וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית בשכונה הנשכחת

ענת ניר

8.10.2010 / 10:14

במחנה ישראל, השכונה היהודית השנייה מחוץ לעיר העתיקה בי-ם שוכן בית זמנהוף. הבית, על שם ממציא האספרנטו, נפתח בסוף השבוע האחרון לקהל באירוע "בתים מבפנים עם ניקול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חל איזה שינוי בתפיסה האורבאנית של ירושלים והבינו שבעצם לכל שכונה יש את הסיפור שלה", אומרת נגה עשת שביתה, בית זמנהוף, ממוקם בשכונת מחנה ישראל בעיר. "כל שכונה מאופיינת בתושבים המיוחדים שבאו ובאופן שהם בנו, וזו שכחו אותה". השכונה הנשכחת, שכונת מחנה ישראל, הוקמה בשנת 1866 והייתה השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה ללא כל סיוע מנדבן חיצוני. הקימו אותה קבוצת יהודים יוצאי צפון אפריקה בהנהגתו של דוד בן שמעון, רב כריזמטי שהצליח לשכנע את חברי קהילתו לעבור לאזור מרוחק יותר, אך צפוף פחות. "היה כאן מפחיד", מספרת עשת, "ההוכחה לכך זה שמיד אחרי בניית השכונה היהודית נבנה פה מנזר שבו שוכנו מצורעים. לא שמים מצורעים באמצע העיר, שמים אותם בקצה העיר. בסך הכול אולי שני קילומטר מהעיר העתיקה, אבל להם זה נראה סוף העולם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד מהבתים המיוחדים ביותר בשכונה הוא הבית בו מתגוררת עשת הממוקם ברחוב זמנהוף. הבית נבנה בראשית המאה ה-20 על ידי משפחה ערבית נוצרית שהתגוררה בו משך שנים, אך עזבה אותו בפרוץ מלחמת העצמאות. "זו שכונה שיש לה סיפור של נטישה, כל הזמן תושבים הולכים ובאים". אומרת עשת, "אחד הגלגולים זה 48', כשתושבים שגרו כאן באו הביתה ולא היה לאן לחזור. בבית שלנו שוכנו שתי משפחות יהודיות, שזה עוד פעם סיפור של פליטים. זה מין סיפור של פליטים ונטישות". בבית המחולק התגוררו מאז שנות ה-50 שתי משפחות יוצאות אירופה. הדירות הנפרדות הפכו שוב לבית אחד רק בשנות ה-70 כאשר בני הזוג עשת שעברו למקום החליטו לקנות גם את הדירה הנוספת ולאחד את המבנה המפוצל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך שיפוץ הדירות גילו הבעלים אוצר ספרותי הכתוב בשפה לא מוכרת. "אני לא יודעת אספרנטו. אני די 'טמבלית' בשפות לצערי הרב, אבל אנחנו הבנו", משחזרת עשת את המפגש הראשון עם השפה. "זה כתוב באותיות לטיניות והבנו כי יש לזה איזשהו סאונד של ספרדית. משהו עם שורשים לטיניים". מתברר שחנוך רוסק, היהודי שגר בבית בשנות ה-50 היה חסיד נלהב של שפת האספרנטו, שפה מתוכננת בינלאומית שנוצרה ב-1887 על ידי ד"ר זמנהוף, ולכן הקים בביתו בית דפוס שהדפיס מילונים, עיתונים וכתבים נוספים בשפה המיוחדת. בזכות פועלו הנרחב של חובב האספרנטו נקרא הבית "בית זמנהוף" על שם ממציא השפה. ומה קרה לאוצר הגלום במהלך השנים? "האמת, אנחנו גילינו המון דברים שלו ואיכשהו במהלך השנים זה נעלם, לא שמרנו עליהם", משיבה עשת. אף על פי כן נחשב עדיין "בית זמנהוף" לנקודת ציון היסטורית לכל אוהבי השפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבית שחי ונושם שפה בינלאומית בנוי דווקא בסגנון האופייני לבניה המקומית המזרח תיכונית. בכניסה לבית בעל התקרה הגבוהה ניצבת דלת גדולה ומרשימה, החלונות שטופי אור מעוטרים בקישוטים ואילו אריחי הרצפה יובאו במיוחד מחו"ל על ידי הדיירים המקוריים. "האריחים הם צבעוניים", מתארת עשת, "כל בלטה יש בה איזשהו דגם טבוע בתוכה ויחד הם יוצרים איזשהו דגם גדול. אין לנו שטיחים בבית, כי זה שטיח. זה לנצח נצחים, זה לא נמחק". בנוסף קיים בבית בור מים ישן, גם הוא נשאר למזכרת מהמשפחה הראשונה שהתגוררה בבית. "אחד הדברים האופייניים לבתים העתיקים זה שהיה בור מים", מספרת עשת. "הייתה גם מין מערכת כזאת, משאבה הייתה מעלה את המים לדוד על הגג ואחר כך במטבח הייתה מין ידית כזו כמו ברז, משם היה מקור המים. פעם המים היו טובים, לא כמו עכשיו".

"בתים מבפנים עם ניקול"

בית זמנהוף נפתח לקהל הרחב במסגרת אירוע "בתים מבפנים עם ניקול" שנערך בסוף השבוע האחרון בבירה. בתים מבפנים הוא אירוע ארכיטקטורה עירוני המתקיים אחת לשנה. במשך סופשבוע ארוך נפתחים עשרות מבנים לביקורים, סיורים ודיונים - הכל חינם! מטרת האירוע היא לשפוך אור על הארכיטקטורה והסביבה הבנויה. אירועי בתים מבפנים בישראל מתקיימים תודות לאדריכלים, ליזמים, לבעלי הבתים, למנהלי המוסדות ולאנשי השימור, הטבע והמורשת הבנויה, שרואים בארכיטקטורה לא רק מקצוע, אלא גם שליחות חברתית ותורמים מזמנם ומרצם ובחלק מהמקרים אף פותחים את בתיהם.

  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully