וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם הקירות יכלו לספר

ענת ניר

5.10.2010 / 9:05

וילה לאה בשכונת רחביה בירושלים הוקמה על רקע אהבה גדולה וקצרת ימים בתקופת המנדט הבריטי. בסוף השבוע האחרון היא נפתחה לציבור במסגרת ארוע "בתים מבפנים עם ניקול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וילה לאה, בית המפואר אך עם זאת גם תמים למראה, הניצב בשדרות בן מימון 6 בסמוך לקולג' טרה סנטה אשר בשכונת רחביה בירושלים, אינו מסגיר את סיפור האהבה הדרמטי מאחוריו שהתחולל בירושלים המנדטורית. הבית הוא סמל אהבתו של נסיב אבקריוס ביי, ערבי נוצרי ואחד מעורכי הדין המצליחים אותו זמן, ללאה טננבוים, יהודייה ממאה שערים שהייתה צעירה ממנו ב-30 שנים. הווילה היפייפיה, מעין טאג' מאהל ירושלמי, הוקמה ב-1934 על ידי אבקריוס ביי לאהובתו ובחזית הבית נכתב שמה באותיות לטיניות בסגנון גותי: "Villa Lea". השניים אף נישאו במצרים, אך מגוריהם המשותפים בווילה הענקית נמשכו שנה אחת בלבד. "ההמשך של הסיפור הוא שגברת לאה הייתה כנראה מאוד בזבזנית", מתארת מיכל דלפרגולה, אדריכלית השיפוץ שנערך בבית לפני כשנה. "אחרי שהוא התרושש היא ברחה עם איזה קצין בריטי ונטשה את הגבר האוהב עם לב שבור וחסר כל פרוטה". בעקבות פשיטת הרגל הכלכלית וכישלון נישואיו נאלץ אבקריוס ביי להשכיר את הווילה ואילו הוא עצמו לגור במלון כדי לחסוך בהוצאות המחייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדייר הראשון ששכר את הבית היה הקיסר האתיופי, היילה סלאסי הראשון, שברח לירושלים לאחר כיבוש ארצו ב-1936 על ידי צבאו של מוסוליני. דלפרגולה מספרת כי גם לאחר מכן המשיכו להתגורר בווילה לאה מכובדי העיר. "בתקופת מלחמת העצמאות פשוט לקחו את הווילה הגדולה והמפוארת הזאת וחילקו אותה בצורה מאוד אקראית לדירות מגורים שניתנו לאנשי ממשל." מתוקף תפקידו כ"מפקד ירושלים" בזמן מלחמת העצמאות, זכה משה דיין להתגורר בה ובעקבותיו הפך המבנה לבית המגורים של מפקדי המחוז, עד כהונתו של תת אלוף דוד הגואל. ב-1950 אף נערך במרפסת הבית ובחצרו טקס הכלולות של עזר ויצמן וראומה שוורץ. רק בשנת 1952, שנת כהונתו האחרונה של דיין בתפקיד, בעקבות לחץ ציבורי, חולק המבנה לשלוש דירות: דירת דיין, דירת שרד לאחד משרי הממשלה ולחדרי מגורים לסטודנטים משוחררי צה"ל. האחרונים אף כינו את הבית בשם החיבה "רמת דיין". בשלב מאוחר יותר נרכשה דירה אחת בבניין על ידי אליעזר קפלן בהיותו שר האוצר, ודירה נוספת נרכשה על ידי השר ד"ר יוסף בורג.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בספרה "אבי, בתו" מספרת יעל דיין על התרשמותה מן הבית עת התגוררה בו עם הוריה משה דיין ורות דיין: "בימים הראשונים להתגוררותנו שם התקשיתי להאמין למראה עיני. היה זה ארמון שכאילו נלקח מעמודי הרומנים, טירת-אבן ורודה, אחוזת נסיכים מסנט פטרבורג, או מבצר מכושף מהאגדות. כל חדר היה צבוע בצבע אחר, ולא פסקנו מלסופרם. היו שם חדר ורוד, חדר ירוק, חדר אמבטיה עם אריחים כחולים שתאם חדר כחול ושני חדרי-אירוח ענקיים. היו גם חלונות מקושתים שבלטו אל מחוץ לקיר, קומת - מרתף ובה מטבח ענק ועוד שני חדרים. היו מסדרונות ארוכים ומרפסות, גן מוקף חומות ובו באר מים וכמה עצי פרי".

את הווילה תכננו האדריכלים רפאל ודן בן דור בהשפעת הסגנון הבינלאומי, אסכולה אמנותית פונקציונלית בתחומי האדריכלות והעיצוב שהושפעה רבות מאסכולת בית הספר לעיצוב ואדריכלות "באוהאוס" הגרמני ומסיבה זו, מכונה פעמים רבות הסגנון הבינלאומי - "סגנון הבאוהאוס". עם זאת, הקפידו האדריכלים גם על התאמה לנוף הירושלמי הוותיק. התוצאה שהתקבלה היא שילוב יוצא דופן בין הסגנון הנקי והמודרני לבין אלמנטים אותנטיים מקומיים. חלונות הבניין נקבעו באופן פרופורציונאלי והפשטות הצורנית באה לידי ביטוי גם בגגות האופקיים ובחדר המדרגות הוורטיקאלי. על אף שצורת המבנה מודרנית ובסיסית, את קירות הבית העדיפו האדריכלים לחפות באבן ירושלמית כיאה לבניין המוקם בעיר הבירה ולכן הווילה מצופה כולה באבנים מסורתיות בגוון אדמדם. "זה בדיוק העניין שזו אדפטציה של הסגנון הבינלאומי לירושלים." מדגישה דלפרגולה, "נכון שבמקור הסגנון הבינלאומי הוא מטיח לבן, אבל בירושלים לקחו אלמנטים מפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלק מהבניין ההיסטורי, דירת משפחת בן ששון שבה מתגוררים כיום עדה, בתו של ד"ר יוסף בורג ובעלה, עבר לאחרונה שיפוץ מקיף והותאם לצרכי הדיירים. לפני חלוקתה של הווילה ליחידות דיור שימש הבית כחדר שירות וכעת עוצב בסגנון עצמאי. "הייתה תחושה של מקום שהוא קצת קטוע איברים", משחזרת דלפרגולה, "היה עוד צריך למצוא לב חדש לחלל הזה ולארגנו מחדש בצורה כזו שיהיה לדברים משמעות בפני עצמם." התוכנית האדריכלית שעיצבה מעניקה פירוש עכשווי לאלמנטים המסורתיים שהפכו לחלק מהבית. הקורות הדקורטיביות שולבו מחדש בסלון המודרני ואילו המדרגות החדשות נבנו בהשראת מדרגות המבנה הישן. "חשוב בשימור להבחין בין מה חדש בין מה ישן. אני לא מאמינה בלחקות את הישן", מסכמת דלפרגולה. "לגבי התוצאה, אני חושבת שצריך לראות ולהחליט אם הצלחנו במשימה או לא."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בתים מבפנים עם ניקול" - ירושלים

וילה לאה נפתחה לקהל הרחב במסגרת אירוע "בתים מבפנים עם ניקול" שנערך בסוף השבוע האחרון בבירה. בתים מבפנים הוא אירוע ארכיטקטורה עירוני המתקיים אחת לשנה. במשך סופשבוע ארוך נפתחים עשרות מבנים לביקורים, סיורים ודיונים - הכל חינם! מטרת האירוע היא לשפוך אור על הארכיטקטורה והסביבה הבנויה. אירועי בתים מבפנים בישראל מתקיימים תודות לאדריכלים, ליזמים, לבעלי הבתים, למנהלי המוסדות ולאנשי השימור, הטבע והמורשת הבנויה, שרואים בארכיטקטורה לא רק מקצוע, אלא גם שליחות חברתית ותורמים מזמנם ומרצם ובחלק מהמקרים אף פותחים את בתיהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully