וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד בן 30: הקומקום המפורסם בעולם חוגג יום הולדת

27.8.2015 / 18:00

תגידו מזל טוב. הקומקום שהפך לרב מכר של חברת אלסי חוגג יום הולדת שלושים, עם מיליוני מעריצים ברחבי העולם וגם גנבים שמעלימים את הזרבובית המיוחדת מהחנויות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלברטו אלסי, האיש מאחורי אימפריית העיצוב האיטלקית הנושאת את שמו, נוטה להאניש את מוצריו האייקונים ולחגוג להם ימי הולדת. במאי האחרון ציינו 25 שנה למסחטת המיץ המפורסמת בעולם של פיליפ סטארק. החודש, החליט אלסי לציין יום הולדת שלושים לרב המכר שהפך לאחד מסימני ההיכר של החברה - קומקום 9093 של מייקל גרייבס. מדובר בקומקום נירוסטה, שהיה למוצר הראשון של גרייבס שנעשה בייצור המוני, עוצב כחרוט בעל זרבובית זוויתית ומכסה מעוגל, מעליו ידית מקושתת המכוסה בחלקה בגומי. בקצה הזרבובית ניצב היהלום שבכתר: ציפור שיר קטנה, ששורקת כשהמים רותחים.

מייקל גרייבס האחראי על הקומקום המפורסם בעולם הלך לעולמו
כלי העץ של מרסל וונדרס לאלסי
קבלת חליטות: מצעד קומקומים יפים ומעוצבים
מסיבת התה של מירנדה קר

מבנים של האדריכל האמריקאי מייקל גרייבס. GettyImages
מייקל גרייבס האדריכל והמעצב. האבא של הקומקום שהלך לעולמו השנה/GettyImages

גרייבס, אחד המעצבים החשובים בזרם הפוסטמודרניסטי וללא ספק גם אחד המשעשעים שבהם, לא הספיק לחגוג את יום ההולדת של הציפור שלו. הוא נפטר בחודש מרץ האחרון בגיל שמונים, אך הותיר מאחוריו גם מזכרת לאוהדיו - מהדורה מיוחדת של הקומקום האגדי. את הציפור הקטנה והאייקונית שלו העביר שלב קדימה ב"אבולוציה" שלה והפך אותה לדרקון. "בחיים של ציפור, 30 שנה שווים לתוחלת החיים של מתושלח!", אמר גרייבס לפני מותו למגזין העיצוב "דיזין". "אז אלברטו אלסי ביקש ממני לעצב משרוקית חדשה לחגוג שלושים שנה לקומקום שלנו. אני דמיינתי "אבולוציה" להיסטוריה של הקנקן שלנו, בו ציפור קטנה אולי תהפוך לגיבורת על, לזוחל שהוא פרה-היסטורי, מיתולוגי ועתידני כאחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חתימת יום הולדת על המכסה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהדורה המחודשת שהושקה בימים אלה, זמין קומקום הדרקון בשלושה צבעים: ירוק, נחושת ופליז (במהדורה מוגבלת בלבד). כל מארז לרגל חגיגות ה-30, יכלול בתוכו גם את הציפור המקורית. "בחרתי בדרקון ובצבע הירוק-ג'ייד בגלל המורשת העשירה שנמצאת בפולקלור הסיני, שמשתמש בדרקונים כסמל לכוח ולמזל טוב", סיפר גרייבס. "הדרקון שלנו ידידותי והוא החליט לא לנשוף אש, אלא רק להוציא קצת קיטור. יש לו חיוך על הפנים, שריקה שקל לשמוע ומוטת כנפיים שקל לאחוז בה ולהסירה מהקומקום כשהמים רותחים. אנחנו מקווים שהדרקון שלנו יגן בגאווה על הקומקום ועל המטבח שלכם בשנים הקרובות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויש גם כלים נילווים לקומקום עם הזרבובית החדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיותר לציין כי המשרוקית היא החלק האייקוני ביותר בעיצוב. לפיכך, אלסי וגרייבס החליטו ששינוי האלמנט הזה הוא המהלך הנאות ביותר לרגל יום השנה. אלסי אף סיפר ל"דיזין" כי המשרוקית היא המוצר הנגנב ביותר מהחנויות שלהם ברחבי העולם וכי הקומקום עצמו היה רב-מכר של החברה במשך כ-15 שנים.

גרייבס האמריקני היה ידוע בעיקר תודות ל"בניין פורטלנד" הפוסטמודרניסטי שלו, שניצל לאחרונה מהריסה למרות העלות הגבוהה של השיפוצים הנדרשים העומדים על כ-95 מיליון דולר. הוא החל לעבוד עבור אלסי בשלהי שנות השבעים כאחד מבין 11 אדריכלים שהוזמנו ליצור סטים כסופים לפרויקט התה והקפה של המותג (כפי שהיה אפשר לראות במוזיאון העיצוב בחולון בתערוכה מיוחדת) "גרייבס הביא משהו חדש, משהו שלא נעשה בעבר", אמר אלסי. "הוא הסביר שזה מתקבל על הדעת אפילו בהסתכלות תרבותית, להיות מגוחך, להיות פוסטמודרניסטי, להביא שפה היברידית חדשה במקום שפה טהרנית מאוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקומקום מיוצר במפעלו של אלסי בעיירה קרוסינאלו שבאיטליה, וכחמישים חלקים שונים נדרשים כדי להרכיב קומקום בודד. אלסי מכר יותר מ-1.5 מיליון קומקומי "9093" מאז נכנס העיצוב לייצור בשנת 1985 והוא נותר אחד מהמוצרים הפופולריים ביותר של המותג. "עברתי עם מאות אדריכלים ומעצבים בקריירה שלי, אבל הכרתי מעטים שמסוגלים להתאים את עצמם לטעם הפופולארי" אמר אלסי ל"דיזין" לאחר מותו של גרייבס. "זה סוג של מסתורין. להציב ביחד את שני האלמנטים הקיצוניים הללו, שיהיו באיכות גבוהה אבל גם שיהיה ניתן להבין אותם, זה כישרון. עם מייקל זה היה כישרון טבעי".

אלסי אמנם נהנה להתרפק על ההיסטוריה אך לא חדל לרגע מניסיונותיו למצוא את הקלאסיקה העיצובית הבאה. השנה הוא משיק את הגרסה החדשה למקינטה של המעצב הפוסטמודרניסטי ואחד ממייסדי קבוצת ממפיס, מישל דה ליצ'י, שעוצבה מאלומיניום וממצולעים. המקינטה המדוברת תושק במהלך פסטיבל העיצוב של לונדון בחודש הבא.

הקומקום המפורסם בעולם חוגג יום הולדת 30, בעיצוב מייקל גרייבס לאלסי. טולמנ'ס,
הדרקון החדש של אלסי יוציא קיטור במקום אש/טולמנ'ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully