וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל כלול: האחוזה המטורפת באיסטנבול

25.1.2015 / 10:56

עבר היסטורי, שפע של צבעים, מרקמים וטכניקות שהושאלו מהמאות הקודמות. הצצה מיוחדת לאחת האחוזות הנדירות באיסטנבול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צופה על הבוספורוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחסי ישראל-טורקיה עדיין בשפל ומה שהייתה פעם בירת הנופש וה"הכל כלול" של הישראלים כבר מזמן הוחלפה ביעדים אחרים. אם נשטפתם בגעגועים למלונות הפאר שהייתם כה מורגלים אליהם וכבר נראים כמו חלום רחוק, אתם מוזמנים בינתיים, עד שיתחממו מחדש היחסים בין המדינות, לשטוף את העיניים באחוזת פאר אחת על ראש גבעה באיסטנבול המשקיפה על מצר בוספורוס ומלאה באוצרות ובכל טוב משווקי טורקיה.

ביתו של סרדאר גולגון צופה מגבעה על הנופים המרהיבים של הבוספורוס ועל הצד האירופי של עיר הבירה הטורקית. את ביתו מילא בריהוט ובטכניקות שהושאלו מהמאות הקודמות והתרחק מהבתים המשותפים היוקרתיים ומהאחוזות הפוסט מודרניות שמעטרות את מורד הגבעה עליה חי. איסטנבול נישאת על אחד מגלי הבנייה הגדולים ביותר באסיה ובאירופה והיא מתגאה ביותר מיליארדרים החיים בתחומה מאשר אלו המתגוררים בפריז.

הבית שנבנה במקור עבור פאשה (תואר כבוד צבאי ואזרחי מקובל באימפריה העות'מאנית ובעולם המוסלמי) הונגרי שהוגלה מהמדינה בשנת 1850 ושוחזר, שומר על ציביונו העתיק גם במובן הטכנולוגי. התחושה בפנים של חזרה בזמן למרות המסכים השטוחים או גאדג'טים של בתים חכמים, אך בעל הבית מודה כי אינו חף לחלוטין מהתעסקות בטכנולוגיות חדשות באמצעות הטלפון הסלולארי שלו. גם המוזיקה שבוקעת מהקירות עושה זאת תודות לרמקולים המוסתרים בחוכמה.

גולגון הוא מעצב פנים, סופר ומומחה לאמנות עותמאנית קלאסית. את ילדותו בילה בין דוכני הבזאר הגדול של איסטנבול."רסטורציה היא תופעה דיי חדשה", הסביר בראיון למגזין אל דקור. הבעלים הקודמים של האחוזה מהם רכש גולגון את המקום אמרו לו כי הוא "משוגע" ושעלות שיפוץ הבית תהיה דומה לעלות קנייתו. "הוא טעה", כלשונו של גולגון. "זה עלה פי שלושה מעלות הבית. זו הייתה עבודה ממקום של אהבה אמיתית". יותר משבע שנים נדרשו לשיפוץ הבית על ידי גולגון, בני משפחתו ורסטורטורים שעבדו גם על רסטורציית ארמון טופקאפי הסמוך, שהיה מקום מגוריהם הרשמי של הסולטנים העותמאנים והמרכז האדמינסטרטיבי של האימפריה העותמנית.

הבית מפעיל את כל החושים עת שוהים בו. מלבד המוסיקה הערבית הקלאסית שנחה על אוזני המבקרים, ניחוחות של מלון ומושק עולים באוויר בשילוב תה נענע המוגש על מגשים משובצים. "מרבית הבתים הישנים מסוג זה נהרסו", סיפר גולגון. הכניסה מעוטרת כולה ועל תקרת הפרסקו ציורים בעבודת יד. אולם הכניסה מלא שולחנות אדומים נמוכים, כדי פורצלן עצומים מעוטרים בצבעים כחולים ולבנים, פמוטי ברונזה מתפתלים ושטיח עתיק מכסה על הרצפה. הקומה מלאה ביצירות אמנות וקליגרפיה מקומית וצבעוניות עזה.

בקומה השנייה נבנה אולם נשפים עצום בגודלו בצורת צלב ביזנטי ובו, בין היתר שולחן עליו להקת ציפורים מפוחלצת, ספות צבועות, וציורי קיר צבעוניים. טוויסט מפתיע מופיע בצורת אוסף פמוטי צבים עכשווים שעיצב גולגון בעצמו. בבית ההארחה הצמוד לבית הראשי ושימש בעבר ככניסה פרטית לפאשה אריה מפוחלץ עונד כתר העומד על המשמר. האריה היה שייך בעבר לסולטן באיסטנבול לו היה גן חיות פרטי בארמונו. "כשהאריה מת, הרופא פחלץ אותו. אולי יהיו כאלה שחושבים שזה לא אופנתי, אבל זה לא משנה לי", הוא מסביר. ככה אני חי". קיר אחד המכוסה כולו בחלונות מפאר את הנוף של אחד מגשרי הבוספורוס שבערב הופך למופע של אורות נוצצים. גם אם הוא שונה לחלוטין מהנוף שמקיף אותו, הבית הזה יוצר בתוכו עיר משל עצמו.


כזה עוד לא ראיתם: הבית הכי מפואר ברוסיה
הארמון הכי יקר בלונדון והוא לא של המלכה
היי דרומה: האחוזה המטורפת בדרום אפריקה

בקרו אותנו באינסטגרם

Instagram
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב של מראה היסטורי ועכשיו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שפע של צבעים ססגוניים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כדים עצומים עשויים בטכניקת צביעה מסורתית/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרבצי ישיבה ואירוח/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב של צבעים נועזים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פריטי טקסטיל עשויים קטיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבוד למילה הכתובה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולמות אירוח עצומים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התייחסות עיצובית עד לפרטים הקטנים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל פינה מטופלת בצבע וטקסטורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully