וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע העיצוב במילאנו: חוזרים לעבוד מהמשרד

האדריכל ז'אן נובל מנצח על מיצב משרדים מרשים שמעורר חשק לעבוד שעות נוספות ורון ארד משיק טכנולוגית צבע חדשה ומדבר על צביעות ישראלית. דיווח מיוחד משבוע העיצוב במילאנו

חודש בלבד חלף מאז מאריסה מאייר, מנכל"ית יאהו אסרה על עבודה מהבית וכבר תערוכת העיצוב המסחרית "סלון דל מובילה" שנפתחה אתמול (שלישי) במסגרת שבוע העיצוב במילאנו מוקדשת השנה למשרדים, אזורי עבודה ותאורה. אין כמובן קשר ישיר בין החלטתה של מאייר לתערוכה, אך כך או אחרת בניגוד למגמה שעודדה ב-2008 עבודה מהבית וחסכון במשאבי החברה בשל משבר כלכלי כלל עולמי, היום מדובר במצב שונה לחלוטין. אם תרצו, המוטו הינו המשרד הוא הבית וכך גם נקראה התערוכה המרכזית: Office for Living.

מי שנבחר לנצח על הסימפוניה העיצובית הזו הוא האדריכל הצרפתי המוערך ז'אן נובל, שאוצר אותה ומציג שמונה תרחישים ל"עולם התרבותי האפור". "בעיני אנשים רבים עבודה איננה קשורה לחיות ולכן בחרתי דווקא בשם הזה, שימחיש שאפשר גם אחרת", ציין נובל בארוע פתיחת התערוכה. "כשם שהדירות שלנו נוחות מאוד לעבודה כיום, זה עובד גם בכיוון ההפוך - רהיטים ביתיים מתאימים לעיצוב המשרד העכשווי".

לטענתו של נובל, עיצוב משרדים נעשה עד היום בצורה מוטעית, שבלונית וחזרתית והפתרונות שנתנו גורפים וכלליים. צורות הבנייה התיישנו, ומשרד ששוכן במגדל המוקף בזכוכית לא יוכל לקבל פתרונות תכנון כמו זה שבדירת לופט לדוגמה. תנאי העבודה השונים מכתיבים את העיצוב ומכאן, שצורת השכפול והחזרה בעיצוב ותכנון המשרדים צריכה להתפוגג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצגת אפשרות לעבודה מהמטבח הביתי, מתוך המיצב של ז'אן נובל/מערכת וואלה!, צילום מסך

המיצב של נובל נעשה בביתן מרובע שנצבע כולו בגוון כהה ודרמטי. במרכזו העגול הנראה ככיכר עיר עירונית הוצבו ארבעה מסכי ענק ועליהם הוקרנו מונולוגים המתייחסים למרחב העבודה מפי ארבע פיגורות בולטות: מעצבת האופנה אגנס בי, הצלם אליוט ארוויט, האמן מיכאלנג'לו פיסטולטו והבמאי אלן פליישר. מסביב הובילו 6 כניסות לשמונה חללים המציעים מרחבי עבודה חדשים, אטרקטיביים, יצירתיים ונעימים שעושים חשק לעבוד שעות נוספות. ביניהם, הצעות עיצוביות לעבודה מדירה קטנה, מהאנגר תעשייתי, או מגורד שחקים. בחלל שביעי ונוסטלגי הוצעו פריטי משרד של המעצבים הגדולים של ראשית המאה כמו למשל ספה של ג'יו פונטי, יחידת אחסון של הצמד צ'ארלס וריי אימס ושולחן עבודה של פרנק לויד רייט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מציב סטנדרטים חדשים לסביבת העבודה - האדריכל הצרפתי ז'אן נובל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמדת עבודה ממשרד צ'ארלס וריי אימס בחלל המאסטרים הנוסטלגי, מתוך המיצב של ז'אן נובל/מערכת וואלה!, צילום מסך

גולת הכותרת של המיצב של נובל למרבה ההפתעה לא התרכזה במשרדים אלא במהפכה בתחום הצבע אותה הציג רון ארד בחלל השמיני שהוקדש למשרדו ולמשרדם של שלוש קולגות שלו: מיקלה דה לוצ'י, פיליפ סטארק ומארק ניוסון. בכל אחת מפינות החדר מוקמה פינת ישיבה שעוצבה על ידם ובקיר הסמוך הושתל מסך שהציג סרטון צילום סטאטי המתעד התנהלות של מספר שעות בכל אחד מהמשרדים של המאסטרים.

ארד, לא הסתפק בזה ובחר להציג באותה הזדמנות את הבשורה בתחום הצבע באמצעות עמדת עבודה ייחודית. מדובר בפטנט טכנולוגי של חברה ישראלית-אמריקאית (Versatile) איתה ארד משתף פעולה בשנה האחרונה. הטכנולוגיה שזכתה לשם Active True Colour מאפשרת שינוי צבעוני של משטחים, בהתאם לצורך המשתמש. זאת ללא תוספת תאורה שמלאה את העין האנושית או זלילה של אנרגיה, אלא שימוש בצבעים טבעיים, המשנים זווית של המולקולות על ידי זרם חשמלי ומייצרים סביבה נוחה יותר מאלה שמתקבלים במסכים או כתוצאה מתאורה מלאכותית. "כשפנו אליי בראשונה לשתף פעולה עם המוצר הזה סירבתי" מספר ארד לוואלה! בית ועיצוב בהשקת המוצר. "הרגשתי לחץ מצד היזמים והמפתחים שרצו לצאת עם הדבר המהפכני הזה כמה שיותר מוקדם. מאחר וזה לא היה מהפלנטה שלי הרשיתי לעצמי לסרב לקחת בו חלק ורק לאחר שהחוקרים עשו כברת דרך והמשיכו להתעקש ולהביא אופציות שימוש נוספות נעתרתי לשיתוף פעולה. מה גם שאחד המדענים בפרויקט הזה מגיע מאוקספורד ואוקספורד מצלצל טוב" מוסיף ארד בחיוך.

"כמה שהפטנט הזה אולי נשמע מורכב הוא נכנס לרשימה המתארכת של "איך לא חשבו על זה קודם? במיוחד כשמדובר במרכיב שמריץ את נבחרת הסטארט אפ הישראלית". בשלב ראשון הפטנט נמכר למסעדת Prime Grill בניו יורק, מתחם בית כנסת בלינקולן סקוור ומלון בוושינגטון שבו ארד משלב את הצבעים המשתנים מקומה לקומה במעליות. "בשלב מאוחר יותר אחרי הקירות ושאר משטחים, הטכנולוגיה הזו תגיע גם למוצרים ולבגדים. אם תלבשי שמלה אדומה ותרצי נעליים אדומות, הן יוכלו להשתנות לצבע שתבחרי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רון ארד - לא נשאר חייב וגונב את ההצגה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך חלל המאסטרים: ספה של ג'יו פונטי ויחידת אחסון של צ'ארלס וריי אימס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיר צבע מהפכני בעמדת העבודה שעיצוב רון ארד במייצב של ז'אן נובל בתערוכת סלון דל מובילה, מילאנו 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טכנולוגית הצבע של רון ארד וחברת Versatile כבר בשימוש במסעדות ומלונות בארצות הברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

על 4 מסכי ענק הוקרנו מונולוגים המתייחסים למרחב העבודה

איל כהן, מנכ"ל Versatile מוסיף כי עד היום השינוי הדינאמי היחיד שהיה בבית היא התאורה, ומעכשיו גם הצבע יקבל ממד נוסף. "מדובר בחופש לעצב את הסביבה לפי תחושות, עונות השנה או אירוח, תוך חזרה למקורות והתרחקות מחיזוק העולמות הווירטואליים" מציין כהן. "במקום לעבוד מחדר לחדר כדי לשנות אווירה ובהמשך לבחור בין פרטי לבוש, יהיה ניתן לעשות זאת באמצעות מגע פשוט על ידי מגוון אפשרויות האינטר פייס של המאה ה-21". הטכנולוגיה מציעה כיום פלטה וירטואלית מגוונת של צבעים וצורות אפילו כאלה שמדמים מראה של שיש ועשויים בעתיד למחוק את תעשיית הטפטים.

ארד כידוע, איננו נמנה על המעצבים שמורידים הילוך ומתרכזים בדבר אחד. "אני עובד על תערוכה חדשה שצפויה להיערך במוזיאון העיצוב בחולון ב-19 ביולי. היא תקרא "ברוורס" כי לא בער לעשות עוד תערוכת רטרוספקטיבה. יהיו בה מוצרים חדשים ביניהם, ליין המשקפיים החדשים ו-4 עבודות וידאו". כך שבמקרה הכי גרוע לא הצלחתם להגיע למילאנו השנה, את ארד תוכלו לראות בחולון במרחק נסיעה.

למבקרים בשבוע העיצוב במילאנו: מיצב המשרדים Office for Living של ז'אן נובל במסגרת "סלון דל מובילה", יוצג עד ה- 14 באפריל בביתן 22, Fairgrounds ,Rho Milan

עוד משבוע העיצוב במילאנו: המיטות המוטרפות של האחים קמפנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפשרות לעבוד מהסלון בלי להפוך אותו למשרד חד ממדי, מתוך המיצב של ז'אן נובל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמדות עבודה מגוונות שמאפשרות צורות עבודה שונות, מתוך המיצב של ז'אן נובל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתרונות חדשים לעבודה בעידן העכשווי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully