ-Pez: סיפורם של האספנים המרתקים בלונדון

אלפי פז דיספנסרים, חיילי צעצוע ואפילו פוחלצים הם רק חלק מהאוספים המוטרפים שהוצגו השבוע בתערוכה מיוחדת בלונדון. מה גורם לנו לאסוף חפצים בגיל צעיר ואיך החברה מגיבה לאספנים בוגרים?

יוטיוב

"בזכות כנס מיוחד שנערך בווינה למספר מצומצם של אנשים מכל העולם, השגתי את הפז דיספנסר מקריסטל המעוצב כמו חתן. זה הפז הכי יקר ומיוחד שיש לי באוסף העומד בקנה אחד עם פז פלסטיק פשוט של מיס פיגי שקיבלתי מהוריי כשהייתי בת 4". לקלי בלית' (29) יש אוסף מרהיב של 3,000 פז דיספנסרים (מתקני סוכריות). היא הציגה השבוע בתערוכה מיוחדת בלונדון - עיר הולדתה, שנתנה במה לעוד אוספים מוטרפים שהצליחו לסחרר ולהלהיב את המבקרים במקום.

אספנית פז בתערוכה מיוחדת של איקאה. ספלאש
קלי בלית' התחילה באופן רשמי לאסוף פז דיספנסרים בגיל 14/ספלאש

זה קורה לכולנו בגיל צעיר. אנחנו מתאהבים בחפץ ואוספים עוד ועוד ממנו או שדומים לו. מדבקות, מחקים, בולים, מכוניות מינאטורות, מכתביות וצדפים, הם רק חלק מהאוספים המוכרים, שרובנו כבר לא ממש יודעים מה עלה בגורלם. אך בזמן שאנחנו כבר שכחנו את אוצרות הילדות המתוקים הללו ישנו אחוז קטן מהאוכלוסייה שממשיך את תחביב האספנות בגיל מבוגר יותר. על פי רוב, האוספים של אלו מאופיינים בכמויות גדולות ומכובדות. "מדובר במצב פסיכולוגי שדומה לאוהדי קבוצות כדורגל" אומרת עינב קשר, פסיכותרפיסטית המתמחה בסי בי טי. "החיבור הנפשי שיוצר הזדהות עם נצחון הקבוצה ממלא את אותה משבצת של עוד אחד לאוסף שגדל וגדל. אין פה מונח פתולוגי למעט תחושה של הצלחה, שליטה ויצירה, בהבט של הגשמה ויכולת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
איקאה מציגה תערוכת אספנים בלונדון. ספלאש
דיילל ג'ונס, אוסף כל דבר שקשור בסדרת סרטי המדע הבדיוני - מלחמת הכוכבים./ספלאש

אז למרות העובדה שהפכנו לדור המקלדת והאפליקציות קהילות האספנים עדיין חיות ובועטות. איקאה-לונדון זיהתה את הפוטנציאל הגלום באלו והשכילה להפיק תערוכה מיוחדת לאספנים בריטיים. התערוכה שזכתה לכינוי המבוקש "האוסף" הציגה את מיטב האוספים המקומיים. האנטר דייויס הוא המבוגר שבחבורה, שהציג מזכרות מרגשות של להקת הביטלס, קלי בלית' הביאה איתה כמה מאות מתוך אוסף של פז דיספנרים צבעוניים, ליז ווסט אוספת כבר שנים מזכרות, בגדים ומרצ'נדייז של להקת הבנות "הספייס גירלס" שהעריצה וג'יימס היימן הראה את אלפי המגזינים שאהובים עליו כל כך. יש גם אספנים שהציגו אלפים של חיילי צעצוע, מאות פריטים של אופנת רטרו, פוחלצים קטנים, מצלמות ועוד, אך מי שנחשב לאספן הכי אקטואלי בתערוכה האמורה הוא דיילל ג'ונס, שאוסף כל דבר שקשור בסדרת סרטי המדע הבדיוני - מלחמת הכוכבים.

איקאה מציגה תערוכת אספנים בלונדון. splash
טים ברקן מחזיק באוסף של אלפי חיילי צעצוע/splash

יש לציין בהזדמנות זאת, כי גם לענקית השוודית יש אספנים שתרים אחר פרטי ריהוט הווינטג' של החברה, אך אלו לא הופיעו בתערוכה הייחודית הזאת. איקאה ביקשה להציג את "ההנאה שבאחסון" בדרך מקורית שבה מבקרים יוכלו לצרוך דרכה תרבות, אמנות ועיצוב. האוספים המקוריים אורגנו בקפידה בעזרת רהיטים של איקאה, כאלה שמעניקים כבוד לאוסף ומסייעים להציג אותו בסביבה הביתית, במקום שאלו יאוחסנו בארגזים המעלים אבק. שידות מזכוכית, ויטרינות פתוחות, הן חלק מהפתרונות להצגה.

תערוכת אספנים ביוזמת איקאה, לונדון. צילום מסך
יש לבלית' אפילו פז מקריסטל/צילום מסך

"כשהייתי בת ארבע לערך קיבלתי מההורים שלי פז דיספנסר בדמותה של מיס פיגי" משחזרת קלי בלית'. "אז, עוד לא הפכתי לאספנית באופן רשמי אבל אפשר להגיד שאהבתי את הרעיון. תחביב האוסף שלי החל להתגבש כשהייתי בת 14. היום, יש לי 3,000 פז דיספנסרים, כל אחד מהם מעוצב אחרת, לכל אחד יש ניואנס אחר, אבל האחד שתמיד בליבי זה פז דיספנסר מיס פיגי כמובן. הוא מלא בזכרונות ילדות ויש לו ערך מיוחד".

בלית' (29) מאחסנת את האוסף העצום שלה במוסך הביתי שעוצב לטובת העניין, כך שאפשר תמיד לראות את כל החתיכות בכל רגע נתון. "באנגליה, אין הרבה חנויות שאפשר לרכוש בהם פז דיספנסרים. אני מוצאת הרבה הפתעות בe-bay ובנוסף, אני קונה ומחליפה עם אספנים אחרים בעולם".

אז באוסף כמו באוסף כידוע, תמיד יש את האחד עם הסיפור המיוחד. "באוגוסט 2015 השתתפתי באירוע חגיגי וראשון מסוגו בוינה (אוסטריה) עבור אספני פז" מספרת בלית'. "אוסטריה היא למעשה המדינה שאחראית לייצור הפזים ב-1927, עת אדוארד הס השלישי המציא את סוכריית המנטול הקטנה כתחליף לעישון. במהלך הכנס שנערך ארבעה ימים, חולקו במהדורה מוגבלת פזים מקריסטל בעיצוב של חתן. זה למעשה הפז האחרון שהצטרף לאוסף שלי".

איקאה מציגה תערוכת אספנים בלונדון. splash
לג'ילטה אוסף עצום של מיניאטורות/splash

"יש נטייה אנושית מגיל צעיר להתאהב במוכר" מסכמת קשר את עניין האספנות שאיננה מוגדרת ככפייתית. "ילדים אוהבים שמקריאים להם את אותו הסיפור בדיוק מספר פעמים, כמו כן ילדים אוהבים לצפות באותן תכניות טלוויזיה בלופ. זה הופך אותם למבינים ושולטים במטרייה. המערכת הזאת דומה לעניין האוספים היפים. אין לגביהם אמירה פסיכולוגית עמוקה. זה יפה ונחמד והחברה על פי רוב מקבלת את זה בהבנה וחיבה".

בלית' מספרת מצידה, כי המשפחה והחברים תומכים בתחביב שבחרה. "הם אפילו עוזרים לי למצוא פז דיספנסרים חדשים. אחרים, תופסים את הרעיון כמוזר ובלתי רגיל, אבל כשהם רואים את זה במו עיניהם התגובה תמיד מופתעת בהיבט החיובי".

עוד באותו נושא:

איקאה מציגה תערוכת אספנים בלונדון. ספלאש
ג'יימס הימן שומר כל מגזין עם קאבר מיווחד/ספלאש
איקאה מציגה תערוכת אספנים בלונדון. splash
בתערוכה הוצגו גם אוספי לגו בנויים/splash
איקאה מציגה תערוכת אספנים בלונדון. splash
ואפילו אוסף של פוחלצים/splash

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully