וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור בסינית: לעצב חדר ילדים על פי פנג שוואי

שני הררי

11.7.2013 / 14:39

לא בטוח שזה מה שיביא לבית שלכם שקט במהלך החופש הגדול, אבל גם שלווה ויזואלית והרבה סדר ירגיעו את האווירה הרועשת - עיצוב חדר ילדים על פי התורה הסינית

קיר "מעונן" בחדר ילדים. ShutterStock
קיר "מעונן" בחדר ילדים בעזרת מדבקות/ShutterStock

כל אחד מאיתנו מעצב, מארגן ומסדר את הבית על פי שיטה כלשהי: יש מי שנעזרים במעצב פנים, יש ששואבים השראה, לעיתים אף מחקים, עיצוב של בתים וחדרים מתוך מגזינים, יש כאלה שסומכים אך ורק על טעמם האישי ויש גם מי שלא עושה עניין גדול ונותן לאקראיות המוחלטת לכוון אותו בכל הנוגע לעיצוב הבית וסידור פנימי של הרהיטים והחפצים.

לצד כל אלה, יש רבים הבוחרים לעצב את הבית על פי הפנג שוואי- באופן מוחלט או חלקי. הפנג שוואי (בסינית: רוח ומים) היא שיטה סינית עתיקה לארגון חפצים, מבנים וסביבת המחייה האישית על מנת להגיע לזרימת אנרגיה חיובית ולהרמוניה עם הטבע, המשפיעות- על פי השיטה- על איכות חייו של האדם. ומאחר שבחדרי ילדים עסקינן, לקטנו עבורכם כמה כללים בסיסיים לעיצוב ולסידור החדר על פי השיטה העתיקה שבהחלט שווה להכיר.

5.	מלמעלה: עיצוב: שירלי נחמנה, קרדיט: שי אפשטיין, עיצוב: ענת סודרי, קרדיט: עוזי פורת. בנין ודיור
מלמעלה: עיצוב: שירלי נחמנה,/בנין ודיור

כיוונים ומיקומים

בגדול, יש לחשוב על החדר ולחלק לשני אזורים עיקריים - החלק המיועד לשינה והחלק המיועד לפעילות במהלך היום (משחק, לימוד, יצירה וכו'). שני האזורים אמורים להיות נבדלים זה מזה באופן ברור, גם מבחינה עיצובית. כלומר - החלק המיועד לשינה צריך להיות מרגיע ושקט מבחינה ויזואלית: ללא עומס חפצים ובגוונים רכים ונעימים. החלק המיועד לפעילות ועשייה יכול בהחלט להיות מעוצב בצבעים עליזים ומעוררים, מעודדים וממריצים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
4.	מלמעלה: מדבקות "luka", רשת סוהו, קרדיט: יח"צ, קישקושלי בעיצוב שלי ארז, מרמלדה מרקט. בנין ודיור
מלמעלה: מדבקות "luka", רשת סוהו, קרדיט: יח"צ, קישקושלי בעיצוב שלי ארז, מרמלדה מרקט/בנין ודיור

את המיטה מומלץ למקם באלכסון לדלת החדר- באופן כזה שהילד רואה מהמיטה את הדלת- אך לא ממש מולה. רצוי מאד שאחת מפאות המיטה תעמוד בצמוד לקיר- דבר המעניק תחושת בטחון והגנה, ומבטיח שינה רגועה ועמוקה בלילה. הפנג שווי מדגיש את חשיבותה של תחושת הביטחון וה"שליטה" בחדר - הטריטוריה הקטנה של כל ילד וילד – ולכן, ישיבה אל שולחן כתיבה כשהגב מופנה אל דלת הכניסה מפספסת את המטרה. חשוב, אם כן, למקם את השולחן בצורה כזאת שלילד היושב מולו יהיה קשר עין עם הכניסה לחדר.

שטח החדר הנמצא ממש מול הדלת נחשב בפנג שווי ל"איזור מת", כלומר, ריק וחסר תוכן מבחינה אנרגטית. לכן כדאי לנצל את השטח הזה להצבת ארון, כוננית או שידת טלוויזיה, כך שהפעולות המשמעותיות (שינה, לימוד ומשחק), מתבצעות מחוצה לו (הכל באופן יחסי, כן? אנחנו הרי מדברים על חדרי ילדים בגודל סטנדרטי).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צורות וצבעים שמגרים את העין, איקאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גדלים וצורות

תורת הפנג שווי מעניקה חשיבות עליונה לתחושה הטובה והנעימה של ילד בחדרו. תחושת השייכות והביטחון שילד מרגיש ב"מקום שלו" תגרום לו לבריאות נפשית ופיזית, להצלחה בלימודים, בחיי החברה ובכלל. אחד הגורמים המשמעותיים ביצירת האווירה התומכת בחדר היא גודל הרהיטים וצורתם - כבר מגיל צעיר ועד גיל ההתבגרות והבגרות, חשוב להתאים את גודל הרהיטים לגודלו של הילד, למידותיו ולגובהו, כך שהוא יוכל לפתח עצמאות (למשל, לקחת בעצמו צעצוע או ספר מהמדף, לטפס למיטה, להוציא חולצה מהארון) ולא ירגיש שהוא "קטן מדי" ביחס לרהיטים המקיפים אותו, או "הולך לאיבוד" ביניהם. רהיטים שמתאימים בגודלם לגיל הילד גם מגדילים את רמת הבטיחות האישית בחדר (או אם תרצו- מקטינים את הסיכון ל"תאונות" קטנות כמו נפילות או החלקה) ובעניין הזה חשוב גם לציין את ההמלצה הפנג שוויית להימנע בחדר הילדים מרהיטים או אביזרים בעלי פינות חדות או דוקרות ולהעדיף, עד כמה שניתן, פינות מעוגלות.

מלמעלה: עצמל'ה. למטה: גולדשטיין טפטים. בנין ודיור
מלמעלה: עצמל'ה. למטה: גולדשטיין טפטים/בנין ודיור

אוביקטים ודקורציה

על אף הדחף הטבעי והמובן לגמרי של הורים רבים למלא את חדר הילדים בהמון אביזרים, צעצועים, תמונות ופרטים ויזואליים שיהפכו אותו ל"שמח" ו"מלא חיים", הפנג שווי טוען את ההיפך- עומס של חפצים וגירויים ויזואליים יוצר בלבול, חוסר ריכוז ואפילו רוגז. אין זה אומר, כמובן, שחדר הילדים צריך להפוך לחלל נזירי וספרטני, ממש לא, אלא שצריך לשים לב שהחדר לא גדוש יתר על המידה בחפצים או בפרטים ובמיוחד יש להקפיד להוציא ממנו חפצים (כמו בגדים, צעצועים, ספרים, רהיטים וכו) שאין בהם שימוש, בין אם הם שבורים או מקולקלים ובין אם הם פשוט כבר לא מתאימים לגילו של הילד.

חדר שינה ילדים גדול עם שתי מיטות וריהוט ירוק בהיר. ShutterStock
מואר ובעל סגנון נקי לשמירה על הסדר/ShutterStock

אם תולים תמונות על הקיר, ובעיקר בחדרם של ילדים קטנים,כדאי שאלה תהיינה תמונות פיגורטיביות ולא מופשטות, העלולות לגרום לבלבול ולחוסר שקט. כדאי שהתמונות יציגו סיטואציות שמחות ואופטימיות תוך שימוש באלמנטים המוכרים לילדים (בתים, עצים, פרחים, ילדים, משחקים) או תמונות וציורים של חיות ובעיקר צבים, פרפרים, אריות ופילים, חיות שלכל אחת מהן מייחס הפנג שווי תכונות כמו חוכמה, הגנה, ביטחון עצמי, עוצמה וכריזמה.

חלון. ShutterStock
שלא יברחו האנרגיות/ShutterStock

חלונות וזרימת אנרגיה

תורת הפנג שוויי ממליצה לבחור כחדר ילדים חדר שבו אין חלון ממש מול דלת הכניסה, מכיוון שמיקום כזה מבריח את האנרגיה הטובה שרק נכנסה לחדר. אם אין שום אפשרות להעתיק ממקומם את החלון או את הדלת, אפשר להתפשר על פתרון ביניים ולתלות וילון על החלון, או פשוט להשאיר אותו סגור תמיד (ואנחנו אומרים- לכו על אופציית הוילון. במדינתו הרותחת חלון סגור תמיד פירושו מחנק נוראי). מומלץ גם להימנע ממצב שבו המיטה וליתר דיוק- הראש- נמצאים ממש מתחת לחלון. אם אין ברירה או אפשרות למקם את המיטה אחרת בחדר, יש להקפיד לסגור את החלון בלילה בזמן השינה. אם החלונות בחדר פונים לנוף נעים ואסתטי, רצוי מאד "לנצל" אותו - לפתוח את החלונות ולאפשר גם כניסת אור טבעי ואוויר נקי. לעומת זאת, אם חלון או חלונות פונים לנוף שאינו הרמוני או אסתטי- חצר אחורית מלאה גרוטאות, אתר בנייה, רחוב סואן, עורף של בניין שכן וכו'- רצוי להסתיר את ה"נוף" הזה באמצעות וילון אטום או תריס.


לכל הכתבות והרעיונות היצירתיים לחדרי הילדים


לאינדקס חדרי ילדים; לאינדקס בדים וטקסטיל לבית
לפורטל העיצוב מבית מגזין בניין ודיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully