וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בושה: מצעד האירועים המביכים של השנה

27.12.2015 / 16:15

למרות שמדובר בתחום אסתטי, עולם העיצוב העלה השנה פרשיות רחוקות מכך. שולה זקן לא התביישה להוביל קמפיין רהיטים, מושיק גלאמין התיימר להיות מעצב בלי להבין כמה דברים בסיסיים, גם איקאה לא יצאה חלק השנה ואפילו זהה חדיד נגררה לפרשה לא נעימה

יח"צ - חד פעמי

ביוני האחרון עולם הפרסום טלטל את הציבור בישראל וזרק לו ישירות לתוך הפרצוף קמפיין רהיטים בכיכובה של שולה זקן. זה קרה חמישה חודשים בדיוק מרגע שכף רגלה של זקן יצאה משערי כלא נווה תרצה. שם ריצתה את עונשה בגין עברות שוחד, מרמה והפרת אמונים. זקן, שעמדה במרכזו של הקמפיין מיהרה לנער את האבק ממדי האסירה והתפנתה בטבעיות לג'וב הבא. "אורבן", חברת הרהיטים חדשה שלא היססה להשתמש בסיפור העגום של שולה ואהוד אולמרט בשם הפרסום, הצליחה להוכיח ברגע שהחברה בישראל 2015 סובלת מתסמונת טמטום מוגברת. אחרת איך תסבירו את העובדה שעבריינים מורשעים מוכתרים לגיבורי תרבות? חברת הרהיטים ניסתה לשווק מחירים נמוכים בדרך מקוממת ומביכה. משרד הפרסום יהושע שעומד מאחורי המהלך האמור, בחר לשדר את הפרסומת עם זקן פעם אחת בלבד, בשיא הפריים טיים, בפרק הבכורה של האח הגדול 6.

שורה תחתונה: פרסומת אחת יותר מדי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'וב חדש חיכה לשולה זקן מיד כשיצאה מהכלא/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש פברואר, רגע לפני הבחירות מושיק גלאמין, המתיימר להיות מעצב ומוביל דעת קהל, בחר להכנס עם מצלמה לבית הכי מסקרן במדינה. אלא שלפני שהוא יצא לדרך הוא שכח לעשות תחקיר קטן. מלבד הצגת הפגמים שלשמם נתכנסנו בבית ראש הממשלה, ניכר באופן חד וצורם בסרטו של גלאמין העדר התייחסות לאדריכלות המבנה שנבנה בשנות ה-30, אזכור שמו של ריכרד קאופמן, האדריכל המוערך שבנה את הבית (המכונה בית אגיון), בסגנון בינלאומי ובכלל, תכנן את כל שכונת רחביה שבה שוכן הבית. גם התייחסות לפריטי האמנות הישראלית או לרהיטי הרטרו המקוריים שיש בבית, לא הייתה פוגעת חלילה בתכנית המקורית של המגיש להצגת המנורה השבורה והפרחים היבשים במשכנו של מנהיג המדינה. אלו היו נותנים קצה של אחיזה בטייטל שבו גלאמין כל כך מתהדר. הוא אמנם לא גויס למטרה כדי לדבר דברי טעם ואיכות מלבד הצגת החורבה, אך גלאמין שכל כך התעקש להצהיר שהוא היזם והמממן את הסרטון, אזי כביכול יכול היה גם לשלוט בתוכן החומרים. יכול?

שורה תחתונה: שיעורי בית ימנעו פרסום הבורות בפרהסיה

עוד באותו נושא

הציבור ישלם: למה אנחנו מכתירים פושעים כגיבורי תרבות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נכנס להציג את מצבו העגום של בית ראש הממשלה בלי לדעת מי תכנן אותו. מושיק גלאמין/מערכת וואלה!, צילום מסך

תאגיד הריהוט השוודי לא יצא נקי השנה. איקאה נאלצה להזהיר את הציבור פעם אחר פעם מפני מוצרים שהסתמנו כמסוכנים. זה התחיל בחודש מאי, כשהרשת הוציאה קריאה להחזיר במיידי את שערי הבטיחות המיועדים לילדים לסניפים שכן, אלו עלולים להוות סכנת נפילה וחבלה. מדובר היה בדגמים PATRULL SMIDIG ו- PATRULL KLÄMMA שאיימו בגרימת נפילת הילדים. בחודש יולי שלאחר מכן, יצא עוד ריקול מטעם החברה, הפעם שידות מדגם MALM היוו סכנה. איקאה ארצות הברית קראה ללקוחות שרכשו שידה מסוג זה לבוא ולאסוף ערכת עיגון לאחר שני מקרי מוות של ילדים. גם איקאה ישראל ביקשה להזכיר לקהל המקומי כי קיבוע רהיטים לקיר יבטיח בטיחות. לא חלף חודש, ובאוגוסט שלאחר מכן איקאה נאלצה להוריד מהמדפים מוצר נוסף. הייתה זאת מנורה מדגם PARTRULL שגרמה להתחשמלות של ילד אמריקאי.

שורה תחתונה: גם ענקיים נופלים

IFB עם נירה שפק, גבו ממנה מחיר גבוה על משלוח מאיקאה ליישוב בעוטף עזה. מערכת וואלה!
שלושה ריקולים בשנה. איקאה/מערכת וואלה!

אחרי שנים של מאבק לא רשמי, החליטו השנה בעמותת האדריכלים בישראל לעשות מעשה. העילה: מעצבים או סטייליסטים המכנים עצמם אדריכלים ומטעים את הציבור. כפועל יוצא מכך, המשטרה המליצה לפרקליטות לפתוח תיקים פליליים כנגד בעלי משרדים החשודים בהתחזות לאדריכלים. מדובר בתופעה רחבת היקף שתחשב ככל הנראה לפלילית בקרוב מאוד. בישראל 2015 יש אם כן, אלפי אנשים שלא מתביישים להכריז על עצמם כאנשי מקצוע, ולהתעלם לחלוטין מתקופת הלימודים הסיזיפית שיש לעבור הרבה לפני שמתהדרים בטייטל "אדריכל". ממשטרת ישראל, מחוז תל אביב נמסר כי אכן החקירה נפתחה ובסיומה הועברה לפרקליטות מחוז תל אביב למתן החלטה סופית.

שורה תחתונה: בחרתם אדריכל? עכשיו תבדקו טוב טוב שהוא באמת כזה

מעצבת פנים או אדריכלית?. ShutterStock
האדריכלים בישראל משמיעים קולם/ShutterStock

יותר משנתיים לאחר שהאדריכלית המובילה בעולם זכתה בג'וב הנחשק זאהה חדיד קיבלה ברקס לבניית האצטדיון האולימפי בעיצובה שבטוקיו. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הודיע ביולי על עצירת הבנייה בשל עלויות יקרות הדרושות להשלמתו. ההחלטה הדרמטית הייתה אז בבחינת בלתי נתפסת, בעיקר בשל העובדה שעיצובה של חדיד היה גורם חשוב שסייע ליפן לנצח את איסטנבול ומדריד, בדרך לקבלת הזכות לארח את המשחקים האולימפיים ב-2020. אבל כאן, הפרשה לא מסתיימת. החודש (דצמבר) הכריז אבה על המשרד שיחליף את חדיד בתכנון האצטדיון. אלא שהתכניות שהציע משרדו של האדריכל קנגו קומה דומות לתכניות של חדיד כלשונה של האדריכלית המוערכת. חדיד, הידועה כאשת הברזל של עולם האדריכלות, לא נשארת חייבת וכבר מניעה גלגלים בגין תביעה לזכויות יוצרים.

שורה תחתונה: אל תתעסקו עם הזהה

זהה חדיד סיפור בדקה. מערכת וואלה!
פיל לבן. תכנון האצטדיון האולימפי לטוקיו שנגנז. זאהה חדיד/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully