וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב מטבח: המדריך המלא

ליעונה מנקלי

14.4.2011 / 10:45

איפה כדאי למקום את הכיריים והתנור? וכמה מקום צריך להשאיר למקרר? טיפים חשובים שהמטבח החדש שלכם חייב לדעת

עיצוב ותכנון מטבח הוא אחד המרכיבים היקרים ביותר בשיפוץ ובנייה של בית. רוכשי דירות חדשות יבקשו, בדרך כלל, לשדרג את המטבח הבסיסי שקיבלו מהקבלן ורוכשי דירה מיד שנייה ממהרים לשדרג ולהוסיף בו שטחי אחסון ועבודה או להחליף את הארונות והמשטחים שנשחקו בשל השימוש האינטנסיבי. בשונה ממה שהיה נהוג בעבר, מרבית המטבחים המתוכננים כיום אינם סגורים בדלת כחדר נפרד אלא חשופים ופתוחים לכל – מה שמחייב תשומת לב קפדנית לעיצובם, ולמתן פתרונות של אחסון, ניקיון וסדר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
את הכלים, בקבוקי הרטבים וקופסאות התבלינים מומלץ למקם בסמוך לכיריים. איקאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך עושים את זה נכון?

המוטו שלנו הוא "נוחות מעל הכל". המטבח בהגדרתו משמש בראש ובראשונה לבישול, אחסון מוצרי מזון וכלים ואכילה. לכן, עוד לפני שמתייחסים לפן העיצובי, יש לתת את הדעת לתכנון וארגון מתאים שלו. דוגמאות בולטות לכך הן הצבת כלים שמישים במיוחד (מחבתות או סירים קטנים) בארונות או במתלים לצד הכיריים, אחסון של בקבוקי רטבים וקופסאות תבלינים בסמוך לאזור הבישול ומיקום של מגירת הסכו"ם קרוב ככל האפשר לאיזור האכילה.

איך יוצרים סדר במטבח? שקט ויזואלי במטבח מתקבל כאשר הכלים נסתרים מן העין ומאופסנים בתוך הארונות אך, לפעמים, דווקא ארונות המטבח יוצרים תחושה של עומס וכבדות בחלל. המטבח המודולרי, האופייני לימינו, נשען על התפישה כי אין צורך בשטח נרחב כדי לבשל ובשוק קיימים פתרונות אחסון אסתטיים ונוחים שמאפשרים אחסון יעיל תוך ניצול מקסימלי של השטח (בלי לבזבז שטח קבוע ויקר על הרצפה). כך, לדוגמה, אפשר למצוא יחידות אחסון המתפרשות על פני קיר שלם וחוסכות מקום יקר, אביזרי תלייה לסירים ומחבתות, מגנטים לסכינים ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אי במרכז המטבח משמש לאחסון, עבודה ואכילה; גם הפנג שואי בעד. ינובה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך נהוג לסדר את החלל? בדרך כלל, מרוכזים שטחי האחסון והעבודה בשני קירות סמוכים שמתוכננים בצורת האות רי"ש. ברוב המקרים נעשה שימוש בקיר אחד עבור יחידות האחסון, המקרר ומכשירי החשמל הנוספים ובקיר השני לטובת משטח העבודה. כמו בשאר חלקי הבית, מומלץ לנצל גם כאן באופן מירבי את שטחי האחסון הקיימים ולהימנע מחללים "מתים". דוגמה לכך קשורה בשימוש בארונות המטבח - אם הארונות התלויים הם בגובה של פחות ממטר מהתקרה רצוי להוסיף שטחי אחסון עד התקרה ולא לשמור על מרווח צר שאינו שימושי. אפשרות נוספת שהולכת והופכת אופנתית בשנים האחרונות היא מיקום של "אי" המרכז החלל שמשמש לאחסון, לעבודה ולאכילה.

איפה שמים את מכשירי החשמל? מיקום נכון של מכשירי החשמל הגדולים יסייע להתנהלות תקינה וזורמת במטבח. "אי" במרכז המטבח יכול לשמש כפתרון טוב לאחסון הכיריים ומכשירי חשמל קטנים כמו קומקום חשמלי או טוסטר, ומיקומו במרכז המטבח, מול הכניסה, הוא חיוני ונכון על פי תורת הפנג שואי. אם לא בורכתם במטבח גדול דיו על מנת להכיל אי עבודה תוכלו להתקין את הכיריים בסמוך לחלון, עם רווח מתאים מצדם, להנחת סירים גדולים בצד הקרוב לקיר ורחוק מספיק משפת משטח העבודה. מקמו את התנור לצד משטח עבודה, באופן שיקל על העברת המזון ממנו ואליו. העדיפו תנור בעל דלת הנפתחת כלפי מטה, עליה ניתן יהיה להניח את התבנית כעצירת ביניים, בדרך אל משטח העבודה.

מומלץ להשאיר רווח של כ-95-100 ס"מ עבור המקרר, ואפילו להוסיף כ-10 ס"מ יותר לגודלו, על מנת להותיר מקום לאוורור ולהשאיר אפשרות עתידית להחליפו בדגם משוכלל וגדול יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אי אפשר להתעלם. הצעת הגשה דרמטית של נירלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחירת צבעים: הגוונים הנפוצים למטבחים הם לבן, שמנת, חום, אפור וגווני עץ טבעיים שמדגישים את איכות החומר ואת עיצוב המטבח. בהקשר זה חשוב לזכור שהמטבח משמש, בדרך כלל, רקע נייטרלי לצבעוניות הטבעית והמרהיבה של מוצרי המזון ולכלים שמוצגים בו לראווה. בחרו בצבע בדרגת עמידות גבוהה, שייצמד היטב אל הקיר והתשתית ויישמר לאורך זמן. עדיף ללכת על צבעים רחיצים שאפשר לנקות באמצעות ניגוב במטלית לחה.

זה הטרנד

כאמור, בשל העלות הגבוהה של עיצוב ושיפוץ מטבח ואופיו של החדר, נהוג לעצב מטבחים בסגנון נקי ונייטרלי, עם מינימום של שימוש באלמנטים אופנתיים וברי חלוף. יחד עם זאת, מכיוון שאלמנט הראווה חשוב גם כאן, מספר סגנונות בולטים יעשו עימו חסד:

סגנון ההייטק: הסגנון המודרני והקר מאופיין בקווים נקיים ובהירים ומחמיא בעיקר למטבחים קטנים, שכן הוא יוצר אשליה של חלל גדול ומרווח. שימוש בצבעים חיוורים ובעיקר צבעי לבן ובוהק וגוונים כסופים למיניהם יעניקו את האפקט המבוקש וייצרו תחושה של מטבח חדש וסטרילי המתאים לאירוח וקצת פחות לבישול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
את התנור יש למקם קרוב למשטח העבודה, באופן שיקל על העברת האוכל ממנו ואליו. בשטח שמתחת לארונות התלויים אפשר להתקין גופי תאורה. דו-איט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסגנון הכפרי: הסגנון השכיח והפופולרי, מחזיר למטבח טעם של פעם ומוסיף לו חמימות רבה. הגוונים המתאימים לעיצוב בסגנון זה הם גווני החום והשמנת. מומלץ להוסיף לאחד מקירות המטבח גם חיפוי בטקסטורה כפרית על ידי שימוש בטיח דקורטיבי דוגמת הווגה או המרמרינו המקנים לקיר מראה מחוספס וטבעי. בנוסף, קל לחדש את ארונות המטבח בעזרת צביעה בטכניקת הדיסטרסינג שמעניקה להם מראה משומש ואופנתי.

הסגנון הדרמטי: ניגודיות חזקה בגווני המטבח תהפוך אותו לחדר שלא ניתן להתעלם ממנו. משחק בגוונים חזקים של שחור ולבן יוסיף עניין למטבח ויעניק אשליה חזותית של גובה ועומק.

הסגנון הרומנטי: קווים מסוגננים ושימוש בחומרים מסורתיים כעץ, בשילוב צבעי פסטל ואביזרי פרזול עם פיתוחים יוסיפו ממד של חמימות רכה למטבח. נברשת מהודרת תאיר את החלל באור יקרות ותוסיף לו טאץ' אלגנטי ומרשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עץ מסורתי, פרזול ונברשת גדולה ומרשימה לסגנון רומנטי. הדקל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכל מואר

לתאורת המטבח מספר תפקידים, מיצירה של סביבת עבודה נוחה, שתאפשר זיהוי של מוצרים וכלים, ועד יצירה של אווירה נעימה בזמן אירוח או אכילה משפחתית משותפת. מומלץ להעדיף את יעילות התאורה על פני האפקט הוויזואלי שלה.

לצרכי עבודה הוסיפו מערכות תאורה ייחודיות ונסתרות בקיר שיוסיפו תאורה כללית או נקודתית – מעל למשטח העבודה או הכיריים ומעל לאיזור האכילה. אם יש לכם ארונות עליונים במטבח, תוכלו לנצל אותם ולהתקין תחתם תאורה נסתרת שתאיר את משטח העבודה. ניתן לבחור בין פסים פלורוסנטיים דקיקים לבין גופים הלוגניים המחוברים בזווית למשטח התחתון.

חשוב שהתאורה העיקרית במטבח תהיה חזקה ובהירה. ניתן להשתמש בתאורת פלורוסנט צהובה וטבעית, או בגופי תאורה שקועים בתקרה. במטבחים מודרניים יותר מקובל להשתמש בפסי תאורה עם ספוטים, המעניקים למטבח מראה היי-טקי. מומלץ להימנע מתאורה כבדה ומחממת, כיוון שבהיותו איזור של בישולים שהרי המטבח חם מ מילא. אם קיימת פינת אוכל בתוך המטבח עצמו, יש להתאים לה תאורה נפרדת. לרוב, יתאים גוף תאורה תלוי מעל השולחן, התורם לאווירה נעימה ואינטימית. להשגת אפקט מרשים בזמן אירוח האירו את איזור האכילה באמצעות תאורה בגווני צהוב (כמו תאורת ספוטים, למשל) שתציג את המזון המוגש בצורה מעוררת תיאבון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פינת האוכל דורשת תאורה נפרדת, עדיף מעל השולחן. רגבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחלקת טקסטיל

וילונות: גם לווילון במטבח, כמו לעיצוב שאר החלל, יש פונקציה דואלית. הווילון יכול להשלים או לרכך את הסגנון והעיצוב שבחרתם, אך מעבר לכך, הוא מווסת את כמות האור והשמש החודרים למטבח בשעות מסוימות ומגן על ארונות המטבח ועל מוצרי העץ מדהייה ומפגעי השמש. כשקונים וילון, כדאי לבחור במוצר קל לניקוי. וילונות מיקדו העשויים במבוק ניתנים לשטיפה במים, וילונות רומיים ניתנים לכיבוס ותריסים ונציאניים, שמאפשרים שליטה ברמת ההצללה, ניתן לנקות באמצעות מטלית לחה.

שטיח: לרוב משתמשים בשטיחון קל בחלל המטבח, שישמש מסגרת נעימה וחמימה אך גם ידאג לשמור על הניקיון (אם נשפכו מים, לדוגמה). כדאי להשתמש בשטיח שעשוי מחומרים שקל לנקות, כמו במבוק או סיבים סינתטיים, בעל עמידות גבוהה וכושר ספיגה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שווה להשקיע בקולט אדים. הדקל/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועוד כמה קטנות:

• לקביעת גובהם של הארונות התלויים התחשבו בגובהו של המשתמש העיקרי במטבח.

• בנוסף, חשוב שצירי הדלתות בארונות יאפשרו פתיחה של 180 מעלות (מעלה או לצדדים), כדי להימנע ממכות ומחבטות כאשר הדלתות פתוחות לרווחה.

• מומלץ להשקיע בקולט אדים שימגר את ריחות הבישולים בחלל.

• הזמינו מטבח מחברה הנושאת תו תקן. הוא מבטיח שהמטבח עבר בדיקות מחמירות המאשרות את בטיחותו, וכן מאשר שימוש בחומרים איכותיים ברמת גימור גבוהה.

• קנו מטבח רק מחברה אמינה, המעניקה שירות ואחריות לאורך שנים. החברות הגדולות עובדות ומייצרות מטבחים על פי התקן, לכן רוב הסיכויים שהמטבח מיוצר מחומרי הגלם הטובים ביותר. הדבר מבטיח עמידה בתנאי האחריות והשירות שלהן ואת קיומן בשוק שמאשר שיהיה למי לפנות, בעת הצורך.

• רכשו מטבח עדכני שיתאים לצרכי המשפחה – התאימו את הטרנדים השולטים, האופנות והמגמות בראש ובראשונה לצרכים שלכם. אל תסתפקו במטבח קטן אם משפחתכם מונה יותר משלוש נפשות, ואם אתם אוגרי מזון נלהבים, אל תוותרו על שטחי אחסון נאותים למען שמירה על מראה נקי ומינימליסטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully