וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתעסקו עם זהה חדיד

29.1.2015 / 10:29

זהה חדיד, האדריכלית המצליחה בעולם הואשמה בחוסר אחריות במות פועלים בקטאר המקימים את האצטדיון שעיצבה לרגל מונדיאל 2022. חדיד מיהרה לעשות סדר והוכיחה את כוחה בתחום הנשלט בידי גברים

זאהה חדיד. AP
זהה חדיד אחראית על מאוד מבני ציבור ברחבי העולם/AP

בחודש יוני האחרון נפל דבר בעולם האדריכלות הבינלאומית. אז פרסם מרטין פילר המגזין הספרותי "ניו יורק ריוויו אוף בוקס" (New York Review of Books) ביקורת על ספרו של רוואן מור, "למה אנחנו בונים: כוח ותשוקה באדריכלות". בביקורת הספר האשים פילר את האדריכלית המצליחה בעולם זהה חדיד בכך שהיא "אינה לוקחת אחריות או מביעה דאגה" אודות מותם לכאורה של פועלים בקטאר המקימים את אצטדיון אל וואקרה שעיצבה לרגל מונדיאל 2022 שיתקיים שם. בניית האצטדיון, עם זאת, טרם החלה כשפורסם המאמר. "נכון ליוני 2014, תאריך פרסום המאמר, העבודות הראשוניות לקראת הבנייה רק החלו", נכתב בתלונה מטעם משרד עורכי הדין המייצגים את חדיד. "הבנייה עצמה צפויה להתחיל רק ב-2015".

זהה חדיד: "נשים מופלות לרעה בתחום האדריכלות בבריטניה"
המוזיאון החדש ברומא. מתכתב עם הסביבה או פיל בחנות חרסינה?

"מר פילר כתב ביקורת ספר בן 370 עמודים על ארכיטקטורה ושמה של גברת חדיד הוזכר בפחות מ-20 מתוכם", כתבו עורכי דינה. "עם זאת, הגברת חדיד הוזכרה בשני שליש מסקירת הספר. בכמעט כל האזכורים הללו הועלו שאלות אודות אישיותה ואופייה הקשה לכאורה. מדובר במתקפה אישית המסתתרת תחת מעטה של 'ביקורת ספרותית' הפוגעת בשמה הטוב ובמוניטין שלה".

במאמר, התייחס פילר גם להתבטאות של חדיד מחודש פברואר 2014 במסגרת מסיבת עיתונאים לרגל פתיחתה מחדש של בריכת שחייה אולימפית בעיצובה. חדיד אמרה שם כי זוהי לא חובתה כאדריכלית לטפל בפגיעה בפועלי בנייה, לאחר שהוצגו בפנייה נתונים אודות מותם של יותר מ-500 מהגרים וכ-400 אזרחים קטארים, כולם פועלי בנייה שנהרגו מאז שנודע כי הנסיכות תארח את המונדיאל ב-2022. "אני לא יכולה לעשות שום דבר בקשר לזה כי אין לי את הכוח לעשות משהו לגביי זה", אמרה אז חדיד. "אני חושבת שזו בעיה כלל עולמית".

פילר התנצל זמן קצר לאחר פרסום המאמר ואמר כי הערותיו לגבי חדיד היו "שגויות". חדיד כאמור משכה את התביעה לאחר שהושג הסכם בין הצדדים במסגרתו ישלם לה פילר פיצויים. האדריכלית אף הודיעה כי הסכום ששולם לה על ידי פילר יועבר לצדקה. "גברת חדיד הסכימה לקבל את התנצלותו של מר פילר והיא שמחה להודיע כי תעביר תרומה (בסכום שלא צוין) לארגון המעלה על נס את זכויות הפועלים", נמסר מטעם עורכי דינה.

"גברת חדיד שמחה להניח למחלוקת הזו ופתרה אותה באופן המדגים את המחויבות שלה לתנאים הוגנים ובטוחים לפועלי בנייה ברחבי העולם", הוסיפו עורכי הדין וציינו כי העבודה על אצטדיון אל וואקרה מתנהלת באופן המגן על בריאות ובטיחות הפועלים ושלא נמסר על אף פועל שנפצע מאז החלה הבנייה.

כך הגיעה הסאגה הכי מרעישה בעולם האדריכלות בימים אלו לסיומה. חדיד הגיעה להסכם פשרה בתביעה שהגישה נגד המגזין הספרותי והוכיחה שוב את כוחה בתחום הנשלט בידי גברים.

בקרו אותנו באינסטגרם

Instagram
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך הולך להיראות האצטדיון בקאטר בעיצוב זהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חנות הנעליים "סטויארט וייצמן" במילאנו, בתכנון זהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך
גלריית סאקלר בלונדון, בתכנון זהה חדיד 2013. Luke Hayes, אתר רשמי
גלריית סאקלר בלונדון, בתכנון זהה חדיד 2013/אתר רשמי, Luke Hayes
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית האופרה בדרום סין בעיצובה של זהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתקן לקפיצות סקי אוסטריה בעיצוב זאהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך
מוזיאון מקסי ברומא. AP
מוזיאון מקסי ברומא בעיצוב זהה חדיד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully