וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמונט לאייקון הניו יורקי

24.9.2015 / 8:41

היא נמנית עם המבנים האיקונים, הקלאסיים והחשובים בניו יורק ובימים אלה היא מתכוננת למתיחת פנים. הספרייה הציבורית בלב התפוח הגדול תגדל בקרוב ב-40% הודות לתכנון חדש של משרד הולנדי

מערכת וואלה!

יותר ממאה שנים לאחר שנבנה, עומד כעת אחד הבניינים הקלאסיים, החשובים והמפורסמים ביותר בניו יורק בפני מתיחת פנים משמעותית. הספרייה הציבורית של ניו יורק הודיעה כי בחרה במשרד האדריכלים ההולנדי "מקאנו" להוציא לפועל פרויקט של 300 מיליון דולר לשיפוץ יסודי של המבנה הראשי שלה בבריאנט פארק שבמנהטן. הודעת הנהלת הספרייה מגיעה לאחר שבשנה שעברה היא הודיעה על ביטול התכנית הקודמת לשיפוץ, אשר עוררה בניו יורק סערה ציבורית.

בניין הספרייה, הקרוי של שם סטיבן שוורצמן, נחנך בשנת 1911 ונבנה במקום שבו שכן ארמון הבדולח הניו יורקי שנשרף באמצע המאה ה-19. הבניין תוכנן על ידי משרד האדריכלים "קארר והיסטינגס" בסגנון פריזאי אחד מסמלי ההיכר שלו הוא שני פסלי אריות מאבן הצופים לשדרה החמישית. קירות הבניין עשויים שיש לבן ותקרות העץ המגולף נתמכות בעמודי ענק קלאסיים מרשימים. אולם הקריאה המפורסם של הספרייה תחום בתקרה מעוטרת בציורי עננים ועל שולחנות הקריאה שלו מוצבות מנורות טיפאני מקוריות.

על פני כ-120 קילומטר של מדפים מסודרים יותר מחמישים מיליון פריטים שהספרייה מציעה, בהם כתבי יד נדירים ועתיקים כמו ספריו של אייזק ניוטון, תנ"ך גוטנברג, הפנקס של ג'ון לנון, וכתבי ג'ורג' וושינגטון.

מאז הקמתו של המבנה הוא נותר כמעט אותו הדבר, ובשנת 1965 הבניין הוכרז למבנה לשימור. כיום, מדובר בספרייה השנייה בגודלה בארצות הברית אחרי ספריית הקונגרס והרביעית בגודלה בעולם. מספר המבקרים בה עומד על ויתר משני מיליון איש בשנה.

לפני כמה שנים נבחר האדריכל הבריטי נורמן פוסטר, (החתום על השיפוצים המודרניים של בניין הרייכסטאג בברלין והמוזיאון הבריטי בלונדון), לערוך שיפוץ ותכנון מחדש של פנים המבנה. ההצעה עוררה ביקורת ציבורית קשה בניו יורק ונתקלה בהתנגדות רבה, ובתקשורת המקומית אף תיארו אותה בלעג כ"משהו שבין קניון בפרברים לטרמינל של שדה תעופה". אחרי שהוקפאה בעת המשבר הכלכלי בארצות הברית היא בוטלה סופית לפני כשנה. ההצעה החלופית של חברת "מקאנו" אושרה פה אחד על ידי מועצת המנהלים של הספרייה לאחר תהליך שנמשך שמונה חודשים.

עבודות השיפוץ צפויות לצאת לדרך בסוף שנת 2017, ולאחריהן יגדל שטח הספרייה ביותר מ-40 אחוזים על חשבון שטחים שלא היו מנוצלים עד כה. העיצוב החדש כולל ספריית השאלה לציבור, ספרייה עסקית, כיתות לימוד ואזור גדול אשר יוקצה לפעילויות ציבוריות וסדנאות. כמו כן יוקצו שטחים מיוחדים לעבודת חוקרים וכותבים וחלל להצגת תערוכות. מדובר בפרויקט הראשון של "מקאנו" בניו יורק, והשלישי בארה"ב - החברה משפצת בימים אלה ספרייה אחרת - הספרייה לזכר מרטין לותר קינג בוושינגטון.

ספריית ניו יורק עוברת מייקאובר. מערכת וואלה!
המבנה שהוכרז כאתר לשימור לא עבר שיפוץ מאז הוקם ב-1911/מערכת וואלה!
הספרייה הציבורית בניו יורק עוברת שיפוץ. אתר רשמי, אתר רשמי
אריות אבן מקדמים את פני הנכנסים לספרייה/אתר רשמי, אתר רשמי
הספרייה הציבורית בניו יורק עוברת שיפוץ. אתר רשמי, אתר רשמי
השנייה בגודלה בארצות הברית/אתר רשמי, אתר רשמי
הספרייה הציבורית בניו יורק עוברת שיפוץ. אתר רשמי, אתר רשמי
50 מיליון ספרים בספרייה הציבורית בניו יורק/אתר רשמי, אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully