וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחת זקנתי

תשכחו מהליכונים וספסלים בפארק. המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל מציגה: עיצוב עם סטייל לאוכלוסייה המבוגרת

מחקרים מראים כי עד לשנת 2015 כל אדם חמישי בעולם המערבי יהיה מעל גיל 65 . באופן פרדוקסלי, היצרנים והפרסומאים ברחבי עולם נוטים להתעלם מעובדה זו ומתייחסים ברוב המקרים לשוק הצעיר. המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל לא מתעלמת מהמחקרים, ועורכת זאת השנה השלישית ברציפות קורס המתמקד בעיצוב לאוכלוסיה מבוגרת.

"עיצוב לאוכלוסיה מבוגרת צובר תאוצה בעשור האחרון באירופה וארה"ב ומגיע לאחרונה גם לארץ". מציין מנחה הקורס ידידיה בלונדר, "הטריגר לכך הוא הגעתם של "בייבי בומרס" לגיל מבוגר והזדקנות אירופה כולה." אוכלוסיית ה"בייבי בומרס", שנולדה לאחר מלחמת העולם השנייה, מונה כיום 77 מיליון בני אדם. "מדובר בכוח כלכלי אדיר. ה'ביבי בומרס' נחשבת לאוכלוסייה המבוגרת העשירה מאי פעם והעולם מגיב לזה". מוסיף בלונדר.

מאחר שהסטודנטים לא מכירים מקרוב את הצרכים של האוכלוסייה המבוגרת, תחילתו של הקורס עסקה בהיכרות עם הצרכים, הבעיות והיכולות של אוכלוסייה זו ובמתודות לעיצוב עבורה. בשיתוף פעולה עם עמותת גרונטק (העוסקת בקידום האוכלוסייה המבוגרת בקרב התעשייה בישראל) יצרו הסטודנטים 18 אביזרים שיסייעו לאוכלוסיה המבוגרת בחיי היומיום, עם דגש על נגישות, ניידות ופנאי. "לא מדובר באוסף של גאדג'טים לפתיחת בקבוקים וצנצנות" מציין בלונדר, "אלא התייחסות לאוכלוסייה זו כחלק מכלל האוכלוסייה והאחריות לעצב לה פריטים שיתרמו להארכת תוחלת החיים". הפריטים שעיצבו הסטודנטים במהלך הקורסים בהחלט משקפים את המטרה; צמיגים ייעודיים לנסיעה על חול המתלבשים על גלגלי כיסא גלגלים כמו כיסוי הגה ובכך מאפשרים נגישות נכים לחוף הים; שפתון בעל שטח אחיזה ומריחה רחבים להגדלת הדיוק והנוחות בשימוש; ספל וצלוחית נוחים להגשה - כשהצלוחית בעלת שפה גבוהה ורחבה ובליטה מסיליקון המותאמת לשקע בתחתית הספל ליצירת יציבות; ועוד פריטים להתמודדות נוחה ופשוטה בפעולות יומיומיות.

במה שונה עיצוב למבוגרים מבחינת מראה, מעיצוב רגיל?

"עיצוב לאוכלוסייה המבוגרת לא צריך להיבדל מבחינת המראה שלו ולא צריך להיות באופן גורף, מיועד לאוכלוסייה זו בלבד" מסביר בלונדר. "המוצר יכול להיות מופנה לכלל האוכלוסייה תוך כדי שהוא מתייחס גם לצרכי האוכלוסייה המבוגרת (בדומה לעיצוב מכליל, עיצוב אוניברסאלי ועיצוב נגיש), כמו הפרויקט של הסטודנטית רחלי שטאובר שעיצבה ידית ארגונומית לנשיאת מספר שקיות בנוחות. יחד עם זאת, האוכלוסייה המבוגרת בעלת עולם תרבותי וצורני המורכב מכלל החוויות והאירועים שהם עברו עד כה (עולם שונה לחלוטין מעולמה של ילדה בת 12). ובעבודת העיצוב ניתן להתייחס לעולמות תוכן מגוונים אלה."

לאיזה פרויקט לדעתך יש את הפוטנציאל הגבוה ביותר להיכנס לשוק ולהימכר בעתיד?

"עבודתו של הסטודנט גולן כהן, ה- Leading edge. מוצר המתחבר לשולי השטיח ומצמידו לרצפה ובכך מונע היתקלות. תאונות ברחבי הבית הוא נושא כאוב, נרחב וחשוב במעלה הראשונה בקרב אוכלוסיה זו, אין ספק שהתייחסות לכך כפי שבאה לידי ביטוי בעבודת סף שטיח של גולן כהן, הינה משמעותית ובעלת צורך אמיתי. אחוז גדול מתאונות הבית מתרחשות כתוצאה מנפילות הנגרמות מ"מכשולים" בבית, כמו סף שטיח. אני חושב שלמוצר המנסה לפתור בעיה זו יש סיכוי להצליח ולהיות מוצר מבוקש."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שי ברנשטיין - שפתון עם שטח אחיזה ומריחה רחבים להגדלת הדיוק והנוחות בשימוש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פנחס גרין - ידית שבבסיסה קפיצים המייצרים תנופה, המסייעת בישיבה ובקימה מהאסלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פולינה אזרוב - צלוחית עם שפה גבוהה ורחבה עם בליטה מסיליקון המותאמת לשקע שיש בתחתית הספל ליצירת יציבות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיכל דולב - קערה ומזלג המסייעים לאדם באכילה: שיפוע הקערה מסייע בהעמסת אוכל על המזלג וידית המזלג המעובה מאפשרת אחיזה נוחה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירון הירש - חול & roll. צמיגים ייעודיים לנסיעה על חול, המאפשרים לנכים נגישות לחוף הים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גולן כהן. מוצר ההמתחבר לשולי השטיח ומצמידו לרצפה ובכך מונע היתקלות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רחלי שטאובר - ידית ארגונומית לנשיאת מספר שקיות בנוחות/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • בצלאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully