וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוד הבית הנעלם

ענת ניר

6.10.2010 / 8:03

במרכז הבירה שוכן בית משפחת שץ, מאצולת ירושלים של טרם הקמת המדינה. הבית נפתח בסוף השבוע האחרון לקהל הרחב במסגרת "בתים מבפנים עם ניקול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכניסה לבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלב ירושלים ברחוב בצלאל 3, לא רחוק מהמדרחוב העירוני ובסמוך החנויות ובתי הקפה ההומים ממקומיים ותיירים, ניצב "בית שץ", בית אבנים ישן שנבנה ב-1906. "הוא בית ירושלמי עתיק. מדובר בבית מגורים מצד אחד ובסטודיו מאחור", אומר ג'ימי לבינסון מצאצאי הדיירים. בבית שץ עבדו, יצרו וחיו בני משפחת שץ. האב, בוריס שץ, צייר, פסל וציוני נלהב (1867-1932) הוא מי שהקים את "בית המדרש למלאכות אמנות" שלימים הפך להיות "בצלאל". לאחר נישואיו לאולגה פבזנר, בנה שץ את הבית, בית שץ, בסמוך לשני המבנים בהם התקיים בית הספר באותם ימים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט מרחוב בצלאל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט חזיתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עיקר המסר זה הסיפור שמאחורי הבית, בוני הבית ודיירי הבית", אומר לבינסון. "גרו כאן בנוסף לבוריס שץ, גם אשתו אולגה, מבקרת האומנות הראשונה בפלשתינה ולאחר מכן הילדים, בצלאל שץ וזהרה שץ, כלת פרס ישראל לאומנות", מתאר לבינסון בגאווה את קרובי משפחתו. בוריס שץ הקפיד לבנות אף בתוך הבית חלק נפרד שהוקדש לפעילות אומנותית ויצירתית. הסטודיו ההיסטורי ששימש את שץ לציור ולפיסול מזכיר במראהו את סדנאות המלאכה השייכות דווקא לאקדמיה בחו"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנורה על הגג/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכיתוב: אמנות בלי נשמה, כתפילה בלי כוונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש הרבה מאוד דברים משותפים לאופן שהסטודיו הזה נראה אל מול איך שנראית האקדמיה לאומנות בסופיה בולגריה", מסביר לבינסון. "בביקור במרתפי האקדמיה לאומנות בסופיה הדברים נראים כמעט כתעתיק של הסטודיו." שץ שתקופה מסוימת שימש כפסל החצר של פרדיננד נסיך בולגריה נתבקש לייסד במקום את האקדמיה המלכותית לאמנות ומכאן הדמיון הטבעי למחוזות בולגריה. לדבריו של לבינסון, גם שיטת הלימוד מהאקדמיה שבבולגריה יובאה לכיתות בבצלאל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר המוסיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט מבפנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

חזונו של שץ להוראת מקצועות האומנות במטרה לסייע למציאת מקורות פרנסה למהגרים היהודים בארץ ישראל, היה פורץ דרך אותם ימים. שץ ביקש ליצור בארץ אומנות ארץ ישראלית מקורית שתתבסס על העם היושב בציון ופחות על מקורות גלותיים. את האקדמיה התעקש שץ לבנות במרכז ירושלים מתוך אמונה כי על הסטודנטים לקחת חלק פעיל בנעשה בעיר. "הרעיון היה בית ספר לאומנות שהוא חלק מהוויה העירונית. צריך לזכור שכשבוריס שץ הקים את בצלאל במרכז העיר ירושלים לא היה 'מרכז עיר' בירושלים, כלומר ירושלים עוד לא הייתה שם. אנחנו מדברים על ירושלים שוממה לחלוטין." אף על פי כן נבנתה האקדמיה על יד בית המשפחה במרכז העיר. ב-1929 כתוצאה מקשיי מימון נסגרה האקדמיה, אבל עם פתיחתה מחדש ב- 1935 על ידי קבוצה של מורים ותלמידים שהגיעו מגרמניה, היא המשיכה לפעול במיקום המקורי בסמוך לבית שץ. רק מאוחר יותר עבר המוסד לפעול בהר הצופים, וכעת פועלים להשבת בצלאל בחזרה ללב העיר.

למרות שהאקדמיה ובית המשפחה נבנו במרכז ירושלים, מצליח המקום גם כיום להשרות אווירה מיוחדת ושלווה על דיירי הבית זאת הודות לקיר חיצוני המבודד את המבנה מרעשי הרחוב. " אתה נכנס פנימה וזה דממה מוחלטת. אתה לא מאמין שאתה נמצא במרכז העיר ירושלים", מתפעל לבינסון. "זו שכיית חמדה פתאום באמצע העיר. הבית בגן נעלם. פתאום נכנסים לבית הזה שהוא באמת פינה שקטה במרכז העיר". המיקום האידיאלי, השקט באמצע המולת מרכז העיר וההיסטוריה אינם מובילים למחשבות על מכירה רווחית? "לא, השבוע בדיוק לא מסתדר לי", משיב לבינסון בהומור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכניסה לחדר המוסיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגן מחדר המוסיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בתים מבפנים עם ניקול" - ירושלים

בית שץ נפתח לקהל הרחב במסגרת אירוע "בתים מבפנים עם ניקול" שנערך בסוף השבוע האחרון בבירה. בתים מבפנים הוא אירוע ארכיטקטורה עירוני המתקיים אחת לשנה. במשך סופשבוע ארוך נפתחים עשרות מבנים לביקורים, סיורים ודיונים - הכל חינם! מטרת האירוע היא לשפוך אור על הארכיטקטורה והסביבה הבנויה. אירועי בתים מבפנים בישראל מתקיימים תודות לאדריכלים, ליזמים, לבעלי הבתים, למנהלי המוסדות ולאנשי השימור, הטבע והמורשת הבנויה, שרואים בארכיטקטורה לא רק מקצוע, אלא גם שליחות חברתית ותורמים מזמנם ומרצם ובחלק מהמקרים אף פותחים את בתיהם.

  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully