וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא: כל מה שצריך לדעת בשיפוץ הבית

יוליה ברודסקי גזית

11.8.2013 / 6:37

כדי לעבור את השיפוצים בשלום, לא לחרוג מהתקציב ולקבל בסופו של תהליך את הבית שעליו חלמתם כדאי שתשננו את הרשימה הבאה. השלבים ההכרחיים בשיפוץ וממה כדאי להמנע

הילדים עזבו את הבית, נמאס מחדר השינה הקטן או שסתם הבית זועק להתחדשות - הגיע הזמן לשפץ. לרוב מה שמונע מאיתנו להתחיל במלאכה הן שאלות לגיטימיות כמו "מהיכן מתחילים?, מה עושים ולמי פונים?" מה שבהחלט יכול להקל על התהליך זה ליווי צמוד של איש מקצוע מתאים. לצורך כך מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ מסבירה על שלבי השיפוץ ואיך כדאי לעשות זאת כמו שצריך.

אילוסטרציה. ShutterStock
הזזת קירות בצורה וידטואלית היא חלק מהתכנון המקדים/ShutterStock

נסו להבין ביניכם לבין עצמכם מהן הסיבות שעוררו את הצורך לשפץ: חסר חדר, אין מספיק אור, לא נעים לשבת בסלון, האמבטיה קטנה מדי והרשימה עוד ארוכה. אם אתם יודעים מה אתם רוצים לשנות, זו כבר התחלה טובה.

במפגש הראשון עם המעצב, הציגו לו את הבית והרכיבו ביחד איתו "רשימת המכולת" של הדרישות מהשיפוץ, הצרכים של הדיירים והאזורים בבית שצריך לשים עליהם דגש בשיפוץ.

התקציב הוא חלק בלתי נפרד מאותה רשימה. התקציב שעומד לפניכם צריך, כמובן, להתאים להיקף השיפוץ שאתם מתכננים. תפקיד המעצב שלכם הוא לעזור לכם להבין אם התקציב שלכם תואם את הדרישות.

עיצוב ושיפוץ דירה בתכנון ענבל ברקוביץ. גדעון בועז, בנין ודיור
תכננו עם עצמכם מה תרצו בביתכם החדש?/בנין ודיור, גדעון בועז
עיצוב ושיפוץ דירה בתכנון ענבל ברקוביץ. גדעון בועז, בנין ודיור
חלק מהכנות השיפוץ הוא לדמיין את הבית שאותו תרצו לעצמכם/בנין ודיור, גדעון בועז

בפגישה הבאה המעצב מגיע עם הצוות שלו למדידות. לאחר עדכון נתונים והמידות במחשב מתחילים להזיז קירות וירטואליים. בשלב זה משחזרים את הבקשות והרצונות של הדיירים ומנסים לעצב על פיהם את הבית. השרטוט מאפשר לראות במבט-על כיצד לייצר הנדסת אנוש נכונה, איפה להעמיד רהיטים ואילו פתחים חדשים ליצור. "אני מביאה אל הלקוחות גם את התוכניות שבניתי כניסוי וטעייה, יחד עם התוכנית המועדפת עלי", מסבירה ברקוביץ, "זו שיטה מצוינת להסביר למה אופציה מסוימת עובדת ואחרת לא, ולמה דברים שדברנו עליהם בעל פה לא עומדים במבחן המציאות".

אילוסטרציה. ShutterStock
מדידה מדוייקת של שטח תביא לתוצאות טובות/ShutterStock

ברגע שנבחרה התוכנית שאיתה הולכים לעבוד, "מלבישים" עליה תוכניות חשמל, אינסטלציה, הנמכות תקרה למיזוג אוויר, נקודות מאור, נקודות טלוויזיה, מחשב וכו'. השילוב של התוכניות יוצר בית שהכול בו מתוכנן עד לפרט האחרון. המידות המדויקות מאפשרות לשבץ רהיטים פוטנציאליים על גבי התוכנית ולהתאים לסלון ספה, שולחן וכורסא בגודל הנכון, שלא יחסמו ולא יפריעו.

עם סיום עריכת התוכניות בונים כתב כמויות לקבלן השיפוצים. כתב כמויות הוא מסמך המאגד את כמות החומר והעבודה הנדרשת לשיפוץ, על פי התכנון שנעשה.

בשלב הבא קובעים יום שיפוצים - עד אותו יום מקיימים מפגשי רכישות של הדברים הראשונים שהקבלן צריך: אינטרפוצים, ניאגרות, ריצופים, חיפויים, תאורה שקועה, סנטריה, דלתות פנים, אלומיניום ועוד.

שיפוצים. ShutterStock
דאגו שהמעצב ילווה את הקבלן והפועלים לאורך כל העבודה בדירה/ShutterStock

לאורך התהליך המעצב עושה ביקורות שטח באופן תדיר ומתלווה לכל בעל מקצוע שמתחיל בעבודה, כדי לוודא שהכל נעשה על פי התוכנית.

כשמגישים לקבלן "כתב כמויות" שואלים כמה זמן להערכתו ייקח השיפוץ. לזמן שהוא נוקב יש להוסיף תקופת זמן של כחודש וחצי בהם מתחילות עבודות נוספות: התקנת מראות, שיש, פרקטים, ארונות, דלתות, מנורות, מקלחונים ועוד. בסיומן, חוזר הקבלן לבצע תיקונים של טיח וצבע.

אילוסטרציה. ShutterStock
הכניסו לתחשוב הזמן את כל הפרטים הרלוונטיים לרבות שיש ופרקטים/ShutterStock
עיצוב ושיפוץ דירה בתכנון ענבל ברקוביץ. גדעון בועז, בנין ודיור
בזמן שהפועלים השתלטו לכם על הבית רצוי שתלכו לבחור את הריהוט/בנין ודיור, גדעון בועז

ממשיכים עם השופינג לעבר התוספות הלא קבועות: רהיטים, תאורה חיצונית, תמונות ויתר הדברים שהופכים את הבית למעוצב. חשוב בשלב זה לאזן את התקציב, להחליט באיזה חדרים ואזורים בבית משקיעים יותר תקציב ובאילו פחות (וזה לא אומר שהם פחות מושקעים מבחינת העיצוב).

המלצה חמה היא לצאת מהבית בעת השיפוץ, אם זה מתאפשר לכם כמובן. זה לא נעים לחיות שלושה חודשים בתוך אבק שכבר נכנס לוורידים, להתחיל לעשות קפה שחור ב-07:00 בבוקר לעובדים ולגלות שסגרו לכם את המים או את החשמל.

בית במהלך שיפוצים והריסות. ShutterStock
צאו מהבית בזמן השיפוצים כדי לא לאבד את הדעת ולחיות עם הפועלים/ShutterStock

חשוב לדעת שההוצאה העיקרית של התקציב הולכת לקבלן הביצוע, אשר גורף כשליש עד חצי ממנו לטובת שלל עבודות: הריסה, בנייה, אינסטלציה, חשמל, צבע, ריצוף, חיפוי, פרוק אלומיניום, התקנת ספים, החלפת מדרגות, יצירת פתחים חדשים ועוד. זכרו שמדובר בעבודות "השחורות" שנותנות את היסודות הבסיסיים והחשובים לבית המשופץ.

אילוסטרציה. ShutterStock
העלויות הגדולות באות לידי ביטוי גם ב"עבודות השחורות"/ShutterStock

מומלץ לקחת קבלן אחד שמאגד את כל אנשי המקצוע. אם תיקחו אותם בנפרד זה אומר שאתם אלה שתדאגו לתאם ביניהם, ואם תהיה בעיה כלשהי אז כל איש מקצוע עלול להפיל אותה על חברו. כשאתם עובדים מול קבלן אחד ומשלמים לו את הכסף, הוא נותן לכם את האחריות על כל העובדים שלו והוא זה שצריך "לשבור את הראש" במקרה של תקלות.

ישנם לא מעט קבלני משנה שהולכים לקחת חלק בפרויקט: נגר, איש מיזוג, קבלן אלומיניום, מתקין פרקטים, מתקין שיש ומדרגות, מתקין דלתות ועוד.כדאי שתיקחו המלצות לקבלני המשנה ממעצב הפנים או הקבלן. אותם האנשים מרבים לעבוד עם הממליצים שלהם ולמרות שאתם משלמים להם בנפרד, הם מחויבים יותר לעבודה. בנוסף, הקבלן הראשי אחראי לתאם בין העובדים שלו לבין העובדים החיצוניים ולתדרך את בעל הבית באיזה שלב להזמין כל אחד מבעלי המקצוע כדי שיהיה סנכרון בין כולם.

עיצוב ושיפוץ דירה בתכנון ענבל ברקוביץ. גדעון בועז, בנין ודיור
עם השיפוץ נפתח התיאבון ואז הסכנה האמיתית היא לחרוג מהתקציב/בנין ודיור, גדעון בועז

חריגה מהתקציב מתרחשת לרוב כי המשפצים מקבלים תיאבון ("כבר השקעתי כל כך הרבה בשיפוץ, אני לא אוותר על המנורה שכל כך מוצאת חן בעיני"). אבל זכרו שיש מקומות שהעין רואה יותר ויש מקומות שהעין רואה פחות ולכן פחות דחוף להשקיע בהם ולחרוג מהתקציב. הגדו?לה היא לנווט את העין למקומות החשובים באמת ולנהל את התקציב בצורה נבונה ומתונה.

עיצוב ושיפוץ דירה בתכנון ענבל ברקוביץ. גדעון בועז, בנין ודיור
קורות בדירה מאלצות שאלת איש מקצוע כדי שלא לגרום לנזק/בנין ודיור, גדעון בועז

כשמגלים עמוד קונסטרוקציה שאסור לגעת בו ושמפריע לסידור החדש של הדירה, חייבים לפנות למהנדס בניין או קונסטרוקטור. רק הוא יכול לתת אישור להפיל תמיכה של הבניין, בכך שהוא נותן במקומה תמיכה אחרת שפחות מפריעה. "לא בכל בית צריך להזיז קיר קונסטרוקציה. במקרה כזה ניתן 'לעשות מהלימון לימונדה' כמו למשל להתקין על העמוד תאורה יפה או חיפוי נכון שישדרג את החלל", מייעצת ברקוביץ'.

.

אילוסטרציה. ShutterStock
כדאי לעשות ביקורי פתע לשיפוצניקים כדי לוודא שאלו לא מתבטלים/ShutterStock

הקפידו להיות עם "אצבע על הדופק", בקרו בדירה כמה שיותר, אפילו מידי יום. כך תראו את ההתקדמות של השיפוץ ואם משהו לא נראה לכם נכון, תוכלו לעצור ולשאול שאלות. בנוסף, הביקורים בבית מאפשרים להתרגל לסיטואציה החדשה, להתנועע בחלל ולהפנים את השינויים.

"בית צריך להיות גם פונקציונאלי וגם מעוצב, אין סתירה בין השניים", מסבירה ברקוביץ' ומרחיבה "התוכניות מאפשרות לבית להיות פונקציונאלי בבסיסו, הוספת הריצוף, התאורה והרהיטים בהמשך הם שיהפכו אותו גם למעוצב".

לאינדקס אדריכלים; לאינדקס שיפוצים
לפורטל העיצוב מבית מגזין בניין ודיור

  • עוד באותו נושא:
  • שיפוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully