וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזרה בדרך

וואלה! בית החליטה לפרגן לעוזרת ולהעניק לה את הכבוד המגיע לה. כל החוקים והכללים להתנהגות נאותה עם המנקה

העסקת עוזרת בית/מנקה הוא לא עניין פשוט – רק תשאלו את בני הזוג נתניהו. יש לתחזק ולטפח את מערכת היחסים עם העוזרת כמו כל מערכת יחסים אחרת. לא תמיד מדובר בדרך הסוגה בשושנים, אבל יש כאלה שלומדים לחיות עם זה, על אף ולמרות: "הסיכום שלי עם העוזרת, הוא שאני לא מלכלכת והיא לא עובדת קשה" מציינת מ', "הסיבה שאני ממשיכה להעסיק אותה טמונה בכוח ההרגל והאמון שיש לי בה. הניקיון הוא לא הסיבה העיקרית". ש' מספרת שרכשה גבינת רוקפור יקרה במיוחד מפריז, אך העוזרת חשבה שמדובר בגבינה שנרקבה, והשליכה את הגוש הירקרק לאשפה. כל מי שמעסיק או העסיק אי פעם עוזרת יוכל לספר לכם לפחות סיפור אחד שלווה בהתמוטטות עצבים, או סתם פדיחה שקרתה מעצם הסיטואציה בה אדם זר מנקה לכם את הבית. מערכת היחסים המורכבת הזו לא מגיעה עם הוראות הפעלה - לכן מצאנו לנכון לעשות קצת סדר בדברים.

אל תתעסקו עם החוק

גם אם קוראים לכם מירי בוהדנה או יעל פוליאקוב לא שווה לכם להסתבך עם החוק. דווחו על המנקה שאתם מעסיקים בביטוח הלאומי, ושלמו את מאות השקלים הבודדים. העסקת עובדים זרים לא פוטרת אתכם מתשלום. העובדה שלא תצהירו עליו היא אמנם חיסכון בכיס אבל כאב ראש לא קטן. כל הרעיון של ביטוח לאומי הוא כמובן להסיר מכם אחריות למה שעלול לקרות למנקה בשעת עבודה אצלכם בבית. עבודות הבית עלולות להוביל לתאונות עבודה כמו בכל עבודה אחרת ואולי אפילו יותר, ואתם ממש לא צריכים את כאב הראש הזה של תביעה כספית. ואם בתביעות עסקינן, במידה שלא הייתם ישרים עם החוק, התעלמתם מהנושאים הסוציאליים שהייתם אמורים להעניק למנקה שלכם, ויתרתם על תשלום דמי הבראה, דמי חופשה או ימי מחלה, דעו לכם שגם אחרי 4 שנים אתם עלולים לקבל מכתב מבית הדין לענייני עבודה.

מקרה סוציאלי

חשוב שתזכרו שעובדי משק בית אינם במעמד נמוך יותר משאר העובדים במשק. הם זכאים לכל התנאים הסוציאליים לרבות פיצויי פיטורין, כמו כל עובד אחר, ללא הבדל דת גזע ומין. עכשיו תחזיקו חזק: גם אם אתם מעסיקים עובד שאיננו חוקי, הוא יכול (ברמת התיאוריה כמובן) לתבוע אתכם אם לא טרחתם להעניק לו את כל הזכויות. ברוב המקרים זה לא יקרה, אבל במידה והוא נתפס במשטרת ההגירה, הוא עלול לדווח על איך שנהגתם בו ולסבך אתכם. ובצדק יש לומר.

הוציאו מחשבון

מאחר והמנקה שלכם לא עובדת אצלכם במשרה מלאה, דמי ההבראה מחושבים על פי יחס השעות השבועיות שלה חלקי 43 , כפול מספר ימי הזכאות שלה. בשנה הראשונה לעבודתה היא זכאית לחמישה ימים בשנה, בשנה השנייה והשלישית הזכאות עולה ביום. בשנה הרביעית והחמישית היא כבר זכאית לשבעה ימים. אם אתם עקביים ומתחזקים מנקה קבועה ואמינה במשך 20 שנה היא זכאית לעשרה ימי הבראה בלבד.

כן, גם לעוזרת שלכם מגיע לצאת לנופש עם המשפחה שלה ובדיוק בשביל זה גם לה מגיע ימי חופשה המעוגנים בחוק. כדי לחשב את שווי ימי החופשה, חברו את השכר שזו קיבלה במהלך שלושת החודשים האחרונים לעבודתה וחלקו ב-90, את התוצאה יש להכפיל בסך כל הימים שאתם מעסיקים אותה.

העוזרת מורחת את הזמן? מעשנת תוך כדי עבודה? מלרלרת עם אחותה בטלפון? אם החלטתם להיפטר ממנה לאלתר קחו בחשבון שאם היא עובדת אצלכם למעלה משנה תאלצו לשלם לה פיצויים. שווי הפיצויים מחושב על פי ממוצע השכר השנתי של המנקה בשנה האחרונה להעסקתה. במידה וזו החליטה לקום ולעזוב אתכם, ההחלטה האם להעניק לה פיצויים תלויה לגמרי בכם, ממש כמו כל מעסיק אחר.

במקרים שהמנקה שלכם חלתה ויש בידה אישור רפואי, אתם מחויבים לשלם לה דמי מחלה, שוב, בדיוק כמו כל עובד אחר במשק. כידוע, על היום הראשון של המחלה לא מקבלים תשלום אך כבר מהיום השני יש לשלם לה 37.5 אחוז. מהיום הרביעי ואילך 75 אחוז משכרה. מאחר שהמנקה לא עובדת במשרה מלאה כמו כל עובד אחר החישוב לפי משרד העבודה צריך להיעשות באופן הבא: הכפילו 6.4 במספר ימי העבודה, וחלקו אותם ב 25 (ימי עבודה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ועכשיו לשאלות נפוצות:

האם צריך לסדר את הבית לפני שהמנקה מגיעה?

במסגרת תפקידה של המנקה, היא כמובן צריכה לסדר את הבית ולא רק לנקות אותו. לכן מיותר לחלוטין שתקתקו את הבית רגע לפני שזו דופקת בדלת. יחד עם זאת, כמובן שאין לזה צורה שתשאירו את סביבת המגורים כמו דיר חזירים, רק בגלל שהמנקה שלכם צריכה להגיע בסוף השבוע. שמרו על צורה נורמלית וסבירה של מגורים באורך קבע.

האם צריך לקנות למנקה מתנה ביום הולדת או בחג?

מתנות הן בהחלט מחווה נחמדה לזו שדואגת שהבית שלכם יהיה נעים לשהייה. כידוע, עבודתה של זו איננה פשוטה, רוב המנקות הגיעו למקצוע הזה מחוסר ברירה ולכן התייחסות כלשהי ביום ההולדת ובחג לא תזיק לאף אחד מכם. כמובן שלא צריך להשתולל עם הנושא הזה ולהוציא סכומים גדולים מדי. משהו קטן וסמלי בהחלט יעשה את העבודה.

חייבים להיות בבית כשעוזרת מנקה?
כשמדובר בעוזרת חדשה חובה להיות בבית כשהיא מגיעה, ולשהות איתה בכל שעות העבודה עד שתרגישו שאתם יכולים לסמוך עליה במאה אחוז. אם קיבלתם המלצה על מנקה חדשה ממכרים או חברים, מספיק שתשהו איתה בבית במשך שבועיים.

האם יש לתת לה מטלות ספציפיות?
כן. גם אם המנקה שלכם ותיקה ויודעת בדיוק מה צריך לעשות, רצוי שתתנו לה כל פעם דגשים אחרים, כדי לא להגיע למצב שנטוו להם קורי עכבישים אימתניים מאחורי המקרר כי מעולם לא אמרתם לה לנקות שם. מעבר לניקיון בשוטף, רצוי לתת למנקה מטלות נוספות כגון: השקיית עציצים, ניקוי מקרר, הברקת חלונות והברקת כלי כסף שלא עושים ביום ביום. ככה תוכלו לדעת בדיוק מה היא ניקתה הפעם ומה יש לנקות בפעם הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully