וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקי החלונות הגבוהים

ענת ניר

27.10.2010 / 8:22

הם נתלים על חבלים כמו סוג של ספיידרמן בשחקים, עם ציוד מתוחכם ומגבי ענק, ומחרפים את נפשם למען מירוק חלונות

"המחמאה הכי גדולה זה כשמישהו מנסה לעבור דרך חלון שניקית כי הוא לא ראה שיש שם חלון. זה קרה. ברוך ה', לא קרה לו שום דבר." נזכר יהושוע אנגלמן, רב קהילת בית הכנסת "יקר" בתל אביב, שדבר במראהו ובאופן דיבורו לא מסגיר את העובדה שבמשך שנים נהג לעבוד למחייתו כמנקה חלונות. הוא הגיע לתחום לאחר שחבר הציע לו לעבוד במקומו במספר בתי עסק וכך פתח המורה שעסק עד כה בלימוד תורה בישיבת הסדר בקריירה שנייה. בשיא פריחתו המקצועית ניקה אנגלמן עשרות חלונות ראווה בתל אביב ובירושלים, אולם לאחר חמש שנים העדיף לסגור את העסק ולהתמקד במשרתו התורנית. כיום החלונות היחידים אותם הוא מנקה הם החלונות הגדולים בבית הכנסת השייך לקהילתו. "אני עושה את זה עשרים דקות וגמרנו", הוא מסביר בחיוך, "חבל שמישהו אחר יעשה את זה".

מקצוע ניקוי החלונות בו התמחה אנגלמן משותף לו ולגברים נוספים הבוחרים לעסוק בתחום שנחשב לרוב לנחלתם הבלעדית של הנשים. בדרך כלל עוזרות הבית הן אלו שאחראיות לספונג'ה. את צחצוח החלונות הן משאירות, משום מה, למין הגברי. "הרבה אנשים טוענים שגם בעבודה הזו גברים עושים את זה הרבה יותר טוב מנשים" מתרץ אנגלמן. ואכן, לא די בהוצאות הכספיות המתלוות לאחזקתה של עוזרת בית, הפדנטים האמיתיים יעדיפו להחזיק גם מנקה חלונות במשרה מלאה. "אם את גרה בקומה שמינית או תשיעית את לא רוצה שהעוזרת תתמתח לך החוצה מהחלון ותסתכן בנפילה", מנמק ניב גרינבוים, בעל חברה לניקוי חלונות, את הבחירה באיש מקצוע נוסף. לטענתו, גברים לא יודעים לנקות חלונות יותר טוב מנשים, אולם לרוב הם אלה שמצוידים בנתונים המתאימים.

מנקי חלונות בבנייני משרדים, למשל, צריכים לעבור קורס ייעודי בו הם לומדים את יסודות הסנפלינג בשטח עירוני, סוג של ספיידרמן בשחקים. בכל בוקר הם מגיעים לקורס מצוידים במגב ובחבל, את הנטיות האובדניות, לעומת זאת, ממליצים המדריכים להשאיר בבית "אני מנסה לתהות על קנקנם של החניכים ישר על ההתחלה" אומר עמנואל גולדשטין, מדריך מטעם בית הספר 'הנדסה בגובה', "גובה באופן טבעי הוא דבר שמפחיד את כולנו, אבל אם מישהו נכנס לרעידות חזקות או מתאבן על החבל אז אני מהר מאוד מבין שזה לא מקצוע בשבילו. התפקיד שלי זה לראות שהבן אדם מתאים למקצוע הזה". אלה שאוזרים אומץ וצולחים את הקורס בן ששת הימים ואת הסטאז' שלאחריו יודעים בסופו של דבר איך להיקשר לפיר של מעלית וכמו מקגייבר, לעשות סנפלינג מבניין. ומהן התגובות למנקים המטפסים? "אנשים שבפנים מתלהבים" אומר גרינבוים, "בכל משרד שאני עובר בו אנשים אומרים לי: 'תבוא לנקות גם אצלי בבית".

זן ואמנות ניקיון החלונות

בנוסף לקורס, מסביר גרינבוים, מנקה חלונות מקצועי נדרש לביטוח מיוחד המיועד לעוסקים בעבודות בגובה. הביטוח אולי נראה מיותר כאשר מנקים את חלונות הקומה השנייה בבית פרטי, אולם הופך לחלק הכרחי בעבודה כאשר מורידים אבק מחלונות חדר הישיבות בבניין רב קומות. גם על פני הקרקע, בבתי מגורים, משתמש גרינבוים בציוד ייעודי לתחום. רתמת ביטחון הנקשרת למעקה במרפסת מגנה עליו כאשר הוא מנקה את צידו החיצוני של החלון, מתקן להורדת חלונות מאפשר לו לפרק בקלות את החלון מהמסילה, ומברשת עדינה מנקה את החלון מבלי להשאיר עליו פסים רטובים.

אולם כדי שהחלון יצא מבריק באמת לא מספיק רק ציוד מתוחכם. המנקים המדופלמים משתמשים בטכניקה מיוחדת המנקה את החלון במהירות וביעילות. בתנועה אחת מעגלית וארוכה הם עוברים עם המגב לכל אורך החלון, כך שקטן עליהם לנקות רחוב שלם של חלונות ראווה. "יש בזה משהו ריקודי" מתאר אנגלמן, "אם עושים את זה טוב, בצורה אמנותית, אז באמת יש בזה שילוב של תנועה הרמונית, הנאה וניקיון. קרה לי לפעמים כשניקיתי חנות בצומת רחובות, שפתאום שמעתי שהמכוניות מאחורה צופרות מכיוון שהמכוניות מקדימה עצרו והסתכלו על איך שניקיתי את החלון. אני חשבתי באותן שנים לכתוב את הספר 'זן ואמנות ניקיון החלונות', כנראה שהעולם עוד מחכה לרב מכר שלי".

  • עוד באותו נושא:
  • חלונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully