וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציד ראשיד

באיחוד האמירויות לא מסתפקים בבניית מגדלים גבוהים ומגייסים מעצבי על להעצמת היוקרה. והפעם - קארים ראשיד

מעצב העל קארים ראשיד הפך בשנים האחרונות למותג בפני עצמו; בין תערוכות העיצוב המובילות אותן הוא פוקד תכופות כאורח כבוד, הוא מספיק לעצב מוצרים, פריטי אופנה לחברות המובילות בעולם (בין היתר ל"לקוסט" ו"מליסה"), מסעדות, חנויות וחללים מסחריים ברחבי הגלובוס, כמו החלל של חברת "אאודי" בקוריאה ואפילו מלונות בוטיק כמו Semiramis באתונה. ביוני האחרון, הוא הטביע לראשונה את חותמו באחת משבע האמירויות הערביות – דובאי, במסעדה שעיצב הנקראת Switch.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת Switch בעיצובו של קארים ראשיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

זאהה חדיד, המעצבת והאדריכלית המוערכת ביותר בעולם, התחילה בעבודה משותפת עם האיחוד לפני כשנתיים, עם פרויקטים כמו מרכז האמנויות, הקונצרטים והאופרה באבו דאבי. לא ברור אם השורשים המוסלמיים של שני מעצבי העל (מוצאה של חדיד בעירק ואילו של ראשיד במצרים) השפיעו על בחירתם לעצב חלק מהנוף העשיר ביותר בעולם, אך זה בהחלט מתקבל על הדעת. כך או כך, כנראה שבאיחוד האמירויות מבינים שמעבר לבניית גורדי שחקים מהגבוהים ביותר בעולם, גם חללים שעוצבו על ידי מעצב בסדר גודל כשל ראשיד, יתרמו לתהילתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיצוב המסעדה תואם את שפתו של ראשיד: קווים עתידניים לצד צורות גראפיות משתנות ועושר של צבעים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסעדת הלאונג' Switch ממוקמת ב"קניון דובאי", מתחם קניות מפואר ומרשים, רחוק מאוד ממה שהורגלנו אליו במלחה או בעזריאלי. המסעדה מתפרשת על 200 מ"ר ומכילה 97 מקומות ישיבה. המראה הכללי שלה תואם לשפה העיצובית שפיתח ראשיד; קווים עתידניים, לצד שימוש בצורות גראפיות משתנות ועושר של צבעים כמו ורוד, סגול, ירוק וצהוב, שנחשבים כסימן ההיכר של המעצב (אפילו המלצרים לבושים בחולצות סגולות).

קירות המסעדה מעוצבים בצורה גלית בדומה לאות S שחוזרת על עצמה בקצב קבוע ומשנים את צבעם באמצעות תאורה מתחלפת וזוהרת. "צורת הקירות מושפעת מהאות הספציפית ולא במקרה" מסביר ראשיד, "היא מתכתבת עם האות הראשונה של שם המסעדה ובנוסף, בדרך זו, העיצוב מקבל טקסטורה מעניינת של אור וצל, המזכירה בקווי המתאר דיונות של חול במדבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התקרה במסעדה מעוטרת בקליגרפיה ערבית בהשראת שורשיו המצריים של ראשיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטרתו העיקרית של המעצב הייתה ליצור חלל שבו הנכנס יחוש כאילו נכנס לעולם דמיוני ומתעתע. "במסעדת Switch, העיצוב והתאורה חוברים לתפריט הקולינארי המשובח של אחד מהשפים המובילים באזור לצד המוסיקה שמתנגנת ברקע ומעניקים למבלים מענה לכל חמשת החושים" מספר ראשיד. "כל התנסות וחוויה מקסימלית ומוצלחת באשר היא, מבוססת על חמשתם."

התקרה במסעדה גם היא מוארת בתאורה משתנה ומעוטרת בקליגרפיה ערבית. ראשיד מקפיד אמנם לציין בראיונותיו את סלידתו מהתרפקות על העבר, אך בעיצוב המסעדה (וכך גם במרבית הפריטים השונים שהוא מעצב), ניכרת השראה של שורשיו המצריים המתחברת לפונקציונאליות מודרנית, באמצעות דפוסים גרפים וקישוטים גיאומטריים ישנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סגנון מופשט עם חזרה ריתמית של צורות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוצאו של ראשיד בא לידי ביטוי גם בדימויים והצורות, שנשענים על אמנות מצרית עתיקה, שהתאפיינה בסגנון מופשט עם חזרה ריתמית של הצורות השונות. בצורותיו המשתנות של ראשיד ניתן להבחין בזיקה לכתבי ההירוגליפים (כתב חרטומים), לבין הצורות והאלמנטים הרוטטים שהוא מקפיד ליצור כל פעם מחדש המופיעים כמובן גם במסעדה החדשה בדובאי. הקווים הישרים מתחלפים בגלים קצביים ומקבלים דינמיות מרעננת וצבעונית. "רציתי ליצור עוצמה של חלל נקי המציע פרספקטיבה ייחודית. מעיין נווה מדבר, שידובר אודותיו לא רק בדובאי אלא בעולם כולו", מסכם בשביעות רצון ראשיד, הצליח לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully