וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדר משלהם

לייה מאירזון

27.3.2011 / 8:30

אסונות הטבע לאורך השנים הולידו את ארכיטקטורת החירום, שמפתחת מבני מגורים ארעיים לניצולים. אז איפה משכנים עשרות אלפי יפנים שהפכו פתאום להומלסים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעניקות מענה למצוקת הפרטיות במקלטי הניצולים. המחיצות של סטודיו שיגרו באן ביפן/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוך פחות משעה, הפכו עשרות אלפי יפנים למחוסרי דיור לפני כשבועיים. האזרחים שאיבדו את ביתם באסון רעידת האדמה, פונו למבני ציבור שונים ששרדו את הרעש והשיטפון שהגיע בעקבותיו, כמו מקלטים והיכלי ספורט שמהווים קורת גג זמנית. סטודיו שיגרו באן (Shigeru Ban architects) מטוקיו, המתמחה בשילוב של נייר וקרטון כחלק נרחב מעבודות הארכיטקטורה והבנייה בהן הוא עוסק, החל להפיץ בימים אלה מחיצות הפרדה שפיתח מקרטון, שנועדו לתחימת אזורים פרטיים בתוך מקלטי החירום ביפן. המחסור בפרטיות בתוך המקלטים מוסיף למתח הנפשי בו שרויים הניצולים ומשפחותיהם, והמחיצות המודולריות מהוות מענה זול, זמין וקל להרכבה לבעיה.

הסטודיו הציע בעבר את מומחיותו בתחום גם לאזורים אחרים שנפגעו באסונות טבע החל מרעידת האדמה בניגריה בשנת 2004, שבעקבותיה החלו בפרויקט מחיצות ההפרדה, ועד היום. המודל העכשווי של המחיצות בנוי מצינורות קרטון המשמשים כקורות, חלקי עץ כמחברים ויריעות של בד לבן בתור קירות. המידה הבסיסית של כל יחידה מורכבת היא 180 מ"ר אשר אפשר להגדיל לכל גודל על ידי תחימה שונה בעזרת יריעות הבד.

הפרויקט פועל ללא מטרות רווח ומוסיף לגייס תרומות מרחבי העולם בימים אלה. לתרומות פנו לדף "Japan earthquake" באתר הבית של הסטודיו.

תקופת בית שני

לא רק היפנים מתכוננים לשעת צרה. הצורך בשיכון מהיר ואפקטיבי באזורים מוכי אסון הוליד ברבות השנים תחום שנקרא ארכיטקטורת חירום, העוסק בהמצאה ופיתוח של מבני מגורים קלים לניוד והרכבה המהווים פתרון מיידי למצוקת הניצולים. ארכיטקטורת חירום היא תחום נרחב שטופל בעבר בדרכים שונות ומגוונות, כאשר העקרונות המנחים הם שליחה מיידית לאזור הנפגע, הרכבה מהירה, שימוש בחומרים המקומיים והתאמה לתנאי השטח.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית האדום של סטודיו אוברה. מוכן לשינויים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ה"Red+Housing", מבנה שהוצג כחלק מתערוכה לציון יום השנה לרעידת האדמה שארעה בסצ'ואן ב-2008, הוא דוגמה טובה לתהליך האבולוציוני שעבר אוהל הפליטים לאורך ההיסטוריה רצופת האסונות. הבית, שפותח על ידי הסטודיו הניו-יורקי לארכיטקטורה "אוברה" (Obra), מסתמך על עקרונות של תגובה מהירה באזורים מוכי אסון דוגמת האוהל הצבאי ומשלב אותם עם פתרונות איטיים וקבועים יותר כגון שימוש בחומרים לוקאליים לבנייה מחדש של שכונות מגורים חרבות.

הבית האדום שואף לשימוש אוניברסלי. בגרסתו המוכנה הוא עשוי לוחות עץ גדולים ארוזים באריזה שטוחה המאפשרת שינוע זריז וניידות מקסימלית. ניתן לשנות את המבנה שלו בהתאם לצרכי האזור הפגוע (להוסיף תנור ובידוד לאזורים קרים או להוריד דלתות וחלונות באזורים טרופיים), ולהמיר את חומרי הבנייה בהתאם לזמינותם בשטח. במקרה הזה הבית נשלח כשרטוט כדי לאפשר בנייה מחומרים מקומיים כגון במבוק, רטאן או משטחי עץ שונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשויה קרטון ומגיעה באריזה שטוחה ודקה. ה-U-dome/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבנה זמני נוסף שעוצב על פי אותם קווים מנחים הוא ה-"U-dome", שפותח על ידי הארגון "World shelters" , שפועל בקליפורניה ללא מטרות רווח. הכיפה שימשה בעבר כמבנה מגורים לאזורים מוכי אסון, כמרפאה ניידת, כמחסן וכסדנת עבודה, ומסתמכת על עקרונות הגיאומטריה המודולרית שנוסחה על ידי באקמינסטר פולר בבניית הכיפה הגאודסית בתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת. שיטת בנייה זו מייצרת חוזק מבני מקסימלי ללא צורך בקורות תומכות, מתבססת על שימוש בחומר אחד (ועל ידי כך מוזילה את עלות הייצור) ומאפשרת אריזה שטוחה ודקה שמייעלת את שליחת המבנה לאזורים נזקקים.

באריזתה המקורית הכיפה עשויה כולה קרטון וניתנת לפירוק והרכבה מחדש במידת הצורך. בדומה לבית האדום, אפשר לשלוח את הפרישה שלה כשרטוט ולבנות אותה מחומרים זולים וזמינים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully