וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לפני השטח

ענת ניר

24.2.2011 / 0:21

במקום להדחיק את קיומו ולהפוך אותו למזבלה של הבית, אפשר להפוך את חלל המרתף לקומה לתפארת. האדריכלית שלומית דאובה משחררת טיפים והמלצות

אם הבית היה משפחה מורחבת, אזי המרתף היה ודאי הדוד המביך שאף אחד לא מעז לדבר עליו. זה שיודעים שהוא שם ומדי פעם אפילו קופצים אליו לביקור נימוסין, אבל רוב הזמן עושים את המיטב על מנת להדחיק את קיומו. "לרוב משקיעים בכל החללים של הבית ואת המרתף משאירים לסוף," מנמקת שלומית דאובה, אדריכלית ומעצבת פנים, את ההתעלמות מהקומה התחתונה. "כבר לא נשאר כסף בשביל לטפל בו, אז הופכים אותו למחסן והוא נשאר ככה". המרתף מצידו, שלא כמו קרובי משפחה מעיקים, יושב לבד בחושך וממתין בסבלנות לתורו. גם כשכבר התקבלה ההחלטה לטפל בחדר המוזנח, דאובה ממליצה שלא להתחיל בשיפוץ לפני עריכת הכרות מעמיקה עם החלל. "צריך לחיות קצת בבית ולהרגיש אותו, כדי לדעת בדיוק מהם הצרכים, ואז אפשר לתכנן את המרתף נכונה".

עם ההתוודעות לחלק התחתון באנטומיה הביתית, תגלו שמדובר בחלל מצומצם, שבהשוואה לשאר חדרי הבית אינו מסביר פנים לדייריו בקלות. הירידה במדרגות לוקחת אתכם למפלס אחר, שמתאפיין בדרך כלל בתקרה נמוכה, מחסור קריטי בחלונות ומיעוט בקרני שמש ואוויר לנשימה. על מנת להתגבר על תחושת המחנק, כדאי לצבוע את המרתף בצבע הנכון. על אף האינסטינקט הראשוני, ללכת על בטוח ולצבוע בלבן מאחד ומשמים, עדיף ללכת על גוון בעל מעט יותר אופי וסגנון. "מרתף לא צריך להיות חשוך, אבל זה לא אומר שהוא צריך להיות לבן," מסבירה אורלי אביטל, מעצבת פנים ששוקדת כעת על עיצוב זוג מרתפים. "אנשים נורא מפחדים מצבע, אבל לפי דעתי, צריך לפחד מבית שהוא כולו בצבע בז' משעמם. אפשר לצבוע אפילו קיר אחד בצבע מעניין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כדאי לצבוע לפחות קיר אחד בצבע מעניין/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ואת גופי התאורה למקם על הקירות או בצמוד לתקרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את האור הטבעי בחלל כדאי לנצל בתבונה. כשמגיעים לקומת המרתף, נוקטים בגישה חסכנית, כאשר הכלל המנחה הוא "חבל על כל טיפה". את מרבית האור יקבל חדר ראשי שחפצים ביקרו, ממנו יזרמו האור והאוויר לשאר חדרי הקומה בעזרת קירות מונמכים. מכיוון שמנורה משתלשלת תמשוך תשומת לב בלתי רצויה לתקרה הנמוכה, את גופי התאורה בחלל כדאי להתקין על הקיר או בצמוד לתקרה. פיזור האור מהמנורה צריך להיות כלפי מעלה, לכיוון התקרה, או כלפי הרצפה. אלומת אור שפוגעת בתקרה מביאה לפיזור רך וחמים יותר של האור במרחב ומכאן לאווירה קצת פחות "יוזף פריצלית" ויותר נעימה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מרתף אמריקאי. ShutterStock
אלא אם כן הם תלויים מעל שולחן ביליארד ולא מפריעים לאף אחד. שימו לב לתקרה המבריקה, שיוצרת אשליה של חלל גדול יותר/ShutterStock

לכו על פרקט

פרקט הוא החיפוי האידיאלי לרצפת המרתף. יתרונותיו הבולטים: משרה אווירה חמימה בקומה ואף משפר עמדות במאבק על הסאונד בחלל הסגור. כדי לנצח את האקוסטיקה הבעייתית בחדרי מרתפים כדאי בנוסף לצייד את הקומה בשלל אביזרי טקסטיל רכים: שטיח, וילון או ספה. אולם בטרם תחליטו על התקנת פרקט חדש, יש לתת את הדעת על מערכות התקשורת במקום, בפרט אם אתם מייעדים את הקומה התחתונה לחדר צפייה בטלוויזיה או לחלל המארח מערכת קולנוע ביתית. "אם לא חושבים על זה בזמן ומניחים פרקט, מחליפים ריצוף, אלו טעויות יקרות שקשה מאוד להתגבר עליהן אחר כך," מזהירה אביטל, "צריך שהתשתיות יהיו נכונות גם לעתיד".

אם כבר בעתיד עסקינן, במדינה מעורערת כשלנו עדיף להפוך את המרתף גם לחדר ביטחון. אף אחד לא רוצה לראות ממ"ד תקוע לו באמצע הבית, לכן עדיף לקבוע את מיקומו בתוך המרתף שגם ככה מאותגר אסתטית. "מתייחסים אליו כאל עוד חדר, פינה במרתף" אומרת אביטל, "המרתף עצמו מקבל התייחסות בלי קשר לממ"ד. הוא בצד, עצם בגרון לכולם". שימוש נוסף שניתן לעשות בקומה התחתונה הוא הסבה ליחידת דיור להשכרה. על אף הפיתוי הגדול לעשות כסף קל, יש להתייחס לתנאים הקיימים. לא על כל מרתף ניתן לכפות יחידת מגורים, ולא כל בית מוכן שישכנו בו שתי משפחות. אם בכל זאת החלטתם לאפשר פתרון דיור בחלל, הדייר הנוסף יודה לכם אם תפרגנו לו את הכניסה הנפרדת הרחק ככל הניתן מהכניסה הראשית לבית שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully